IT-ala lasten ja nuorten unelma-ammateissa
Kiiskilä, Veera (2024-10-17)
Kiiskilä, Veera
V. Kiiskilä
17.10.2024
© 2024 Veera Kiiskilä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202410176367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202410176367
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten unelma-ammatit ennustavat heidän tulevaa sijoittumistaan yhteiskunnan työmarkkinoille, minkä vuoksi ei ole yhdentekevää, mistä ammateista lapset ja nuoret unelmoivat. Päiväkoti- ja ala-asteikäiset lapset eivät lähtökohtaisesti unelmoi ammatista IT-alalla ja yläasteikään tullessaan vain poikien kymmenen suosituimman ammatin joukossa on ura IT-alalla. Tämä heijastelee osaltaan IT-alan voimakasta sukupuolittuneisuutta, joka muovaa lasten ja nuorten käsitystä alasta ja aiheuttaa sukupuoleen perustuvan segregaation jatkuvaa toistumista alalla. Lasten ja nuorten keskittyneet ja sukupuolen mukaan jakautuneet toiveammatit enteilevät osaajapulan jatkumista IT-alalla myös tulevaisuudessa, mikäli kehityskulkuihin ei kyetä puuttumaan. Tutkimuskysymyksenä tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, valitseeko lapsi tai nuori jonkun IT-alan ammatin omaksi unelma-ammatikseen. Lisäksi tutkielma kerää yhteen Suomessa tehtyjä tutkimuksia 3–16-vuotiaiden lasten ja nuorten unelma-ammateista.
Lasten unelma-ammatin muodostumista ohjaa ja toisaalta myös rajoittaa lapsen keskeneräinen kognitiivinen kehitys. Tällöin lapsen perustelut toiveammatilleen ovat yksinkertaisia asioita, kuten toiminnasta tykkääminen. Yläasteikäinen nuori on jo kykenevä käsitteellisempään ajatteluun ja pystyy ammatinvalinnassaan ottamaan huomioon monenlaisia asioita, kuten omia kykyjään suhteessa työn vaatimuksiin. Vaikka lasten ja nuorten mielessä oma toiveammatti liittyy ennen kaikkea omiin mielenkiinnonkohteisiin, unelma-ammatin taustalla vaikuttavat myös monet muut tekijät, jotka toisaalta vaikuttavat myös edellä mainittujen mielenkiinnonkohteiden syntymiseen.
IT-alan esiintyvyyteen lasten ja nuorten unelma-ammateissa vaikuttavat pohjimmiltaan samat mekanismit kuin muidenkin ammattien valintaan. Nämä taustatekijät kuitenkin luovat IT-alan unelma-ammateille erilaisia haasteita ja esteitä kuin joillekin muille lasten ja nuorten yleisemmille toiveammateille. IT-alan kannalta tärkeitä tekijöitä ovat esimerkiksi stereotypiat ja mielikuvat, vanhempien ja läheisten omat ammatit, sekä lapsen tai nuoren ympäristöstään saama palaute ja hänen kohtaamansa asenteet, odotukset ja uskomukset. Nämä kaikki vaikuttavat lapsen tai nuoren käsitykseen itsestään ja omista kyvyistään sekä niiden sopivuudesta tiettyihin ammatteihin.
Lasten unelma-ammatin muodostumista ohjaa ja toisaalta myös rajoittaa lapsen keskeneräinen kognitiivinen kehitys. Tällöin lapsen perustelut toiveammatilleen ovat yksinkertaisia asioita, kuten toiminnasta tykkääminen. Yläasteikäinen nuori on jo kykenevä käsitteellisempään ajatteluun ja pystyy ammatinvalinnassaan ottamaan huomioon monenlaisia asioita, kuten omia kykyjään suhteessa työn vaatimuksiin. Vaikka lasten ja nuorten mielessä oma toiveammatti liittyy ennen kaikkea omiin mielenkiinnonkohteisiin, unelma-ammatin taustalla vaikuttavat myös monet muut tekijät, jotka toisaalta vaikuttavat myös edellä mainittujen mielenkiinnonkohteiden syntymiseen.
IT-alan esiintyvyyteen lasten ja nuorten unelma-ammateissa vaikuttavat pohjimmiltaan samat mekanismit kuin muidenkin ammattien valintaan. Nämä taustatekijät kuitenkin luovat IT-alan unelma-ammateille erilaisia haasteita ja esteitä kuin joillekin muille lasten ja nuorten yleisemmille toiveammateille. IT-alan kannalta tärkeitä tekijöitä ovat esimerkiksi stereotypiat ja mielikuvat, vanhempien ja läheisten omat ammatit, sekä lapsen tai nuoren ympäristöstään saama palaute ja hänen kohtaamansa asenteet, odotukset ja uskomukset. Nämä kaikki vaikuttavat lapsen tai nuoren käsitykseen itsestään ja omista kyvyistään sekä niiden sopivuudesta tiettyihin ammatteihin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]