Varhaiskasvatusalan veto- ja pitovoima alan opiskelijoiden näkökulmasta
Kangas, Jenni (2024-10-22)
Kangas, Jenni
J. Kangas
22.10.2024
© 2024 Jenni Kangas. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202410226414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202410226414
Tiivistelmä
Suomalaisen varhaiskasvatuksen työkenttä on paikoin kriisiytynyt (Karila ym., 2024). Tästä syystä on tärkeää tutkia, mitkä tekijät saavat hakeutumaan alan koulutuksiin ja pysymään alalla myös valmistumisen jälkeen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatusalan opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatusalan veto- ja pitovoimatekijöistä, sekä tulevaan ammattiin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä alan opinnoissa. Vastauksia etsittiin seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitkä varhaiskasvatustyöhön liittyvät tekijät koetaan kiinnostavina tai kielteisinä? Mitkä tekijät varhaiskasvatusalan opinnoissa tukevat alaan sitoutumista opiskelijoiden näkökulmasta? Tutkimuksen aineistona käytettiin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen laatimaa Varhaiskasvatuksen koulutus Suomessa 2023: Arviointi koulutuksen tilasta ja kehittämistarpeista (Karila ym., 2024) arviointia varten opiskelijatyöpajoissa kerättyä aineistoa varhaiskasvatuksen koulutusten opiskelijoilta.
Tämän tutkimuksen aineisto on analysoitu fenomenografisen analyysin vaiheita mukaillen. Aineisto koostuu opiskelijatyöajoissa kirjoitetuista muistiinpanoista. Opiskelijatyöpajoihin osallistui yhteensä 92 opiskelijaa. Valmis aineisto sisältää 22 Word ja pdf –tiedostoa (89 sivua), näistä tiedostoista 19 on suomenkielistä ja kolme ruotsinkielistä.
Tuloksista nousee kolme pääteemaa liittyen tekijöihin, jotka koetaan varhaiskasvatusalalla kiinnostavina tai kielteisinä: resurssit, osaaminen ja työnkuva. Alaan sitoutumista tukevista tekijöistä alan opinnoissa pystytään nostamaan kaksi pääteemaa: opetusmenetelmät ja yhteistyö. Varhaiskasvatusalalla työskentelyyn liittyy opiskelijoiden näkökulmasta kiinnostavina ja kielteisinä koettuja tekijöitä. Tämän lisäksi voidaan päätellä, että opiskelijat pystyvät nimeämään opinnoistaan asioita, jotka auttavat heitä sitoutumaan tulevaan ammattiinsa varhaiskasvatuksessa.
Tämän tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää varhaiskasvatuksesta päättävät tahot sekä koulutusorganisaatiot, kun halutaan saada tietoa kehittämistyöhön alan opiskelijoiden näkökulmista varhaiskasvatusalan veto- ja pitovoiman lisäämiseksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatusalan opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatusalan veto- ja pitovoimatekijöistä, sekä tulevaan ammattiin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä alan opinnoissa. Vastauksia etsittiin seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitkä varhaiskasvatustyöhön liittyvät tekijät koetaan kiinnostavina tai kielteisinä? Mitkä tekijät varhaiskasvatusalan opinnoissa tukevat alaan sitoutumista opiskelijoiden näkökulmasta? Tutkimuksen aineistona käytettiin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen laatimaa Varhaiskasvatuksen koulutus Suomessa 2023: Arviointi koulutuksen tilasta ja kehittämistarpeista (Karila ym., 2024) arviointia varten opiskelijatyöpajoissa kerättyä aineistoa varhaiskasvatuksen koulutusten opiskelijoilta.
Tämän tutkimuksen aineisto on analysoitu fenomenografisen analyysin vaiheita mukaillen. Aineisto koostuu opiskelijatyöajoissa kirjoitetuista muistiinpanoista. Opiskelijatyöpajoihin osallistui yhteensä 92 opiskelijaa. Valmis aineisto sisältää 22 Word ja pdf –tiedostoa (89 sivua), näistä tiedostoista 19 on suomenkielistä ja kolme ruotsinkielistä.
Tuloksista nousee kolme pääteemaa liittyen tekijöihin, jotka koetaan varhaiskasvatusalalla kiinnostavina tai kielteisinä: resurssit, osaaminen ja työnkuva. Alaan sitoutumista tukevista tekijöistä alan opinnoissa pystytään nostamaan kaksi pääteemaa: opetusmenetelmät ja yhteistyö. Varhaiskasvatusalalla työskentelyyn liittyy opiskelijoiden näkökulmasta kiinnostavina ja kielteisinä koettuja tekijöitä. Tämän lisäksi voidaan päätellä, että opiskelijat pystyvät nimeämään opinnoistaan asioita, jotka auttavat heitä sitoutumaan tulevaan ammattiinsa varhaiskasvatuksessa.
Tämän tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää varhaiskasvatuksesta päättävät tahot sekä koulutusorganisaatiot, kun halutaan saada tietoa kehittämistyöhön alan opiskelijoiden näkökulmista varhaiskasvatusalan veto- ja pitovoiman lisäämiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38821]