Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Perusopetuksen opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmän tuomista muutoksista alakoulun luokkatoimintaan ja oppilaiden käytösoireiluun

Yrjänä, Iida (2024-11-15)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202411156764.pdf (2.146Mt)
nbnfioulu-202411156764_mods.xml (14.10Kt)
nbnfioulu-202411156764_pdfa_report.xml (263.9Kt)
Lataukset: 


Yrjänä, Iida
I. Yrjänä
15.11.2024
© 2024, Iida Yrjänä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411156764
Tiivistelmä
Yhä useampi alakouluikäinen lapsi oireilee psyykkisesti, mikä ilmenee usein käyttäytymisen haasteina, kuten aggressiivisuutena ja sääntöjen noudattamatta jättämisenä. Koulussa luokan toimintaan ja oppilaiden käytösoireiluun voi saada apua suunnitelmallisilla ryhmänhallintamenetelmillä. Tällaisia menetelmiä on kehitetty useita, ja tässä tutkimuksessa tarkastellaan yhtä niistä, joka tunnetaan nimellä TCM (Teacher Classroom Management).

TCM-ryhmänhallintamenetelmä on vahvaan tutkimusnäyttöön perustuva menetelmä, jonka tavoitteena on hallita ryhmää positiivisin keinon sekä samalla ennaltaehkäistä ja tukea oppilaiden käytöspulmia. Ryhmänhallintamenetelmä kuuluu osaksi yhdysvaltalaisen psykologian emeritaprofessori Carolyn Webster-Strattonin kehittämää Ihmeelliset vuodet -ohjelmakokonaisuutta, joka sisältää erilaisia varhaisen puuttumisen menetelmiä lapsille, vanhemmille sekä kasvatusalan henkilöstölle.

Tämä tutkimus kuvaa vastikään TCM-menetelmään kouluttautuneiden opettajien kokemuksia siitä, millaisia muutoksia TCM-ryhmänhallintamenetelmä on tuonut luokkien toimintaan ja käyttäytymiseltään oireileviin oppilaisiin. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty neljältä perusopetuksen opettajalta kyselylomakkeen avulla ja analysoitu sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittavat, että TCM-menetelmällä on ollut luokissa myönteinen vaikutus. Sen kautta opettajat ovat oppineet reflektoimaan toimintaansa paremmin ja ymmärtäneet oppilaiden kohtaamisen merkityksen. Lisäksi oppilaiden keskinäinen huomioiminen on lisääntynyt, ja ryhmissä on otettu käyttöön erilaisia toimintatapoja, joiden tehokkuuden on havaittu vaihtelevan tilanteen mukaan. Käytösoireiden osalta menetelmän keinot, kuten positiivinen suhtautuminen oppilaisiin ja epätoivotun käyttäytymisen huomiotta jättäminen, ovat vaikuttaneet käytösoireiluun yksilöllisesti. Tulosten perusteella menetelmän lupaamat tavoitteet toteutuivat luokissa osittain, ja opettajat kokivat menetelmän myönteisenä.
 
An increasing number of primary school children have psychological symptoms, which often appear as behavioral challenges, such as aggression and refusal to follow rules. Planned classroom management methods can help with classroom dynamics and students’ behavioral symptoms at school. Various methods have been designed for this purpose, and this study examines one of them, known as TCM (Teacher Classroom Management).

The TCM method is evidence-based, and the goal for it is to manage the classroom through positive strategies while simultaneously preventing and supporting students’ behavioral challenges. The classroom management method is part of the Incredible Years -program, developed by american emeritus professor of psychology Carolyn Webster-Stratton. The program includes various early intervention methods designed for children, parents, and educational staff.

This study describes the experiences of teachers who have recently been trained in the TCM method regarding the changes the TCM classroom management method has brought to classroom dynamics and students with behavioral symptoms. It is a qualitative case study, which data was collected from four primary school teachers through a questionnaire and analyzed using content analysis. The results of the study show that the TCM method has had a positive impact in classrooms. Through it, teachers have learned to reflect their actions more effectively and have understood the importance of meeting students. In addition, students’ consideration for each other has increased, and various methods have been implemented in groups, with their effectiveness varying depending on the situation. From the perspective of behavioral symptoms, the strategies of the method, such as maintaining a positive attitude toward students and ignoring unwanted behavior, have individually impacted these behavioural issues. Based on the results, the goals that the method has promised are partially achieved in classrooms, and the teachers regarded the method in a positive light.
 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38824]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen