Trauman kohtaamisen vaikeus : trauman kerronta ja läpityöskentelyprosessi Stephen Chboskyn romaanissa The Perks of Being a Wallflower
Törmälä, Elias (2024-08-21)
Törmälä, Elias
E. Törmälä
21.08.2024
© 2024 Elias Törmälä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202408215538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202408215538
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tutkin Stephen Chboskyn romaania The Perks of Being a Wallflower (1999). Teosta voisi luonnehtia kasvuromaaniksi, mutta tutkielmassani tarkastelen sitä traumafiktiivisenä teoksena. Romaani koostuu kirjeistä, joita 15-vuotias Charlie kirjoittaa ensimmäisen lukiovuotensa ajan. Tarkastelen teosta traumateoreettisesta viitekehyksestä käsin. Traumateorian lisäksi hyödynnän tutkielmassani lähilukua ja narratologian käsitteistöä.
Tarkastelen, miten trauma näkyy teoksen kerronnassa ja millaisia tyylikeinoja trauman kuvaamiseen käytetään. Lisäksi tarkastelen sitä, miten traumaa käsitellään eli läpityöstetään. Trauman läpityöstäminen on vähemmälle huomiolle jäänyt aihe traumatutkimuksessa, mikä on osasyy siihen, miksi kiinnitän huomiota juuri siihen. Edellä mainittujen lisäksi kiinnitän tutkielmassani huomiota traumaan liittyvään häpeään. Nostan esiin myös häpeän ja läpityöskentelyprosessin suhteen.
Trauma on teoksessa piilevä elementti mutta näkyy silti kerronnassa. Teoksen minäkertojaratkaisulla ja kirjemuodolla on yhteys traumaan ja sen kerrontaan. Trauman perinteisistä tyylikeinoista The Perks of Being a Wallflowerissa hyödynnetään toistoa ja intertekstuaalisuutta. Intertekstuaalisuuden on nähty jäljittelevän trauman oireilua esimerkiksi ajallisuuden katkeamisen myötä, mutta Chboskyn teoksessa tämä kääntyy kuitenkin positiiviseksi voimaksi, kun päähenkilö Charlie löytää ajallisesta välimatkasta itselleen voimavaroja. Intertekstuaalisuudesta rakentuu teoksessa myös kommunikaation muoto. Traumaan liittyvää toistoa teoksessa voidaan havaita esimerkiksi tiettyjen tilanteiden ja tunnetilojen toisteisuudessa.
The Perks of Being a Wallflower ei vastaa rakenteeltaan perinteistä traumatutkimuksen vaadetta haastavasta ja sirpaleisesta rakenteesta. Tuon tutkielmassani esiin, että traumafiktion määritelmä on viime aikoina laajentunut ja kattaa nykyään myös esimerkiksi populaarikirjallisuutta, joka ei ole muodoltaan kompleksista.
Läpityöskentely osoittautuu Chboskyn teoksessa haastavaksi ja monimutkaiseksi mutta toipumisen kannalta tärkeäksi prosessiksi. Kirjoittamisella, kertomisella ja kommunikaatiolla on läpityöskentelyssä olennainen rooli. Kirjallisuus ja narratiivit nousevat teoksessa terapeuttiseksi voimaksi.
Häpeä haittaa läpityöskentelyprosessia. Chboskyn teoksessa häpeää aiheutuu vaikenemisen kulttuurista ja niin sanotusta väärästä kertomuksesta. Vaikenemisen kulttuuri tarkoittaa sitä, ettei vaikeista asioista puhuta. Väärä kertomus ja siitä koituva häpeä viittaa tilanteeseen, jossa yksilö joutuu häpeämään sitä, ettei hänen traumaattinen menneisyytensä ja elämäntarinansa asetu normatiiviseen muottiin, jonka yhteiskunta on iloiselle ja hyvälle elämälle määritellyt.
