Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä geomediasta osana alakoulun ympäristöopin opetusta

Seppälä, Iida (2024-11-18)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202411186794.pdf (866.1Kt)
nbnfioulu-202411186794_mods.xml (13.47Kt)
nbnfioulu-202411186794_pdfa_report.xml (256.1Kt)
Lataukset: 


Seppälä, Iida
I. Seppälä
18.11.2024
© 2024, Iida Seppälä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411186794
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä geomediasta, heidän suhtautumisestaan sen opetuskäyttöön tulevaisuudessa sen mahdollisuudet ja haasteet huomioon ottaen. Geomedia on laaja ja moninainen käsite. Geomedia yksinkertaisimmillaan on maantieteellisiä tiedonhankinta- ja esitystapoja. Geomedia voidaan laajemmin ymmärtää kaikenlaisena mediana, joka käyttää tiedon alueellista paikannusta eli maantieteellistä sijaintia apunaan. Esimerkkejä tällaisista ovat kartat, videot, kuvat, tilastot, diagrammit ja erilaiset digitaaliset menetelmät ja aineistot. Geomedia on opetuskäytössä suhteellisen vähän tutkittu aihe. Terminä se on kuitenkin noussut esiin peruskoulun sekä lukion opetussuunnitelmien myötä ja näin ollen se on vakiinnuttanut asemaansa opetuskäytössä opettajien kouluarjessa.

Tutkielma on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena ja sen aineisto kerättiin vuoden 2022 syksyllä osana luokanopettajien monialaisten opintojen ympäristöopin kurssia. Kurssi keskittyi ympäristöopin opettamiseen, mutta tämän tutkielman kannalta maantiedon ja geomedian osuus oli keskiössä. Tutkielmaan osallistui yhteensä 47 toisen vuosikurssin luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto kerättiin kolmella eri tavalla: tehtäväpaketilla, opetuskokonaisuudella sekä alku- ja loppukyselyllä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkielman tavoitteena oli kartoittaa luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja suhtautumista geomediaan opetuskäytön näkökulmasta. Ennen harjoituskertaa monelle geomedian käsite oli täysin uusi, eivätkä he osanneet määritellä sitä juurikaan, kun taas harjoituskerran jälkeen jokainen osasi määritellä geomedian joko sen kategorioiden kautta tai laajemmin ja koki sen käytön mielekkäänä.

Luokanopettajaopiskelijoiden kokemukset ja suhtautuminen geomediaan oli pääosin positiivista tai neutraalia, ja sen nähtiin tuovan merkittäviä hyötyjä opetukseen ja sisältävän runsaasti potentiaalia tulevaisuuden opetusmenetelmien kannalta. Luokanopettajaopiskelijat käyttivät harjoituskerran tehtävissä monipuolisesti eri geomedialähteitä ja kokivat saaneensa niistä inspiraatiota ja oppeja tulevaan opettajan uraan. Harjoituskerran jälkeen luokanopettajaopiskelijat osasivat myös nimetä geomediaan liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita. Kaiken kaikkiaan luokanopettajaopiskelijat ovat nyt aiempaa tietoisempia geomedian käsitteestä ja sisällöistä sekä pitävät sitä luontevana osana opetusta, minkä myötä he aikovat hyödyntää sitä tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen