Prior knowledge in transitions to university : matriculation examination results among educational sciences applicants and students in 2007–2020
Korpi, Jenni (2024-08-23)
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202408015204
Kuvaus
Tiivistelmä
Educational transitions from secondary education (SE) to university are multifaceted, consisting of individual, institutional and societal aspects. Student selection and selection criteria play a crucial role in the transition from SE to university in terms of identifying the most suitable applicants for education. In Finland, student selection process was reformed in 2020. Before the reform, applicants were primarily evaluated based on their success in entrance tests. After the reform, the applicants were primarily evaluated based on their SE educational outcomes that consisted of the tests taken and grades attained in the national matriculation examination (ME).
In this dissertation, registry-based data were used to investigate the relationship of the ME results with admission to and academic achievement in educational sciences. The data included (1) accepted and rejected applicants to and (2) students in bachelor’s degrees in educational sciences at the University of Oulu as well as nationally accepted educational sciences applicants of eight Finnish universities. The data sets cover altogether years 2007–2020 (N = 18,630). These 13-year data enabled the investigation of the educational transitions based on the ME results while considering selection criteria applied before and after the reform.
In general, the findings showed that the applicants’ MEs consisted of tests in mother tongue, advanced English syllabus, basic mathematics syllabus, psychology and health education, regardless of whether and how the ME results were considered as a selection criterion. A slight increase in the share of those who accomplished mathematics was found after the reform. Mother tongue, advanced mathematics syllabus, health education and psychology predicted increased chances for admission to educational sciences and higher academic achievement in bachelor’s degrees.
This dissertation contributes to educational transition research by diversifying the understanding of the relationship of applicants’ SE educational outcomes with admissions to and academic achievements in educational sciences. The results provide knowledge for teachers and guidance counsellors in SE, those defining the selection criteria in institutions and at the educational policy level and the development of curricula in SE and universities.
Tämä väitöskirjatutkimus tutkii koulutuksellisia siirtymiä lukiosta yliopistoon yksilön, instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelijavalinnalla ja valintakriteereillä on tärkeä tehtävä arvioida yliopistoon sopivimmat opiskelijat. Yliopistojen opiskelijavalintareformi muutti kriteereitä vuonna 2020. Ennen reformia hakijat arvioitiin ensisijaisesti pääsykoemenestyksen pohjalta ja reformin jälkeen ensisijaisesti lukion ylioppilaskokeiden tulosten perusteella.
Tässä rekisteriaineistoja hyödyntävässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukion ylioppilaskokeissa suoritettuja kokeita ja saatuja arvosanoja koulutuksellisissa siirtymissä kasvatusalalle. Ylioppilastaustan yhteyttä kasvatusalan opiskelijavalintaan tutkittiin hyväksyttyjen ja hylättyjen hakijoiden joukossa. Yhteyttä akateemiseen suoriutumiseen tutkittiin kasvatusalan kandivaiheen opiskelijoiden osalta. Aineisto koostui vuosina 2007–2020 Oulun yliopiston kasvatusalan (1) hyväksytyistä ja hylätyistä hakijoista, (2) valtakunnallisesti kasvatusalalle hyväksytyistä hakijoista sekä (3) kasvatusalan kandivaiheen opiskelijoista (N = 18 630). Tämä aineisto 13 vuodelta mahdollisti koulutuksellisten siirtymien tarkastelun kasvatusalan opiskelijavalintakriteereiden valossa ennen ja jälkeen reformin.
Hakijoiden ylioppilastaustat olivat samankaltaisia huolimatta siitä, että ennen reformia ne huomioitiin kasvatusalan opiskelijavalinnoissa eri tavoin. Hakijat olivat useimmiten kirjoittaneet pakollisen äidinkielen, pitkän englannin, lyhyen matematiikan, psykologian ja terveystiedon. Reformin jälkeen oli havaittavissa nousua matematiikan kirjoittaneiden osuuksissa. Äidinkieli, pitkä matematiikka, psykologia ja terveystieto ennusti parhaiten sisäänpääsyä kasvatusalalle ja akateemista suoriutumista kandivaiheen opinnoissa.
Tämä tutkimus tarjoaa tietoa koulutuksellisten siirtymien tutkimukseen monipuolistamalla ymmärrystä lukion oppimistulosten yhteydestä sisäänpääsyyn kasvatusalalle ja akateemiseen suoriutumiseen kasvatusalan kandivaiheen opinnoissa. Tuloksia voidaan hyödyntää lukion opinto-ohjauksessa, opiskelijavalintojen sekä lukion ja kasvatusalan tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmien määrittely- ja kehittämistyössä.
Original papers
-
Kunnari, J., Pursiainen, J., Läärä, E., Rusanen, J., & Muukkonen, H. (2023). Fit between applicants’ prior knowledge and university selection criteria: Study of Finnish teacher education student admission in 2013–2015. Journal of Education for Teaching, 49(2), 180–193. https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2072714 https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2072714
-
Kunnari, J., Pursiainen, J., & Muukkonen, H. (2023). The relationship between secondary education outcomes and academic achievement: A study of Finnish educational sciences students. Journal of Further and Higher Education, 47(9), 1155–1168. https://doi.org/10.1080/0309877X.2023.2222263 https://doi.org/10.1080/0309877X.2023.2222263
-
Korpi, J., Pursiainen, J., & Muukkonen, H. (2024). Acceptance to educational sciences before and after university admission reform in 2020: Registry-based examination of prior knowledge in student selection. Manuscript submitted for publication.
Osajulkaisut
-
Kunnari, J., Pursiainen, J., Läärä, E., Rusanen, J., & Muukkonen, H. (2023). Fit between applicants’ prior knowledge and university selection criteria: Study of Finnish teacher education student admission in 2013–2015. Journal of Education for Teaching, 49(2), 180–193. https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2072714 https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2072714
-
Kunnari, J., Pursiainen, J., & Muukkonen, H. (2023). The relationship between secondary education outcomes and academic achievement: A study of Finnish educational sciences students. Journal of Further and Higher Education, 47(9), 1155–1168. https://doi.org/10.1080/0309877X.2023.2222263 https://doi.org/10.1080/0309877X.2023.2222263
-
Korpi, J., Pursiainen, J., & Muukkonen, H. (2024). Acceptance to educational sciences before and after university admission reform in 2020: Registry-based examination of prior knowledge in student selection. Manuscript submitted for publication.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]