Kehitysvammaisten oppilaiden lukemaan opettaminen ja lukutaidon tukeminen
Määttä, Heidi (2024-09-03)
Määttä, Heidi
H. Määttä
03.09.2024
© 2024 Heidi Määttä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409035703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202409035703
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman tavoitteena on tarkastella kehitysvammaisten oppilaiden lukemaan opettamisen menetelmiä ja lukutaidon kehittymisen tukemista. Aihe on merkityksellinen, sillä kehitysvammaisten henkilöiden tukemisessa tärkeimpänä tavoitteena on kyky itsenäiseen elämään, jossa lukutaidolla on iso merkitys. Aihetta on tutkittu kansainvälisesti jonkin verran, mutta erityisesti suomalaista tutkimusta on vähän. Suomalaisen tutkimuksen merkitys aiheesta on suuri, sillä lukemaan oppiminen liittyy olennaisesti kieleen ja kielijärjestelmään. Toteutan kandidaatintutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymyksiä on kaksi ja ne ovat 1. Millä lukemaan opettamisen menetelmällä kehitysvammaisia oppilaita voidaan opettaa lukemaan? 2. Miten voidaan tukea kehitysvammaisten oppilaiden lukutaidon kehittymistä?
Aihetta on keskeistä lähestyä yksilöllisyyden näkökulmasta, sillä kehitysvammaisuuden käsite voidaan nähdä sateenvarjokäsitteenä, joka kuvailee eri tavoin ilmeneviä sekä erilaisista syistä johtuvia kehitysvammaisuuden muotoja. Kehitysvamman vaikutus henkilön oppimiseen on yksilöllistä samoin kuin tuen tarve. Älyllinen kehitysvammaisuus luo kognitiivisia vaikeuksia lukemaan oppimiselle. Lukemaan opettamisen lähtökohtana on tiedostaa oppilaan vahvuudet ja taitotaso sekä oppimisen tuen tarve. Kehitysvammaisten oppilaiden lukemaan opettamiseen ei ole yhtä tiettyä menetelmää, vaan opetusmenetelmä tulee suunnitella ja soveltaa kunkin oppilaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Opetusmenetelmän valinnassa vaikuttavat oppilaan vahvuudet ja taitotaso, jotka opettaja selvittää arvioinnin avulla. Yleensä eri lukemaan opettamisen menetelmiä yhdistellään ja sovelletaan. Lukutaidon kehitystä voidaan tukea johdonmukaisella, selkeällä ja systemaattisella harjoittelulla. Harjoittelun tulee olla intensiivistä ja monipuolista. Tukitoimia tulee keskittää kognitiivisten vaikeuksien ohella myös psykologisiin tekijöihin kuten oppilaan motivaation tukemiseen. Lisäksi, jos oppilaalla esiintyy esimerkiksi haastavaa käyttäytymistä tai kielellisiä vaikeuksia, tulee niihin saada tarvittavaa tukea.
Aihetta on keskeistä lähestyä yksilöllisyyden näkökulmasta, sillä kehitysvammaisuuden käsite voidaan nähdä sateenvarjokäsitteenä, joka kuvailee eri tavoin ilmeneviä sekä erilaisista syistä johtuvia kehitysvammaisuuden muotoja. Kehitysvamman vaikutus henkilön oppimiseen on yksilöllistä samoin kuin tuen tarve. Älyllinen kehitysvammaisuus luo kognitiivisia vaikeuksia lukemaan oppimiselle. Lukemaan opettamisen lähtökohtana on tiedostaa oppilaan vahvuudet ja taitotaso sekä oppimisen tuen tarve. Kehitysvammaisten oppilaiden lukemaan opettamiseen ei ole yhtä tiettyä menetelmää, vaan opetusmenetelmä tulee suunnitella ja soveltaa kunkin oppilaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Opetusmenetelmän valinnassa vaikuttavat oppilaan vahvuudet ja taitotaso, jotka opettaja selvittää arvioinnin avulla. Yleensä eri lukemaan opettamisen menetelmiä yhdistellään ja sovelletaan. Lukutaidon kehitystä voidaan tukea johdonmukaisella, selkeällä ja systemaattisella harjoittelulla. Harjoittelun tulee olla intensiivistä ja monipuolista. Tukitoimia tulee keskittää kognitiivisten vaikeuksien ohella myös psykologisiin tekijöihin kuten oppilaan motivaation tukemiseen. Lisäksi, jos oppilaalla esiintyy esimerkiksi haastavaa käyttäytymistä tai kielellisiä vaikeuksia, tulee niihin saada tarvittavaa tukea.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34547]