Sähköisen raskaan liikenteen akustotarpeen arviointi
Korhonen, Erik (2024-11-20)
Korhonen, Erik
E. Korhonen
20.11.2024
© 2024 Erik Korhonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411206832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411206832
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on perehtyä yleisesti sähköiseen raskaaseen liikenteeseen, sen edellytyksiin, vaatimuksiin sekä erityisesti energiankulutukseen ja akustotarpeeseen. Työssä pyritään selvittämään sähköistymisen perusasioita ja siihen vaikuttavia päätekijöitä sekä nykyteknologian puitteissa ajettavien reittien sähköistymismahdollisuuksia MS Excel-pohjaisen laskutyökalun avulla.
Tutkimusmenetelmänä oli pääasiassa aiempiin tutkimuksiin perehtyminen ja niistä oleellisten menetelmien ja tärkeimpien tulosten koostaminen analyyttistä energiankulutuslaskentaa varten.
Tärkeimpinä tuloksina yleiset suuntaviivat sähköistymisen mahdollisuuksiin vaikuttavista tekijöistä, ajoneuvon energiankulutuksesta sekä akustotarvelaskennasta. Niitä voidaan käyttää esimerkiksi kuljetusyrittäjien apuna arvioitaessa ajoreittien sähköistymisen mahdollisuutta. Lähtökohtaisesti tulokset yleistettävissä raskaalle kalustolle, mutta tulokset perustuvat staattiseen analyyttiseen laskentaan, joten ne eivät välttämättä pidä paikkaansa vaihtelevissa olosuhteissa kuten vuoristossa, jossa sääolosuhteet ja tien kaltevuudet vaihtelevat suuresti.
Tutkimusmenetelmänä oli pääasiassa aiempiin tutkimuksiin perehtyminen ja niistä oleellisten menetelmien ja tärkeimpien tulosten koostaminen analyyttistä energiankulutuslaskentaa varten.
Tärkeimpinä tuloksina yleiset suuntaviivat sähköistymisen mahdollisuuksiin vaikuttavista tekijöistä, ajoneuvon energiankulutuksesta sekä akustotarvelaskennasta. Niitä voidaan käyttää esimerkiksi kuljetusyrittäjien apuna arvioitaessa ajoreittien sähköistymisen mahdollisuutta. Lähtökohtaisesti tulokset yleistettävissä raskaalle kalustolle, mutta tulokset perustuvat staattiseen analyyttiseen laskentaan, joten ne eivät välttämättä pidä paikkaansa vaihtelevissa olosuhteissa kuten vuoristossa, jossa sääolosuhteet ja tien kaltevuudet vaihtelevat suuresti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]