Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen opettajan ammatin vetovoimaisuus luokanopettajaopiskelijoiden kertomuksissa

Korteniemi, Kati (2024-11-15)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202411156765.pdf (812.3Kt)
nbnfioulu-202411156765_mods.xml (13.02Kt)
nbnfioulu-202411156765_pdfa_report.xml (259.9Kt)
Lataukset: 


Korteniemi, Kati
K. Korteniemi
15.11.2024
© 2024, Kati Korteniemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411156765
Tiivistelmä
Varhaiskasvatusalaa on jo vuosia rasittanut työvoimapula ja etenkin yliopistokoulutettujen varhaiskasvatuksen opettajien tarve tulee vuoden 2030 lakimuutoksen myötä lisääntymään entisestään. Samaan aikaan varhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen hakevien määrä on ollut laskussa. Tässä pro gradu –työssäni tutkin, mitä luokanopettajaopiskelijat kertovat varhaiskasvatuksen opettajan ammatin vetovoimaisuudesta. Lisäksi selvitän, mitä luokanopettajaopiskelijat kertovat omasta uravalinnastaan ja kuinka he kuvaavat varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Luokanopettajien uravalintaan vaikuttaneet tekijät ja käsitykset varhaiskasvatuksen opettajan työstä kertovat osaltaan myös varhaiskasvatuksen opettajan ammatin vetovoimaisuudesta.

Tutkimus on laadullinen, jossa hyödynnän kerronnallista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto on kerätty tätä tutkimusta varten. Kirjoitelmakutsussa pyysin luokanopettajaksi opiskelevia apukysymysten avulla kertomaan omasta uravalinnastaan, varhaiskasvatuksen opettajan työstä sekä varhaiskasvatuksen opettajan ammatin vetovoimaisuudesta. Kirjoitelmakutsuun vastasi 33 luokanopettajaopiskelijaa ja heidän kirjoitelmansa koostavat tämän tutkimuksen aineiston.

Tutkimustulosten perusteella etenkin halu työskennellä tietyn ikäisten lasten kanssa on johdattanut opiskelijat luokanopettajaopintoihin. Suurimmalla osalla tutkimukseen osallistuneista oli kokemusta lasten kanssa työskentelystä jo ennen opintoihin hakeutumista ja yli puolet kertoivat työskennelleensä myös varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen opettajan työtä pidettiin hoivallisena kasvatustyönä, kun taas luokanopettajan ammatin kerrottiin olevan opetuspainotteisempaa, mikä kiinnosti tutkimukseen osallistuneita enemmän. Luokanopettajaopiskelijat mainitsivat kirjoitelmissaan määrällisesti selkeästi enemmän varhaiskasvatuksen opettajan ammatin vetovoimaisuutta heikentäviä tekijöitä, kuin lisääviä tekijöitä. Etenkin varhaiskasvatusalan heikon palkkatason ja resurssipulan nähtiin vaikuttavan ammatin vetovoimaisuuteen negatiivisesti.

Varhaiskasvatuksen opettajan ammatin tarkastelu alan ulkopuolisten henkilöiden näkökulmasta tuottaa arvokasta tietoa ammatin mahdollisista kehittämiskohteista. Laadukas varhaiskasvatus on yhteiskunnan pyörimisen kulmakiviä, mahdollistaen huoltajien työssäkäynnin, edistäen lasten yhdenvertaisuutta ja vahvistaen lasten jokapäiväisessä elämässä tarvittavia taitoja. Siksi koulutettujen varhaiskasvatuksen opettajien riittävyydestä on huolehdittava parantamalla ammatin vetovoimaisuutta.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen