Innovative Parking and Water Management in Resilient and Smart Cities (IPaWa): Project report
Outila, Tarja; Jutila, Johannes; Rossi, Pekka; Torabi Haghighi, Ali; Jalali Shahrood, Abolfazl; Hosseinzadeh, Azadeh; Akbari, Mahdi; Oussalah, Mourad; Nasim, Sofeem; Arhab, Nabil (2024-09-20)
Outila, Tarja
Jutila, Johannes
Rossi, Pekka
Torabi Haghighi, Ali
Jalali Shahrood, Abolfazl
Hosseinzadeh, Azadeh
Akbari, Mahdi
Oussalah, Mourad
Nasim, Sofeem
Arhab, Nabil
Oulun yliopisto
20.09.2024
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409205996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409205996
Tiivistelmä
Abstract
IPaWa project is a research project led by the University of Oulu. The project explores the interaction mechanism of car parking, flexible urban planning and stormwater management in the City of Oulu at three research areas. The project explores ways of adapting to climate change through urban planning. Stormwater management and the number/ quality of car parking are defined in the local detailed plans, so the project looks at the causal relationship in a holistic way.
The three different types of research areas are as follows: a) the area of new construction, b) the area of infill development, and c) the area of sudden change. The research areas are located in the densification zone of the Oulu master plan, and areas are subject to the new parking standards approved by the city council in 2018.
In addition to the city of Oulu, construction companies Rakennusteho Oy and Lapti Oy, which operate in the research area, are involved in the study work and in the project steering group.
The project developed two new ways of managing the car parking; 1) digital car park register and 2) resilient urban planning principle. The results of the project can reduce the need for movement and the dispersed urban structure, as well as improve the energy efficiency of housing and technologies. The environmental costs during the life cycle of car parking can also be better taken into account in the changing situation. The digital car park register, and the resilient urban planning principle promote demand and user orientation as well as low carbon. Both solutions were piloted and demonstrated in the research areas. As a part of resilient parking the role of parking in stormwater management was analysed. Project modelled and presented options where parking is combined with stormwater management solutions in case sites. Tiivistelmä
Oulun yliopiston johtamassa IPaWa -tutkimushankkeessa selvitettiin, autopaikoituksen, joustavan kaavoituksen ja hulevesien hallinnan vuorovaikutusmekanismia kolmessa eri tutkimuskohteessa. Hankkeessa selvitettiin yhdyskuntasuunnittelun eli kaavoituksen keinoin ilmastonmuutokseen sopeutumisen keinoja. Hulevesien hallinta ja paikoituksen määrä/ laatu määritellään kaavoituksessa, joten hanke tarkastelee syy-seuraussuhdetta kokonaisvaltaisesti.
IPaWa -hankkeen tutkimuskohteena olivat kolme erityyppistä tutkimusaluetta, jotka sijaitsevat Oulun kaupungissa; a) uudisrakentamisen alue, b) täydennysrakentamisen alue ja c) äkillisen muutoksen alue. Tutkimusalueet sijaitsevat Oulun yleiskaavan mukaisella kaupunkirakenteen tiivistämisvyöhykkeellä ja niitä koskevat kaupunginhallituksen vuonna 2018 hyväksymät uudet pysäköintinormit. Mukana selvitystyössä ja hankkeen ohjausryhmässä ovat Oulun kaupungin lisäksi tutkimusalueella toimivat rakennusliikkeet Rakennusteho Oy ja Lapti Oy.
Hankkeessa kehitettiin kaksi uutta toimintatapaa paikoituksen hallinnoimiseksi; 1) sähköinen autopaikkarekisteri ja 2) resilientti kaavoitusperiaate. Hankkeen tuloksilla voidaan vähentää liikkumistarvetta ja hajautuvaa kaupunkirakennetta sekä parantaa asumisen energiatehokkuutta ja teknologioita. Myös paikoituksen elinkaaren aikaiset ympäristökustannukset voidaan ottaa paremmin huomioon muuttuvassa tilanteessa. Sähköinen autopaikkarekisteri ja resilientti kaavoitusperiaate edistävät kysyntä- ja käyttäjälähtöisyyttä sekä vähähiilisyyttä, ja molempia pilotoitiin ja demonstroitiin kohdealueilla. Resilientin kaavoituksen osana tarkasteltiin myös paikoituksen roolia hulevesien hallinnassa ja mallinnettiin sekä esitettiin vaihtoehtoja paikoituksen ja hulevesiratkaisujen yhdistämisille koekohteissa.
