Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Maahanmuuttajalasten kielitaidon merkitys vertaissuhteissa

Manninen, Jonna (2024-11-19)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202411196812.pdf (460.4Kt)
nbnfioulu-202411196812_mods.xml (11.06Kt)
nbnfioulu-202411196812_pdfa_report.xml (239.0Kt)
Lataukset: 


Manninen, Jonna
J. Manninen
19.11.2024
© 2024, Jonna Manninen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411196812
Tiivistelmä
Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatintutkielma tarkastelee maahanmuuttajataustaisten lasten kielitaidon merkitystä vertaissuhteissa koulussa. Aihe on ajankohtainen monikulttuurisessa suomalaisessa yhteiskunnassa, jossa kielitaito vaikuttaa muun muassa maahanmuuttajalasten sopeutumiseen ja koulumenestykseen. Tutkielmassa keskitytään erityisesti varhaiskasvatuksen ja alakoulun konteksteihin, ja lisäksi tarkastellaan opettajien roolia maahanmuuttajalasten vertaissuhteiden tukemisessa. Tavoitteena on selvittää, miten kielitaito vaikuttaa vertaissuhteisiin sekä tunnistaa opettajien käytännön toimia, jotka edistävät maahanmuuttajalasten integraatiota vertaissuhteiden kautta.

Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla on pyritty luomaan kattava ja selkeä kokonaiskäsitys tarkastelemastani aiheesta aiempia tutkimuksia yhdistämällä. Tämä lähestymistapa mahdollistaa aiheen tarkastelun monista eri näkökulmista. Tutkimusta varten on perehdytty laajaan kotimaiseen ja kansainväliseen poikkitieteelliseen aineistoon.

Kirjallisuuskatsauksen perusteella maahanmuuttajataustaisten lasten kielitaidolla on merkittävä rooli heidän vertaissuhteissaan varhaiskasvatuksessa ja alakoulussa. Kielitaidon taso vaikuttaa siihen, miten lapset voivat kommunikoida vertaisryhmässään, ja se on tärkeä edellytys sosiaaliselle osallistumiselle. Opettajien rooli on myös tärkeä maahanmuuttajalasten vertaissuhteiden kehittämisessä. Vaikka opettajien ei odoteta puuttuvan suoraan lasten sosiaalisiin suhteisiin, heidän tulisi luoda ympäristö, joka edistää myönteisiä suhteita.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että maahanmuuttajalasten kielitaidolla on ratkaiseva merkitys heidän vertaissuhteidensa kehitykselle. Hyvä kielitaito edistää sosiaalista osallistumista ja hyväksyntää vertaisryhmässä, kun taas heikko kielitaito voi johtaa syrjintään ja haasteisiin ystävyyssuhteiden muodostamisessa. Opettajien rooli on keskeinen: heidän on luotava inklusiivinen oppimisympäristö, joka tukee lasten sosiaalisia suhteita ja kielitaidon kehittämistä. Yhteenvetona tutkimus korostaa, että kielitaidon parantaminen on tärkeää sekä lasten hyvinvoinnille että heidän koulumenestykselleen.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen