Erityisopettajien käyttämät luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmät ja heidän antamansa tuki oppilaalle, jolla on lukivaikeus tai heikko lukutaito
Taipale, Maija (2024-08-21)
Taipale, Maija
M. Taipale
21.08.2024
© 2024 Maija Taipale. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202408215535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202408215535
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoulujen ja lukioiden erityisopettajien ja erityisluokanopettajien luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmien käyttöä ja osaamista arvioida luku- ja kirjoitustaitoa ja antaa heille tarvittaessa lukitukea. Tutkimuksessa kartoitettiin, kuinka hyvin erityisopettajat määrittelevät osaavansa käyttää luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmiä ja kuinka hyvin he osaavat tunnistaa lukivaikeuden tai heikon lukutaidon ja antaa tähän kohdennettua tukea. Tämän lisäksi tarkasteltiin, kuinka usein ja systemaattisesti erityisopettajat kertovat arvioivansa koko vuosiluokan luku- ja kirjoitustaitoa lukitestein. Tutkimuksessa lisäksi tarkasteltiin erityisopettajien antamaan tuen laatua ja sisältö luku- ja kirjoitustaidon tueksi työssään.
Erityisopettajien osaamista tarkasteltiin arviointiosaamisen viitekehyksessä. Tutkimuksessa arvioitiin, onko erityisopettajien arviointiosaamisella yhteyttä annetun tuen määrään ja laatuun.Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Aineiston muutama osa-alue analysoitiin aluksi faktorianalyysin avulla, jonka jälkeen käytettiin Spearmanin korrelaatioanalyysia arviointiosaamisen ja tuen antamisen yhteyden tutkimiseen.
Tutkimukseen osallistui 41 erityisopettajaa, jotka toimivat laaja-alaisina erityisopettajina tai erityisluokanopettajina yläkouluissa ja lukioissa. Tämän aineiston vastaajat kokivat osaavansa arvioida luku- ja kirjoitustaitoa hyvin ja he kokivat, että osaavat antaa heikkoon lukutaitoon tai lukivaikeuteen oikein kohdennettua tukea. Vastaajista selkeästi suurin osa kertoi myös arvioivansa koko vuosiluokan luku- ja kirjoitustaitoa käyttäen siihen sopivia arviointimenetelmiä säännöllisesti. Suurin osa vastaajista koki myös osaavansa käyttää YKÄ:ä ja Digilukiseula -arviointimenetelmiä työssään. Erityisopettajien arviointiosaamiselle ja tuen antamiselle ei tässä tutkimuksessa löytynyt yhteyttä. Tutkimus kuitenkin antaa tärkeän näkymän erityisopettajan työhön luku- ja kirjoitustaidon arvioijana ja tuen antajana, sillä näitä ei ole juurikaan tutkittu aiemmin.
Erityisopettajien osaamista tarkasteltiin arviointiosaamisen viitekehyksessä. Tutkimuksessa arvioitiin, onko erityisopettajien arviointiosaamisella yhteyttä annetun tuen määrään ja laatuun.Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Aineiston muutama osa-alue analysoitiin aluksi faktorianalyysin avulla, jonka jälkeen käytettiin Spearmanin korrelaatioanalyysia arviointiosaamisen ja tuen antamisen yhteyden tutkimiseen.
Tutkimukseen osallistui 41 erityisopettajaa, jotka toimivat laaja-alaisina erityisopettajina tai erityisluokanopettajina yläkouluissa ja lukioissa. Tämän aineiston vastaajat kokivat osaavansa arvioida luku- ja kirjoitustaitoa hyvin ja he kokivat, että osaavat antaa heikkoon lukutaitoon tai lukivaikeuteen oikein kohdennettua tukea. Vastaajista selkeästi suurin osa kertoi myös arvioivansa koko vuosiluokan luku- ja kirjoitustaitoa käyttäen siihen sopivia arviointimenetelmiä säännöllisesti. Suurin osa vastaajista koki myös osaavansa käyttää YKÄ:ä ja Digilukiseula -arviointimenetelmiä työssään. Erityisopettajien arviointiosaamiselle ja tuen antamiselle ei tässä tutkimuksessa löytynyt yhteyttä. Tutkimus kuitenkin antaa tärkeän näkymän erityisopettajan työhön luku- ja kirjoitustaidon arvioijana ja tuen antajana, sillä näitä ei ole juurikaan tutkittu aiemmin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38824]