“You are always the educator in these small villages” – early childhood educators’ co-narrated work and lives in the culturally diverse North
Kess, Riikka (2024-08-30)
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202408075253
Kuvaus
Tiivistelmä
This study focuses on being an early childhood educator in the culturally diverse North. The aim is to deepen understanding about educators’ work and lives in the northern Finland. The study joins studies that explore culturally diverse early childhood education and care (ECEC) settings, living and working in the northern and Arctic areas, and teachers’ identities. The research question is: How do early childhood educators co-narrate ‘being an educator’ in the culturally diverse North? Theoretically and methodologically, this study draws from a relational approach through the concepts of narrativity, narrative identities in place, belonging, cultural diversity, culturally responsive teaching, and peer interviews. The research material includes peer interviews with 24 educators, which were conducted in several locations in northern Finland in 2018. Holistic reading and a three-sphere context model were used in the analysis.
The study reveals that various and multilayered relations shape being an educator in the culturally diverse North as temporally embedded and place-based phenomenon. Balancing between belonging and unbelonging among diverse cultures and communities appear as a significant part of being an educator in the North. Educators’ professional and personal everyday lives are tightly intertwined. Educators highlight the significance of small northern villages. Educators’ identities are shaped in between three dimensions: meaningful places, temporality, and communities. Ethical balancing permeates the educators’ narratives and challenges, tensions, and uncertainties are present when educators consider ethical questions. Further, this study offers a potential new methodological approach, peer interviews, to the narrative research field, in which participants encounter each other without the presence of a researcher.
This study challenges educators to recognise their own starting points and roots. Moreover, the study suggests that early childhood teacher training programmes should support the development of student teachers’ intercultural competence and skills related to cultural diversity for developing more equal ECEC practices. The study further introduces a new concept—narrative identities in place—which challenges the recognition of the significance of a place for educators’ evolving identities, already during their studies.
Tutkimus tarkastelee varhaiskasvattajana olemista kulttuurisesti moninaisessa pohjoisessa. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä kasvattajien työstä ja elämästä pohjoisessa Suomessa. Tutkimus kytkeytyy tutkimuskenttään, jossa on tutkittu kulttuurisesti moninaisia varhaiskasvatusympäristöjä, työskentelyä ja elämää pohjoisilla ja arktisilla alueilla sekä opettajien identiteettejä. Tutkimuskysymys on: Miten varhaiskasvattajat kertovat yhdessä kasvattajana olemisesta kulttuurisesti moninaisessa pohjoisessa? Teoreettisesti ja metodologisesti tutkimus ammentaa relationaalisesta lähestymistavasta kerronnallisuuden, paikkasidonnaisten kerronnallisten identiteettien, kuulumisen, kulttuurisen moninaisuuden, kulttuurisesti vastuuntuntoisen opetuksen sekä vertaishaastattelun käsitteiden avulla. Aineistona on 24 kasvattajan vertaishaastattelut, jotka toteutettiin eri paikkakunnilla Pohjois-Suomessa vuonna 2018. Analyysi tehtiin holistisen luennan ja kolmitasoisen kontekstimallin avulla.
Tutkimus osoittaa, että erilaiset monikerroksiset suhteet muovaavat kasvattajana olemista kulttuurisesti moninaisessa pohjoisessa aikaan kietoutuneena ja paikkaperustaisena ilmiönä. Tasapainoilu eri kulttuureihin ja yhteisöihin kuulumisen ja kuulumattomuuden välillä on osa kasvattajana olemista pohjoisessa. Kasvattajien ammatillinen ja henkilökohtainen elämä kietoutuvat tiiviisti yhteen. Pohjoisten pienten kylien merkitys korostuu tutkimuksessa. Kasvattajien identiteetit muotoutuvat kolmen ulottuvuuden, merkityksellisten paikkojen, ajallisuuden ja yhteisöjen, välillä. Eettinen tasapainoilu läpäisee kasvattajien kertomukset sekä haasteet, jännitteet ja epävarmuudet ovat läsnä eettisissä pohdinnoissa. Lisäksi tutkimus tarjoaa narratiiviseen tutkimukseen uudenlaisen metodologisen lähestymistavan, vertaishaastattelut, joissa osallistujat kohtaavat toisensa ilman tutkijan läsnäoloa.
Tutkimus haastaa kasvattajia tunnistamaan lähtökohtiaan ja juuriaan. Tutkimus suosittelee, että varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksissa tulisi vahvistaa opiskelijoiden interkulttuurista kompetenssia ja kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvää osaamista yhdenvertaisempien varhaiskasvatuksen käytäntöjen mahdollistamiseksi. Tutkimuksessa on luotu uusi käsite, paikkasidonnaiset kerronnalliset identiteetit, joka haastaa tunnistamaan paikan merkityksen kasvattajien kehittyville identiteeteille, jo opintojen aikana.
Original papers
-
Juutinen, J., & Kess, R. (2019). Educators’ narratives about belonging and diversity in northern Finland early childhood education. Education in the North, 26(2), 37–50. https://doi.org/10.26203/JT1S-3B77 https://doi.org/10.26203/JT1S-3B77
-
Kess, R., & Puroila, A.-M. (2023). Narratives from the North: Early childhood teachers’ narrative identities in place. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(1), 126–139. https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1983867 https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1983867
-
Kess, R., & Einarsdóttir, J. (2024). Educators’ narratives about everyday work of early childhood education and care in the culturally diverse North. Early Years, 44(2), 419–433. https://doi.org/10.1080/09575146.2022.2163621 https://doi.org/10.1080/09575146.2022.2163621
Osajulkaisut
-
Juutinen, J., & Kess, R. (2019). Educators’ narratives about belonging and diversity in northern Finland early childhood education. Education in the North, 26(2), 37–50. https://doi.org/10.26203/JT1S-3B77 https://doi.org/10.26203/JT1S-3B77
-
Kess, R., & Puroila, A.-M. (2023). Narratives from the North: Early childhood teachers’ narrative identities in place. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(1), 126–139. https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1983867 https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1983867
-
Kess, R., & Einarsdóttir, J. (2024). Educators’ narratives about everyday work of early childhood education and care in the culturally diverse North. Early Years, 44(2), 419–433. https://doi.org/10.1080/09575146.2022.2163621 https://doi.org/10.1080/09575146.2022.2163621
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]