Monikielisten oppilaiden oppimisen tukikeinot oppiaineiden sisältöjen opetuksessa alakoulussa
Lääkkö, Venla (2024-09-16)
Lääkkö, Venla
V. Lääkkö
16.09.2024
© 2024 Venla Lääkkö. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409165886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409165886
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä tukikeinoja opettajat hyödyntävät monikielisten oppilaiden oppimisen tukemiseen oppiaineiden sisältöjen opetuksessa alakoulussa. Koska monikielisyys näkyy suomalaisissa peruskouluissa kasvavan maahanmuuton myötä yhä enemmän ja aiheuttaa omat haasteensa opettajan työhön, aihetta on tärkeä tutkia. Jotta monikieliset oppilaat hyötyisivät opetuksesta mahdollisimman paljon, opettajilla tulee olla keinoja tukea heitä. Lisäksi tavoitteena on selvittää millaista koulutusta tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat aiheesta saaneet. Tätä työelämästä saatavaa ajankohtaista tietoa voidaan hyödyntää opettajankoulutuksen opetussuunnitelmatyöhön.
Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin, fenomenologista lähestymistapaa käyttäen, sillä tutkimuksessa selvitettiin opettajien käyttämiä tukikeinoja sekä heidän saamaansa koulutusta aiheeseen liittyen heidän omien kokemustensa pohjalta. Tutkimuksen aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella toukokuussa 2024 ja lopullinen aineisto koostuu seitsemän alakoulussa työskentelevän opettajan vastauksista. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat käyttävät monipuolisesti tukikeinoja monikielisten oppilaiden oppimisen tukemiseksi oppiaineiden sisältöjen opetuksessa. Opetuksen tukena opettajat hyödyntävät kielellisesti vastuullista opetusta, yleisiä oppimisen tukikeinoja ja monikielistä pedagogiikkaa. Yksittäisistä tukikeinoista eniten opettajat käyttävät visuaalisia tukikeinoja kuten kuvatukea sekä kielellisiä tukikeinoja kuten selkotekstejä. Tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat saaneet vaihtelevasti koulutusta aiheeseen. Osa opettajista ilmaisi tarvitsevansa enemmän tukea kuten esimerkiksi valmiita materiaaleja, konkreettisia vinkkejä ja resursseja monikielisten oppilaiden opettamiseen.
Tutkimuksen tulokset ovat osittain linjassa aikaisempien tutkimustulosten kanssa. Opettajien käyttämistä tukikeinoista esimerkiksi oppilaan oman äidinkielen hyödyntäminen sekä uusien sanojen ja käsitteiden selittäminen ovat tulleet esiin aiemmissakin tutkimuksissa. Tutkimus tuotti myös uutta tietoa. Opettajat käyttävät monikielisten oppilaiden oppimisen tukemiseen esimerkiksi oppilaan rohkaisua ja luonto-opetusta, joita ei ole aikaisemmissa tutkimuksissa tullut esiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää käytännön opetustyössä niin uusien kuin kokeneidenkin opettajien toimesta. Tulokset antavat opettajille tietoa siitä, miten he voivat tukea monikielisten oppilaiden oppimista oppiaineiden sisältöjen kanssa. Tulosten myötä opettajille voidaan myös tarjota tulevaisuudessa paremmin tukea ja koulutusta monikielisten oppilaiden opettamiseen. Jatkossa aihetta voisi tutkia vielä lisää esimerkiksi tekemällä etnografista tutkimusta monikielisessä luokkahuoneessa tai toteuttamalla tämän saman tutkimuksen isommalle joukolle.
Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin, fenomenologista lähestymistapaa käyttäen, sillä tutkimuksessa selvitettiin opettajien käyttämiä tukikeinoja sekä heidän saamaansa koulutusta aiheeseen liittyen heidän omien kokemustensa pohjalta. Tutkimuksen aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella toukokuussa 2024 ja lopullinen aineisto koostuu seitsemän alakoulussa työskentelevän opettajan vastauksista. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat käyttävät monipuolisesti tukikeinoja monikielisten oppilaiden oppimisen tukemiseksi oppiaineiden sisältöjen opetuksessa. Opetuksen tukena opettajat hyödyntävät kielellisesti vastuullista opetusta, yleisiä oppimisen tukikeinoja ja monikielistä pedagogiikkaa. Yksittäisistä tukikeinoista eniten opettajat käyttävät visuaalisia tukikeinoja kuten kuvatukea sekä kielellisiä tukikeinoja kuten selkotekstejä. Tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat saaneet vaihtelevasti koulutusta aiheeseen. Osa opettajista ilmaisi tarvitsevansa enemmän tukea kuten esimerkiksi valmiita materiaaleja, konkreettisia vinkkejä ja resursseja monikielisten oppilaiden opettamiseen.
Tutkimuksen tulokset ovat osittain linjassa aikaisempien tutkimustulosten kanssa. Opettajien käyttämistä tukikeinoista esimerkiksi oppilaan oman äidinkielen hyödyntäminen sekä uusien sanojen ja käsitteiden selittäminen ovat tulleet esiin aiemmissakin tutkimuksissa. Tutkimus tuotti myös uutta tietoa. Opettajat käyttävät monikielisten oppilaiden oppimisen tukemiseen esimerkiksi oppilaan rohkaisua ja luonto-opetusta, joita ei ole aikaisemmissa tutkimuksissa tullut esiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää käytännön opetustyössä niin uusien kuin kokeneidenkin opettajien toimesta. Tulokset antavat opettajille tietoa siitä, miten he voivat tukea monikielisten oppilaiden oppimista oppiaineiden sisältöjen kanssa. Tulosten myötä opettajille voidaan myös tarjota tulevaisuudessa paremmin tukea ja koulutusta monikielisten oppilaiden opettamiseen. Jatkossa aihetta voisi tutkia vielä lisää esimerkiksi tekemällä etnografista tutkimusta monikielisessä luokkahuoneessa tai toteuttamalla tämän saman tutkimuksen isommalle joukolle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]