IPaWa project is a research project led by the University of Oulu. The project explores the interaction mechanism of car parking, flexible urban planning and stormwater management in the City of Oulu at three research areas. The project explores ways of adapting to climate change through urban planning. Stormwater management and the number/ quality of car parking are defined in the local detailed plans, so the project looks at the causal relationship in a holistic way.
The three different types of research areas are as follows: a) the area of new construction, b) the area of infill development, and c) the area of sudden change. The research areas are located in the densification zone of the Oulu master plan, and areas are subject to the new parking standards approved by the city council in 2018.
In addition to the city of Oulu, construction companies Rakennusteho Oy and Lapti Oy, which operate in the research area, are involved in the study work and in the project steering group.
The project developed two new ways of managing the car parking; 1) digital car park register and 2) resilient urban planning principle. The results of the project can reduce the need for movement and the dispersed urban structure, as well as improve the energy efficiency of housing and technologies. The environmental costs during the life cycle of car parking can also be better taken into account in the changing situation. The digital car park register, and the resilient urban planning principle promote demand and user orientation as well as low carbon. Both solutions were piloted and demonstrated in the research areas. As a part of resilient parking the role of parking in stormwater management was analysed. Project modelled and presented options where parking is combined with stormwater management solutions in case sites.
Oulun yliopiston johtamassa IPaWa -tutkimushankkeessa selvitettiin, autopaikoituksen, joustavan kaavoituksen ja hulevesien hallinnan vuorovaikutusmekanismia kolmessa eri tutkimuskohteessa. Hankkeessa selvitettiin yhdyskuntasuunnittelun eli kaavoituksen keinoin ilmastonmuutokseen sopeutumisen keinoja. Hulevesien hallinta ja paikoituksen määrä/ laatu määritellään kaavoituksessa, joten hanke tarkastelee syy-seuraussuhdetta kokonaisvaltaisesti.
IPaWa -hankkeen tutkimuskohteena olivat kolme erityyppistä tutkimusaluetta, jotka sijaitsevat Oulun kaupungissa; a) uudisrakentamisen alue, b) täydennysrakentamisen alue ja c) äkillisen muutoksen alue. Tutkimusalueet sijaitsevat Oulun yleiskaavan mukaisella kaupunkirakenteen tiivistämisvyöhykkeellä ja niitä koskevat kaupunginhallituksen vuonna 2018 hyväksymät uudet pysäköintinormit. Mukana selvitystyössä ja hankkeen ohjausryhmässä ovat Oulun kaupungin lisäksi tutkimusalueella toimivat rakennusliikkeet Rakennusteho Oy ja Lapti Oy.
Hankkeessa kehitettiin kaksi uutta toimintatapaa paikoituksen hallinnoimiseksi; 1) sähköinen autopaikkarekisteri ja 2) resilientti kaavoitusperiaate. Hankkeen tuloksilla voidaan vähentää liikkumistarvetta ja hajautuvaa kaupunkirakennetta sekä parantaa asumisen energiatehokkuutta ja teknologioita. Myös paikoituksen elinkaaren aikaiset ympäristökustannukset voidaan ottaa paremmin huomioon muuttuvassa tilanteessa. Sähköinen autopaikkarekisteri ja resilientti kaavoitusperiaate edistävät kysyntä- ja käyttäjälähtöisyyttä sekä vähähiilisyyttä, ja molempia pilotoitiin ja demonstroitiin kohdealueilla. Resilientin kaavoituksen osana tarkasteltiin myös paikoituksen roolia hulevesien hallinnassa ja mallinnettiin sekä esitettiin vaihtoehtoja paikoituksen ja hulevesiratkaisujen yhdistämisille koekohteissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34579]