Varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä omasta roolistaan yleisen tuen toteuttajina osana inklusiivista varhaiskasvatusta
Rousu, Mirka; Yliperttula, Anu (2024-10-22)
Rousu, Mirka
Yliperttula, Anu
M. Rousu; A. Yliperttula
22.10.2024
© 2024, Mirka Rousu, Anu Yliperttula. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202410226411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202410226411
Tiivistelmä
Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimilla tavoitellaan inklusiivista varhaiskasvatusta, jossa jokaisella lapsella on oikeus oppia. Elokuussa 2022 voimaan tullut varhaiskasvatuslain lakimuutos toi varhaiskasvatukseen kolmitasoisen tuen. Lapsen tuen tarpeeseen vastaamisessa varhaisin keino on yleinen tuki, jonka jalkautumisesta varhaiskasvatukseen tarvitaan tietoa. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria kehitetään inklusiivisen varhaiskasvatuksen periaatteiden mukaisesti, johon liittyy pedagogisen toiminnan kokonaisvaltaisuus. Olennaisinta on lasten tarpeisiin vastaavien varhaiskasvatuksen työntekijöiden toiminta.
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä yleisen tuen toteutumisesta varhaiskasvatuksen arjen käytännöissä. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien omaa roolia inklusiivisuuden ja yleisen tuen toteuttajina sekä varhaiskasvatuksen inklusiivisen toimintakulttuurin vaikutuksia yleisen tuen toteutumisessa. Aineisto on kerätty ryhmähaastatteluilla (n=6) toukokuussa 2024. Haastatteluihin osallistui varhaiskasvatuksen opettajia (n=17) ja erityisopettajia (n=3). Aineisto on analysoitu fenomenografista analyysiä hyödyntäen. Analyysin tuloksena muodostimme kaksi kuvauskategoriaa, joiden avulla esittelemme tutkimuksemme keskeisimmät löydökset.
Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien toimintaan liittyvät tekijät sekä varhaiskasvatuksen inklusiivinen toimintakulttuuri kokoavat yhteen yleisen tuen toteuttamiseen ja toteutumiseen vaikuttavat tekijät. Yleinen tuki varhaiskasvatuksen käytännöissä toteutuu laadukkaan pedagogiikan keinoin, jossa opettajien pedagoginen ja tiimijohtaminen korostuvat. Tulosten perusteella inklusiivinen ajattelu ja toimintakulttuuriin luodut inklusiivisuutta tukevat käytännöt edesauttavat yleisen tuen toteutumista, mutta ne edellyttävät yhä kehittämistä ja vahvempaa tukea varhaiskasvatuksen erityisopettajilta ja johtajilta. Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen inklusiivisen toimintakulttuurin ja yleisen tuen toimintatapojen kehittämiseen, esimerkiksi kuntatasolla.
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä yleisen tuen toteutumisesta varhaiskasvatuksen arjen käytännöissä. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien omaa roolia inklusiivisuuden ja yleisen tuen toteuttajina sekä varhaiskasvatuksen inklusiivisen toimintakulttuurin vaikutuksia yleisen tuen toteutumisessa. Aineisto on kerätty ryhmähaastatteluilla (n=6) toukokuussa 2024. Haastatteluihin osallistui varhaiskasvatuksen opettajia (n=17) ja erityisopettajia (n=3). Aineisto on analysoitu fenomenografista analyysiä hyödyntäen. Analyysin tuloksena muodostimme kaksi kuvauskategoriaa, joiden avulla esittelemme tutkimuksemme keskeisimmät löydökset.
Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien toimintaan liittyvät tekijät sekä varhaiskasvatuksen inklusiivinen toimintakulttuuri kokoavat yhteen yleisen tuen toteuttamiseen ja toteutumiseen vaikuttavat tekijät. Yleinen tuki varhaiskasvatuksen käytännöissä toteutuu laadukkaan pedagogiikan keinoin, jossa opettajien pedagoginen ja tiimijohtaminen korostuvat. Tulosten perusteella inklusiivinen ajattelu ja toimintakulttuuriin luodut inklusiivisuutta tukevat käytännöt edesauttavat yleisen tuen toteutumista, mutta ne edellyttävät yhä kehittämistä ja vahvempaa tukea varhaiskasvatuksen erityisopettajilta ja johtajilta. Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen inklusiivisen toimintakulttuurin ja yleisen tuen toimintatapojen kehittämiseen, esimerkiksi kuntatasolla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]