Rajoja ja rakkautta : opettajan auktoriteetti oppilaiden muistoissa
Hatunen, Inka; Kopperoinen, Johanna (2024-09-23)
Hatunen, Inka
Kopperoinen, Johanna
I. Hatunen; J. Kopperoinen
23.09.2024
© 2024, Inka Hatunen, Johanna Kopperoinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409236029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409236029
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten opettajan auktoriteetti ilmenee oppilaiden muistoissa. Tarkastelun kohteena on entisten oppilaiden kirjoitelmat merkittävistä opettajamuistoista.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme kasvatusajattelun muutosta peruskouluaikana aina 1960-luvulta 2010-luvulle ja nykyaikaan. Opettajan auktoriteetti voidaan jakaa osa-alueisiin sen mukaan, mistä auktoriteetti koostuu. Muodollinen auktoriteetti syntyy opettajan asemasta (Saloviita, 2009). Karismaattinen auktoriteetti voi muodostua myös opettajan henkilökohtaisista ominaisuuksista ja kiinnostuksesta oppilaiden asioihin (Harjunen, 2011). Kun auktoriteetti perustuu vallan sijaan välittämiseen ja rakkauteen, opettajan toimintaa ohjaa luottamus ja hyväksyntä oppilasta kohtaan (Alvarez & Borer, 2023; Määttä & Uusiautti, 2012) Nykyaikaista auktoriteettia kuvataan pedagogisen auktoriteetin määritelmällä, joka Gil-Madronen ja kollegoiden (2020) mukaan koostuu neljästä ulottuvuudesta.
Tutkimuksen aineistona käytämme Meri Kuulan vuonna 2020 keräämästä aineistosta 16 kirjoitelmaa. Kirjoitelmat koostuvat eri ikäisten vastaajien kirjoittamista muistoista, jotka kuvaavat heille merkittävää opettajamuistoa peruskouluaikana. Tutkimuksen analyysi on toteutettu narratiivisen lähestymistavan mukaisesti laadullisena, aineistolähtöisenä sisällönanalyysina.
Tutkimuksen tuloksena auktoriteetti ilmeni oppilaiden muistoissa opettajan pedagogisena osaamisena, kuten innostavana ja taitavana opetuksena, oppilaiden kehumisena sekä työskentelyyn kannustamisena. Sen lisäksi se ilmeni kokemuksena opettajasta kasvattajana. Tähän kuului oikein toimimisen opettaminen, aito välittäminen sekä oikeudenmukainen toiminta. Kolmantena opettajan auktoriteetti muodostui kohtaamisesta, johon kuului opettajan persoona, empatia ja ymmärrys sekä turvallinen ilmapiiri. Myönteisten kokemusten lisäksi muistoissa kuvattiin myös kielteisiä kokemuksia, joita olivat vanhanaikaiset opetusmenetelmät, epäoikeudenmukaisuus sekä ikävä kommentointi.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme kasvatusajattelun muutosta peruskouluaikana aina 1960-luvulta 2010-luvulle ja nykyaikaan. Opettajan auktoriteetti voidaan jakaa osa-alueisiin sen mukaan, mistä auktoriteetti koostuu. Muodollinen auktoriteetti syntyy opettajan asemasta (Saloviita, 2009). Karismaattinen auktoriteetti voi muodostua myös opettajan henkilökohtaisista ominaisuuksista ja kiinnostuksesta oppilaiden asioihin (Harjunen, 2011). Kun auktoriteetti perustuu vallan sijaan välittämiseen ja rakkauteen, opettajan toimintaa ohjaa luottamus ja hyväksyntä oppilasta kohtaan (Alvarez & Borer, 2023; Määttä & Uusiautti, 2012) Nykyaikaista auktoriteettia kuvataan pedagogisen auktoriteetin määritelmällä, joka Gil-Madronen ja kollegoiden (2020) mukaan koostuu neljästä ulottuvuudesta.
Tutkimuksen aineistona käytämme Meri Kuulan vuonna 2020 keräämästä aineistosta 16 kirjoitelmaa. Kirjoitelmat koostuvat eri ikäisten vastaajien kirjoittamista muistoista, jotka kuvaavat heille merkittävää opettajamuistoa peruskouluaikana. Tutkimuksen analyysi on toteutettu narratiivisen lähestymistavan mukaisesti laadullisena, aineistolähtöisenä sisällönanalyysina.
Tutkimuksen tuloksena auktoriteetti ilmeni oppilaiden muistoissa opettajan pedagogisena osaamisena, kuten innostavana ja taitavana opetuksena, oppilaiden kehumisena sekä työskentelyyn kannustamisena. Sen lisäksi se ilmeni kokemuksena opettajasta kasvattajana. Tähän kuului oikein toimimisen opettaminen, aito välittäminen sekä oikeudenmukainen toiminta. Kolmantena opettajan auktoriteetti muodostui kohtaamisesta, johon kuului opettajan persoona, empatia ja ymmärrys sekä turvallinen ilmapiiri. Myönteisten kokemusten lisäksi muistoissa kuvattiin myös kielteisiä kokemuksia, joita olivat vanhanaikaiset opetusmenetelmät, epäoikeudenmukaisuus sekä ikävä kommentointi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]