Sukupuolen ilmeneminen suomalaisen peruskoulun kuvataidekasvatuksessa
Söderman, Sanni (2024-10-17)
Söderman, Sanni
S. Söderman
17.10.2024
© 2024 Sanni Söderman. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202410176370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202410176370
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielman aihe oli selvittää, kuinka sukupuoli näyttäytyy peruskoulun kuvataidekasvatuksessa. Tutkielmassa etsittiin tietoa siitä, miten sukupuolittuneet käytännöt näyttäytyvät kuvataidetunneilla. Toisena tutkimuskysymyksenä oli, miten opettaja voi vaikuttaa sukupuolittuneiden käytäntöjen toteutumiseen koulussa.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona oli aiempi tutkimus sukupuolen näyttäytymisestä kuvataiteessa. Aiheen kannalta oli olennaista avata käsitteet perustuen tieteenteorioihin kuvataiteesta ja sukupuolesta. Sukupuolen opettamista koskien avattiin sukupuolisensitiivinen-, feministinen, sekä queer-pedagogiikka, sillä ne osoittautuivat toistuvan kirjallisuuskatsauksessa käytetyissä tutkimuksissa. Tutkielma kokoaa sukupuolen esiintymistä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus, 2014), Suomen perustuslaissa (PerL, 731), Yhdenvertaisuuslaissa (YhdenvertL, 1325), sekä Laissa miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta (Tasa-arvoL, 609, sekä lain muutos 101), koska ne ovat merkittävät ohjenuorat siihen, miten sukupuolen tulisi koulussa näyttäytyä.
Aiempien tutkimusten perusteella selvisi, että sukupuoli ilmenee peruskoulun kuvataidekasvatuksen arjessa päivittäin. Se näyttäytyy tyttöjen ja poikien sukupuoliin liittyvinä oletuksina, käytäntöinä ja kokemuksina. Opettaja pystyy vaikuttamaan sukupuolittuneiden käytäntöjen toteutumiseen kuvataidetunneilla sukupuolisensitiivisellä-, feministisellä- ja queer-pedagogiikalla. Eli opettajan tulee opiskella yhteiskunnan sukupuolittuneita rakenteita, sukupuolen historiaa ja sukupuolen moninaisuutta. Sen avulla huomata omat sukupuolittuneet oletukset ja toimintatavat. Näin opettajan on mahdollista ottaa sukupuoli huomioon suunnitellessaan ja toteuttaessaan opetusta, jotta sukupuoli ei näyttäydy enää haitallisesti. Tämän jälkeen opettaja näkee oppilaan yksilönä, eikä tietyn sukupuolen edustajana. Opettajan tulee välttää sukupuolinormeihin sopivan käytöksen palkitsemista ja tuoda opetuksessa normien sijaan vaihtoehtoisia identiteettejä esille. Kuvataiteen työtapoja on myös mahdollista hyödyntää sukupuolen ja muiden sensitiivisten aiheiden käsittelyyn opetuksessa. Lopussa pohditaan, miten tämä kaikki on mahdollista kiireisen kouluarjen keskellä.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona oli aiempi tutkimus sukupuolen näyttäytymisestä kuvataiteessa. Aiheen kannalta oli olennaista avata käsitteet perustuen tieteenteorioihin kuvataiteesta ja sukupuolesta. Sukupuolen opettamista koskien avattiin sukupuolisensitiivinen-, feministinen, sekä queer-pedagogiikka, sillä ne osoittautuivat toistuvan kirjallisuuskatsauksessa käytetyissä tutkimuksissa. Tutkielma kokoaa sukupuolen esiintymistä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus, 2014), Suomen perustuslaissa (PerL, 731), Yhdenvertaisuuslaissa (YhdenvertL, 1325), sekä Laissa miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta (Tasa-arvoL, 609, sekä lain muutos 101), koska ne ovat merkittävät ohjenuorat siihen, miten sukupuolen tulisi koulussa näyttäytyä.
Aiempien tutkimusten perusteella selvisi, että sukupuoli ilmenee peruskoulun kuvataidekasvatuksen arjessa päivittäin. Se näyttäytyy tyttöjen ja poikien sukupuoliin liittyvinä oletuksina, käytäntöinä ja kokemuksina. Opettaja pystyy vaikuttamaan sukupuolittuneiden käytäntöjen toteutumiseen kuvataidetunneilla sukupuolisensitiivisellä-, feministisellä- ja queer-pedagogiikalla. Eli opettajan tulee opiskella yhteiskunnan sukupuolittuneita rakenteita, sukupuolen historiaa ja sukupuolen moninaisuutta. Sen avulla huomata omat sukupuolittuneet oletukset ja toimintatavat. Näin opettajan on mahdollista ottaa sukupuoli huomioon suunnitellessaan ja toteuttaessaan opetusta, jotta sukupuoli ei näyttäydy enää haitallisesti. Tämän jälkeen opettaja näkee oppilaan yksilönä, eikä tietyn sukupuolen edustajana. Opettajan tulee välttää sukupuolinormeihin sopivan käytöksen palkitsemista ja tuoda opetuksessa normien sijaan vaihtoehtoisia identiteettejä esille. Kuvataiteen työtapoja on myös mahdollista hyödyntää sukupuolen ja muiden sensitiivisten aiheiden käsittelyyn opetuksessa. Lopussa pohditaan, miten tämä kaikki on mahdollista kiireisen kouluarjen keskellä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38824]