Uteliaisuuden merkitys kasvun, kehityksen ja oppimisen kannalta
Mutanen, Päivikki (2024-09-23)
Mutanen, Päivikki
P. Mutanen
23.09.2024
© 2024 Päivikki Mutanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409236007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409236007
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavoin uteliaisuutta on tutkittu kasvatuspsykologian ja psykologian tieteenaloilla, ja millaisia mahdollisuuksia sen merkityksen tunnistaminen ja tiedostaminen toisi kasvun, kehityksen ja oppimisen tilanteisiin. Uteliaisuus on pehmeä taito, joka on yhdistetty sinnikkyyden ja sopeutumiskyvyn rinnalla menestykseen ja hyvinvointiin. Ihmislajin luontaisena ominaisuutena uteliaisuus on ollut tärkeä selviytymismekanismi, ja se kytkeytyy myös monin tavoin kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen. Tutkielmassa uteliaisuutta tarkastellaan kasvatuspsykologisesta viitekehyksestä, ja pohditaan aiheen potentiaalisia jatkokehittelyjä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]