Animated paternity: the history of Disney fatherhood : the composition, development and legacy of paternal discourse and depictions of fatherhood in Walt Disney animated feature films 1940–1970
Isojärvi, Aino A. T. (2024-11-22)
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202410086224
Kuvaus
Tiivistelmä
Animated Paternity: The History of Disney Fatherhood – The Composition, Development and Legacy of Paternal Discourse and Depictions of Fatherhood in Walt Disney Animated Feature Films 1940–1970 outlines a comprehensive history of family, parenthood, and gender, and in particular, a history of masculinities, fatherhood, and paternity in Walt Disney animated feature films. Personally accepted for production by Walt Disney (1901–1966) himself, the films selected for this study have since set the foundational standards for contemporary and future Disney animated features, their style, aesthetics, themes, narrative, and characterization.
As artistic and commercial successes, the discussed films have become an indisputably significant, influential part of not only animation history, but US film history, and because of their diverse distribution options and vast merchandising, have also obtained a prominent role in modern, global entertainment industry. Owing to this unique, intrinsic, perennial locus within the art of film, a contextualized, discursive analysis of Disney paternity concentrating on illustrations of characters, motion and space simultaneously reveals various issues concerning the narrative and aesthetic role of fatherhood in the history of Western popular cinema.
The study avails multiple interdisciplinary theoretical frameworks from history and gender research to cultural, film, and animation studies. It attempts to supplement the current research gap concerned with the lack of analysis exploring cinematic fatherhood and histories of these depictions, and simultaneously participates the growing research field discussing gender and inclusivity within Disney Studies.
The compilation thesis consists of three articles, each of which were published in a peer-reviewed, scientific journal, and an integrative, introductory chapter.
This research was conducted and preserved in the written form by a single author, Aino A. T. Isojärvi, at the department of Literature and Film, Faculty of Humanities, as a part of Human Sciences doctoral program, University of Oulu Graduate School, University of Oulu, PL 8000, 90014 Oulun yliopisto, Finland.
Animoitu isyys: Disney-isyyden historia – Paternaalisen diskurssin rakentuminen, kehitys ja perintö sekä isyyden esitystavat Walt Disneyn kokopitkissä piirrosanimaatioelokuvissa 1940–1970 hahmottelee kokonaisvaltaisen historian perheen, vanhemmuuden ja sukupuolen, sekä erityisesti maskuliinisuuksien, isyyden ja paternaalisuuden esitystavoille Walt Disneyn kokopitkissä piirrosanimaatioelokuvissa. Tätä tutkimusta varten valitut, Walt Disneyn (1901–1966) itse henkilökohtaisesti tuotantoon hyväksymät elokuvat ovat sittemmin luoneet lähtökohdat sekä asettaneet standardit nykyisille ja tuleville Disneyn kokopitkille animaatioelokuville, niiden tyylille, estetiikalle, teemoille, kerronnalle ja karakterisoinnille.
Tutkimuksessa tarkastellut elokuvat ovat taiteellisina ja kaupallisina menestystarinoina tulleet kiistattoman merkitykselliseksi, vaikutusvaltaiseksi osaksi ei yksinomaan animaatiohistoriaa, vaan yhdysvaltalaista elokuvahistoriaa, sekä omaksuneet niiden monipuolisten levitysvaihtoehtojen ja laajan oheistuotemarkkinoinnin ansiosta myös huomattavan roolin modernissa, globaalissa viihdeteollisuudessa. Johtuen tästä uniikista, erottamattomasta, uusiutuvasta lokuksesta elokuvataiteessa, Disney-isyyden kontekstualisoitu, diskursiivinen sekä henkilöhahmoihin, liikkeeseen ja tilallisuuteen fokusoituva analyysi samalla paljastaa, mihin isyys kerronnallisesti ja esteettisesti sijoittuu länsimaisen populaarielokuvan historiassa.
Tutkimus hyödyntää useita poikkitieteellisiä lähestymistapoja historian- ja sukupuolentutkimuksesta kulttuurintutkimukseen, elokuvatutkimukseen ja animaatiotutkimukseen. Se pyrkii täydentämään tämänhetkistä tutkimusaukkoa koskien isyyttä ja isyyden esitystapojen puutteellista historiaa valkokankaalla, sekä yhtäaikaisesti ottaa osaa kasvavaan, sukupuolta ja osallisuutta tarkastelevaan tutkimushaaraan Disney-tutkimuksen sisällä.
Kokoomaväitöskirja koostuu kolmesta artikkelista, joista jokainen julkaistiin vertaisarvioidussa tiedejulkaisussa, sekä yhteenpunovasta johdantokappaleesta.
Tutkimus on toteutettu ja taltioitu kirjalliseen muotoon yhden tekijän, Aino A. T. Isojärven toimesta, kirjallisuuden ja elokuvatutkimuksen yksikössä, humanistisessa tiedekunnassa, osana Oulun yliopiston tutkijakoulun ihmistieteiden tohtorikoulutusohjelmaa, Oulun yliopistossa, PL 8000, 90014 Oulun yliopisto, Suomi.
Original papers
-
Isojärvi, A. A. T. (2019). Absent patriarchs and persuasive enforcers of the future nation: A contextualized reading of american wartime fathers in Walt Disney’s Pinocchio, Dumbo and Bambi. Animation, 14(1), 37–51. https://doi.org/10.1177/1746847719833308 https://doi.org/10.1177/1746847719833308
-
Isojärvi, A. A. T. (2022). Ambivalent visual cues: The setting and background as narrative nods of postwar American culture, domesticity, family and fatherhood in the 1950s Walt Disney feature animation. Quarterly Review of Film and Video, 39(8), 1840–1869. https://doi.org/10.1080/10509208.2021.1970478 https://doi.org/10.1080/10509208.2021.1970478
-
Isojärvi, A. A. T. (2022) Gettin’ Mad, Baby: maskuliinisuus, isyys sekä liikekielen ja seksuaalisen vapautumisen estetiikka Walt Disneyn 1960-luvun kokopitkissä piirrosanimaatioelokuvissa. Sukupuolentutkimus, (35)2, 16–48. https://journal.fi/sukupuolentutkimus/article/view/122678
Osajulkaisut
-
Isojärvi, A. A. T. (2019). Absent patriarchs and persuasive enforcers of the future nation: A contextualized reading of american wartime fathers in Walt Disney’s Pinocchio, Dumbo and Bambi. Animation, 14(1), 37–51. https://doi.org/10.1177/1746847719833308 https://doi.org/10.1177/1746847719833308
-
Isojärvi, A. A. T. (2022). Ambivalent visual cues: The setting and background as narrative nods of postwar American culture, domesticity, family and fatherhood in the 1950s Walt Disney feature animation. Quarterly Review of Film and Video, 39(8), 1840–1869. https://doi.org/10.1080/10509208.2021.1970478 https://doi.org/10.1080/10509208.2021.1970478
-
Isojärvi, A. A. T. (2022) Gettin’ Mad, Baby: maskuliinisuus, isyys sekä liikekielen ja seksuaalisen vapautumisen estetiikka Walt Disneyn 1960-luvun kokopitkissä piirrosanimaatioelokuvissa. Sukupuolentutkimus, (35)2, 16–48. https://journal.fi/sukupuolentutkimus/article/view/122678
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]