Ethics is the calling into question of the same : rethinking ethics of teaching with Emmanuel Levinas
Castillo, Katja (2024-11-22)
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202410236432
Kuvaus
Tiivistelmä
The purpose of this theoretical research is to rethink the ethics of teaching with Emmanuel Levinas. The core of the research consists of three sub-studies which focus on ethical subjectification, pedagogical relationship and the phenomenon of teaching. Article I deconstructs the challenges of coloniality in the context of global education through perspectives of postcolonial thought, decolonial thought and critical educational theory. Article I argues together with Levinas that processes of ethical subjectification emerge when otherness is approached firstly as an ethical challenge, as a calling into question of the same. Article II analyzes the teacher-student relationship through a reading of Levinas’ main works, Totality and Infinity and Otherwise than Being, considering Levinas’ previously unpublished notes in Carnets de captivité et autres inédits. Article III discusses the phenomenon of teaching and its societal significance through a study of Levinas’ unedited conference notes published posthumously in Parole et Silence. The main findings of the dissertation suggest that ethics approached as a calling into question of the same lead to a reconfigured view of the goals of education, of the pedagogical relationship and of teaching. In the pedagogical relationship both the teacher and the student are called to a subjectivity of being-in-question. Calling into question of the same opens us up to responsibility and to a non-violent tension between the other and the same. In the order and structure of teaching, questions from students challenge the teacher and the society and thus, teaching calls for a reformulated view of future societies. In its open-ended conclusions, this research invites us to think with emerging questions of teaching as a constant ethical challenge.
Tutkimukseni tarkoitus on uudelleenajatella opettamisen etiikkaa Emmanuel Levinasin kanssa. Tutkimuksen ydin rakentuu kolmesta osatutkimuksesta, joissa perehdyttiin kasvatuksen eettisyyteen, erityisesti eettiseen subjektifikaatioon, opettajan ja oppilaan väliseen suhteeseen ja opettamisen ilmiöön. Artikkeli I purkaa koloniaalisuuden haasteita globaalikasvatuksen kontekstissa jälkikoloniaalisen ajattelun, dekoloniaalisen ajattelun sekä kriittisen kasvatusteorian kautta Emmanuel Levinasin eettis-fenomenologiseen ajatteluun. Artikkeli I argumentoi Levinasin kanssa, että eettiset subjektifikaation prosessit mahdollistuvat, kun toiseutta lähestytään ensisijaisesti eettisenä haasteena, kyseenalaistumisena. Väitöksen toinen osatutkimus analysoi opettajan ja oppilaan välistä suhdetta Levinasin pääteoksissa Totality and Infinity sekä Otherwise than Being sekä julkaisemattomissa muistiinpanoissa, Carnets de captivité et autres inédits, hahmottuvan kyseenalaistumisen käsitteen avulla. Väitöksen kolmannessa osatutkimuksessa tutkin opettamisen ilmiötä Parole et Silence -teoksessa ilmestyneiden aiemmin julkaisemattomien konferenssimuistiinpanojen kautta. Tutkimuksen keskeiset tulokset kutsuvat ajattelemaan uudelleen kasvatuksen tavoitteita sekä opettamisen oikeutusta erityisesti kyseenalaistumisen näkökulmasta. Eettisyys kyseenalaistumisena haastaa ajattelemaan pedagogista suhdetta ensisijaisesti eettisenä suhteena, jossa sekä kasvattaja että kasvatettava tulevat toinen toistensa kyseenalaistamiksi. Kyseenalaistuminen merkitsee oman olemisen asettumista toisen haastamaksi, avoimuutta muutokselle. Kyseenalaistuminen tekee tilaa vastuullisuudelle, joka samalla mahdollistaa saman ja toisen välisen jännitteisen suhteisuuden. Opettamisen järjestyksessä ja rakenteessa oppilaan kysymykset haastavat opettajaa sekä yhteiskuntaa, minkä vuoksi opettamiseen sisältyy kutsu muokkaamaan näkemystä tulevasta yhteiskunnasta. Tutkimuksen avoin pohdintaosuus nostaa esiin uusia kysymyksiä opettamisesta jatkuvana eettisenä haasteena.
Original papers
-
Castillo, K., & Kukkola, J. (2019). Koloniaalisen subjektin purkaminen ja eettisten subjektifikaation prosessien mahdollisuus. Kasvatus, 50(5), 430–445.
-
Castillo, K., Kukkola, J., & Siljander, P. (2022). Conserving the dignity of teaching through ethics as ‘ mise en question ’. Journal of Philosophy of Education, 56(2), 318–328. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12626 https://doi.org/10.1111/1467-9752.12626
-
Castillo, K. (2024). “Society is the present of teaching”: Teaching as a phenomenon in Levinas’s unedited lecture notes. Educational Theory, 74(4), 572–586. https://doi.org/10.1111/edth.12658 https://doi.org/10.1111/edth.12658
Osajulkaisut
-
Castillo, K., & Kukkola, J. (2019). Koloniaalisen subjektin purkaminen ja eettisten subjektifikaation prosessien mahdollisuus. Kasvatus, 50(5), 430–445.
-
Castillo, K., Kukkola, J., & Siljander, P. (2022). Conserving the dignity of teaching through ethics as ‘ mise en question ’. Journal of Philosophy of Education, 56(2), 318–328. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12626 https://doi.org/10.1111/1467-9752.12626
-
Castillo, K. (2024). “Society is the present of teaching”: Teaching as a phenomenon in Levinas’s unedited lecture notes. Educational Theory, 74(4), 572–586. https://doi.org/10.1111/edth.12658 https://doi.org/10.1111/edth.12658
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]