Yläkouluikäisten oppilaiden kehollisuuden tukeminen musiikin opetuksessa
Nauha, Katja (2024-09-16)
Nauha, Katja
K. Nauha
16.09.2024
© 2024, Katja Nauha. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409165883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409165883
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kehollisuutta ja sen merkitystä osana musiikin opetusta. Siinä tutkitaan, millä tavalla yläkouluikäisten oppilaiden kehollista osallistumista voidaan tukea musiikin opetuksessa. Tutkielmassa perehdytään yläkouluikäisten oppilaiden kehollisuuteen ja keholliseen osallistumiseen sekä mahdollisiin haasteisiin kehollisessa tiedostamisessa, toiminnassa ja ilmaisussa. Lisäksi siinä selvitetään, millä tavoin kehollisuutta voidaan hyödyntää musiikin oppiaineessa, ja millaisia vaikutuksia sen hyödyntämisellä on tutkimusten mukaan ollut. Tutkielma kokoaa yhteen tietoa yläkouluikäisten oppilaiden kehollisuudesta ja sen tukemisesta musiikin opetuksessa. Samalla se lisää tietoa kehollisuudesta yläkouluikäisten musiikkikasvatuksessa.
Tutkielma perustuu teoreettiselta taustaltaan fenomenologiseen filosofiaan ja kokonaisvaltaiseen ihmiskäsitykseen. Kehollisuus on saanut huomiota musiikin eri tutkimusalueilla viime vuosina. Tutkielmassa perustellaan sitä, miksi kehollisuus ja kokonaisvaltaisuus kannattaa huomioida musiikin opetuksessa. Tutkimusta voivat hyödyntää sekä musiikin että myös muiden aineiden opettajat.
Tutkimuskysymyksenäni on: Millä tavoin yläkouluikäisten oppilaiden kehollisuutta ja kehollista osallistumista voidaan tukea musiikin opetuksessa?
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Keskeisimpiä lähteitä siinä ovat kehollisuuteen ja musiikkikasvatukseen liittyvät tutkimukset, artikkelit sekä kirjallisuus.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kehollisella toiminnalla on useita hyödyllisiä vaikutuksia. Kehollisten menetelmien käyttö voi auttaa musiikillisten asioiden oppimisessa. Lisäksi kehollinen toiminta edistää muutakin oppimista ja osallistumista ja kehittää kehotietoisuutta. Tutkimukseen kootuista tutkimuksista ja lähdekirjallisuudesta voidaan päätellä, että yläkouluikäisten oppilaiden kehollisuutta voidaan tukea integroimalla kehollisuus ja musiikinopetus sekä huomioimalla psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita.
Tutkielma perustuu teoreettiselta taustaltaan fenomenologiseen filosofiaan ja kokonaisvaltaiseen ihmiskäsitykseen. Kehollisuus on saanut huomiota musiikin eri tutkimusalueilla viime vuosina. Tutkielmassa perustellaan sitä, miksi kehollisuus ja kokonaisvaltaisuus kannattaa huomioida musiikin opetuksessa. Tutkimusta voivat hyödyntää sekä musiikin että myös muiden aineiden opettajat.
Tutkimuskysymyksenäni on: Millä tavoin yläkouluikäisten oppilaiden kehollisuutta ja kehollista osallistumista voidaan tukea musiikin opetuksessa?
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Keskeisimpiä lähteitä siinä ovat kehollisuuteen ja musiikkikasvatukseen liittyvät tutkimukset, artikkelit sekä kirjallisuus.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kehollisella toiminnalla on useita hyödyllisiä vaikutuksia. Kehollisten menetelmien käyttö voi auttaa musiikillisten asioiden oppimisessa. Lisäksi kehollinen toiminta edistää muutakin oppimista ja osallistumista ja kehittää kehotietoisuutta. Tutkimukseen kootuista tutkimuksista ja lähdekirjallisuudesta voidaan päätellä, että yläkouluikäisten oppilaiden kehollisuutta voidaan tukea integroimalla kehollisuus ja musiikinopetus sekä huomioimalla psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]