Katsaus tutkimuksiin alakoulun seksuaalikasvatuksesta
Hietala, Hanna (2024-09-09)
Hietala, Hanna
H. Hietala
09.09.2024
© 2024, Hanna Hietala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409095771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409095771
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani käsittelee alakoulun seksuaalikasvatuksen tutkimuksia. Pyrin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla etsimään perusteita alakoulun seksuaalikasvatukselle sekä kartoittamaan, millä tavoin sitä toteutetaan ja millaisia kehittämistarpeita tutkimukset tuovat esiin. Keskeistä seksuaalikasvatuksessa on huomioida lapsen psykoseksuaalinen kehitys. Kattava seksuaalikasvatus on opetussuunnitelmaan perustuva prosessi, joka opettaa lapsille seksuaalisuuden kognitiivisia, emotionaalisia, fyysisiä ja sosiaalisia näkökohtia. Sen tavoitteena on tarjota oppilaille täsmällistä, tuomitsematonta ja tutkittua tietoa, taitoja sekä asenteita ja arvoja. Tärkeä seksuaalikasvatuksen tavoite on myös seksuaalisen häirinnän, ja hyväksikäytön ehkäiseminen opettamalla oppilaille turvataitoja.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena selvisi, että opettajat kaipaavat tukea seksuaalikasvatuksen käsittelyyn, sillä aihe voi olla arkaluontoinen ja herättää epävarmuutta. Hallinnollisilla päätöksillä voidaan merkittävästi vaikuttaa seksuaalikasvatuksen toteutumiseen esimerkiksi luomalla selkeitä sääntöjä ja ohjeita sekä tarjoamalla opettajille koulutusta ja valmiita materiaaleja. Koulussa tarjotun seksuaalikasvatuksen rinnalla huoltajat ovat kuitenkin aina päävastuussa lastensa seksuaalikasvatuksesta, ja heidän kanssaan tehtävä yhteistyö on ratkaisevan tärkeää. Seksuaalikasvatusta suunniteltaessa on hyvä huomioida oppilaiden kiinnostuksen kohteet sekä asenteet. Lapsilla on luontainen halu ymmärtää seksuaalisuuteen liittyviä asioita, ja heille tulee tarjota tietoa, joka on ikä- ja kehitysvaiheelle sopivaa. Seksuaalikasvatus lisää lapsen tietoa, kehittää sosiaalisia taitoja ja auttaa luomaan turvallisempia ja terveellisempiä ihmissuhteita. Laadukas ja kattava seksuaalikasvatus tukee tasa-arvoisten asenteiden ja arvojen muodostumista sekä edistää vastuullista seksuaalikäyttäytymistä myöhemmällä iällä. Se myös auttaa lapsia tunnistamaan ja torjumaan haitallista käytöstä kuten kiusaamista, häirintää ja seksuaalista hyväksikäyttöä. Väkivallasta oppiminen ja turvataitojen harjoittelu auttavat lapsia suojautumaan häirinnältä ja seksuaaliselta hyväksikäytöltä. Seksuaalikasvatuksessa on kehitetty useita eri menetelmiä, mutta erityisesti suositellaan lapsia aktivoivaa, vuorovaikutteista ja keskustelevaa lähestymistapaa, jossa vertaistuki ja turvallinen aikuinen ovat keskiössä. Tai-teen avulla voidaan myös käsitellä lapsen elämän merkittäviä asioita, mikä voi tehdä seksuaalikasvatuksesta erityisen merkityksellistä. Laaja näyttö tukee seksuaalikasvatuksen aloittamista jo varhaisella iällä.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena selvisi, että opettajat kaipaavat tukea seksuaalikasvatuksen käsittelyyn, sillä aihe voi olla arkaluontoinen ja herättää epävarmuutta. Hallinnollisilla päätöksillä voidaan merkittävästi vaikuttaa seksuaalikasvatuksen toteutumiseen esimerkiksi luomalla selkeitä sääntöjä ja ohjeita sekä tarjoamalla opettajille koulutusta ja valmiita materiaaleja. Koulussa tarjotun seksuaalikasvatuksen rinnalla huoltajat ovat kuitenkin aina päävastuussa lastensa seksuaalikasvatuksesta, ja heidän kanssaan tehtävä yhteistyö on ratkaisevan tärkeää. Seksuaalikasvatusta suunniteltaessa on hyvä huomioida oppilaiden kiinnostuksen kohteet sekä asenteet. Lapsilla on luontainen halu ymmärtää seksuaalisuuteen liittyviä asioita, ja heille tulee tarjota tietoa, joka on ikä- ja kehitysvaiheelle sopivaa. Seksuaalikasvatus lisää lapsen tietoa, kehittää sosiaalisia taitoja ja auttaa luomaan turvallisempia ja terveellisempiä ihmissuhteita. Laadukas ja kattava seksuaalikasvatus tukee tasa-arvoisten asenteiden ja arvojen muodostumista sekä edistää vastuullista seksuaalikäyttäytymistä myöhemmällä iällä. Se myös auttaa lapsia tunnistamaan ja torjumaan haitallista käytöstä kuten kiusaamista, häirintää ja seksuaalista hyväksikäyttöä. Väkivallasta oppiminen ja turvataitojen harjoittelu auttavat lapsia suojautumaan häirinnältä ja seksuaaliselta hyväksikäytöltä. Seksuaalikasvatuksessa on kehitetty useita eri menetelmiä, mutta erityisesti suositellaan lapsia aktivoivaa, vuorovaikutteista ja keskustelevaa lähestymistapaa, jossa vertaistuki ja turvallinen aikuinen ovat keskiössä. Tai-teen avulla voidaan myös käsitellä lapsen elämän merkittäviä asioita, mikä voi tehdä seksuaalikasvatuksesta erityisen merkityksellistä. Laaja näyttö tukee seksuaalikasvatuksen aloittamista jo varhaisella iällä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34578]