The role of the visual environment in students' learning experiences
Lehtinen, Mikael (2024-11-05)
Lehtinen, Mikael
M. Lehtinen
05.11.2024
© 2024, Mikael Lehtinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411056602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411056602
Tiivistelmä
The visual learning environment refers to the different visual elements that make up each student’s varying educational environments. The visual environment has been researched for a long time, yet it remains relevant in research today and is still researched actively. Parts of the visual environment are often separated in research for clarity of the research, but causing possible problems in practice, as then some other parts might be ignored. In this thesis I will write about three main parts of visual environment that I have identified being used in research and focused, those being: color, lighting and naturalness.
With color I refer to all the colors students encounter in their learning environments, be that walls, tools or furniture. Colors have been identified to have multiple possible benefits when utilized well, changing students mental state and our behavior, or students learning as well as affecting concentration.
Lighting in the visual environment context includes all sources and types of lighting, be it dynamic lighting which can be used to change students’ moods, or daylight that can promote well-being. Daylight also ties into naturalness which refers to links to nature and natural light. Naturalness can link to positive feelings or even improved academic success.
To put weight on the student’s perspective and not just label them with numbers, I will also consider these factors from a few different sides. One of these considerations being visual clutter which refers to the visuals that are perceived by the students to be negatively affecting their behavior, emotions, or their educational well-being. Another perspective to consider is student comfort or in this context visual comfort, which looks at students’ needs in the visual environment. Visuaalinen oppimisympäristö viittaa eri visuaalisiin osa alueisiin, joista jokaisen oppilaan oma oppimisympäristö muodostuu. Visuaalista ympäristöä on tutkittu pitkään, mutta on silti tärkeä tutkimuksen osa alue, jota tutkitaan edelleen. Usein visuaalinen ympäristö pilkotaan osiin sitä tutkiessa, selkeyden vuoksi, tämä kuitenkin voi aiheuttaa käytännönongelmia, jos muita osia ei oteta huomioon. Tässä tutkielmassa kirjoitan kolmesta visuaalisen ympäristön tunnistamastani pääosa alueesta, joita käytetään tutkimuksissa. Nämä ovat värit, valot ja luonnollisuus.
Värillä tässä kontekstissa tarkoitan kaikkia värejä, joita oppilaat kohtaavat oppiympäristössään, oli se sitten seinien, työkalujen tai huonekalujen värit. Värien on tunnistettu tarjoavan erilaisia mahdollisesti hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten vaikutuksia oppilaiden mielialaan, toimintaan, oppimiseen sekä keskittymiseen.
Valo visuaalisen ympäristön kontekstissa sisältää kaikki valon lähteet ja kaikki eri tyypin valot, olisi se dynaaminen valo, jota voi hyödyntää oppilaiden tunnetilojen säätelyyn, tai päivänvalo, joka voi edistää hyvinvointia. Päivänvalo myös liittyy luonnollisuuteen, jolla tarkoitetaan eri yhteyksiä luontoon, tai päivänvaloon. Luonnollisuuden voi myös antaa positiivisia tunteita, ja jopa parantaa koulumenestystä.
Huomioidakseni oppilaat, ja heidän ajatuksensa, huomion visuaalisen ympäristön osia eri perspektiiveistä, ja eri huomion kohteiden kautta. Yksi näistä on visuaalinen häly, joka viittaa eri asioihin, jotka oppilas näkee, ja tuntee vaikuttavan kielteisesti omaan käyttäytymiseen, tunteisiin, tai koulutukselliseen hyvinvointiin. Toinen perspektiivi mikä kannattaa huomioida on oppilaan mukavuus, tai visuaalinen mukavuus, joka tarkastelee oppilaan tarpeita visuaalisessa oppiympäristössä.
With color I refer to all the colors students encounter in their learning environments, be that walls, tools or furniture. Colors have been identified to have multiple possible benefits when utilized well, changing students mental state and our behavior, or students learning as well as affecting concentration.
Lighting in the visual environment context includes all sources and types of lighting, be it dynamic lighting which can be used to change students’ moods, or daylight that can promote well-being. Daylight also ties into naturalness which refers to links to nature and natural light. Naturalness can link to positive feelings or even improved academic success.
To put weight on the student’s perspective and not just label them with numbers, I will also consider these factors from a few different sides. One of these considerations being visual clutter which refers to the visuals that are perceived by the students to be negatively affecting their behavior, emotions, or their educational well-being. Another perspective to consider is student comfort or in this context visual comfort, which looks at students’ needs in the visual environment.
Värillä tässä kontekstissa tarkoitan kaikkia värejä, joita oppilaat kohtaavat oppiympäristössään, oli se sitten seinien, työkalujen tai huonekalujen värit. Värien on tunnistettu tarjoavan erilaisia mahdollisesti hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten vaikutuksia oppilaiden mielialaan, toimintaan, oppimiseen sekä keskittymiseen.
Valo visuaalisen ympäristön kontekstissa sisältää kaikki valon lähteet ja kaikki eri tyypin valot, olisi se dynaaminen valo, jota voi hyödyntää oppilaiden tunnetilojen säätelyyn, tai päivänvalo, joka voi edistää hyvinvointia. Päivänvalo myös liittyy luonnollisuuteen, jolla tarkoitetaan eri yhteyksiä luontoon, tai päivänvaloon. Luonnollisuuden voi myös antaa positiivisia tunteita, ja jopa parantaa koulumenestystä.
Huomioidakseni oppilaat, ja heidän ajatuksensa, huomion visuaalisen ympäristön osia eri perspektiiveistä, ja eri huomion kohteiden kautta. Yksi näistä on visuaalinen häly, joka viittaa eri asioihin, jotka oppilas näkee, ja tuntee vaikuttavan kielteisesti omaan käyttäytymiseen, tunteisiin, tai koulutukselliseen hyvinvointiin. Toinen perspektiivi mikä kannattaa huomioida on oppilaan mukavuus, tai visuaalinen mukavuus, joka tarkastelee oppilaan tarpeita visuaalisessa oppiympäristössä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38821]