Pro gradussani tuon esiin, kuinka traumaa kuvataan traumafiktiossa ylipäänsä ja etenkin, kuinka sitä kuvataan The Perks of Being a Wallflowerissa. Kartoitan, kuinka läpityöskentelyprosessia sanoitetaan ja kuvataan. Lisäksi valaisen sitä, kuinka tärkeä ja olennainen osa traumaa ja siitä toipumista läpityöstäminen on, vaikka häpeä ja muut esteet vaikeuttavatkin prosessia.
Tarkastelen, miten trauma näkyy teoksen kerronnassa ja millaisia tyylikeinoja trauman kuvaamiseen käytetään. Lisäksi tarkastelen sitä, miten traumaa käsitellään eli läpityöstetään. Trauman läpityöstäminen on vähemmälle huomiolle jäänyt aihe traumatutkimuksessa, mikä on osasyy siihen, miksi kiinnitän huomiota juuri siihen. Edellä mainittujen lisäksi kiinnitän tutkielmassani huomiota traumaan liittyvään häpeään. Nostan esiin myös häpeän ja läpityöskentelyprosessin suhteen.
Trauma on teoksessa piilevä elementti mutta näkyy silti kerronnassa. Teoksen minäkertojaratkaisulla ja kirjemuodolla on yhteys traumaan ja sen kerrontaan. Trauman perinteisistä tyylikeinoista The Perks of Being a Wallflowerissa hyödynnetään toistoa ja intertekstuaalisuutta. Intertekstuaalisuuden on nähty jäljittelevän trauman oireilua esimerkiksi ajallisuuden katkeamisen myötä, mutta Chboskyn teoksessa tämä kääntyy kuitenkin positiiviseksi voimaksi, kun päähenkilö Charlie löytää ajallisesta välimatkasta itselleen voimavaroja. Intertekstuaalisuudesta rakentuu teoksessa myös kommunikaation muoto. Traumaan liittyvää toistoa teoksessa voidaan havaita esimerkiksi tiettyjen tilanteiden ja tunnetilojen toisteisuudessa.
The Perks of Being a Wallflower ei vastaa rakenteeltaan perinteistä traumatutkimuksen vaadetta haastavasta ja sirpaleisesta rakenteesta. Tuon tutkielmassani esiin, että traumafiktion määritelmä on viime aikoina laajentunut ja kattaa nykyään myös esimerkiksi populaarikirjallisuutta, joka ei ole muodoltaan kompleksista.
Läpityöskentely osoittautuu Chboskyn teoksessa haastavaksi ja monimutkaiseksi mutta toipumisen kannalta tärkeäksi prosessiksi. Kirjoittamisella, kertomisella ja kommunikaatiolla on läpityöskentelyssä olennainen rooli. Kirjallisuus ja narratiivit nousevat teoksessa terapeuttiseksi voimaksi.
Häpeä haittaa läpityöskentelyprosessia. Chboskyn teoksessa häpeää aiheutuu vaikenemisen kulttuurista ja niin sanotusta väärästä kertomuksesta. Vaikenemisen kulttuuri tarkoittaa sitä, ettei vaikeista asioista puhuta. Väärä kertomus ja siitä koituva häpeä viittaa tilanteeseen, jossa yksilö joutuu häpeämään sitä, ettei hänen traumaattinen menneisyytensä ja elämäntarinansa asetu normatiiviseen muottiin, jonka yhteiskunta on iloiselle ja hyvälle elämälle määritellyt.
Pro gradussani tuon esiin, kuinka traumaa kuvataan traumafiktiossa ylipäänsä ja etenkin, kuinka sitä kuvataan The Perks of Being a Wallflowerissa. Kartoitan, kuinka läpityöskentelyprosessia sanoitetaan ja kuvataan. Lisäksi valaisen sitä, kuinka tärkeä ja olennainen osa traumaa ja siitä toipumista läpityöstäminen on, vaikka häpeä ja muut esteet vaikeuttavatkin prosessia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]