Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sateenkaariopettajien työhyvinvoinnin mahdolliset erityisrasitteet opettajan ammatissa

Pirttilahti, Ilta (2024-08-09)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202408095286.pdf (1.465Mt)
nbnfioulu-202408095286_mods.xml (11.21Kt)
nbnfioulu-202408095286_pdfa_report.xml (233.9Kt)
Lataukset: 


Pirttilahti, Ilta
I. Pirttilahti
09.08.2024
© 2024, Ilta Pirttilahti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202408095286
Tiivistelmä
Kandidaatintyön aiheena ovat sateenkaariopettajat eli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvat opettajat ja erityisrasitteet, jotka voivat mahdollisesti vaikuttaa heidän työhyvinvointiinsa. Kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan pääasiallisesti suomalaisen, mutta myös kansainvälisen tutkimuksen kautta mahdollisia vaikuttajia ja erityishaasteita, mitkä kohdistuvat sateenkaari vähemmistöön työssä, kouluissa, yhteiskunnassa sekä erityisesti opettajan ammatissa. Tutkimuksessa hyödynnetään vertaisarvioituja julkaisuja ja tutkimuksia ja niiden lisäksi Seta ry:n tarjoamia resursseja kuten Sateenkaarisanastoa ja muita julkaisuja, sekä Opetusalan Ammattiliiton (OAJ) julkaisuja. Kirjallisuudessa tutustutaan suomalaisen tutkimuksen saralta erityisesti Jukka Lehtosen julkaisuihin (2002–2021) sateenkaarinuorista ja sateenkaarityöntekijöistä. Kirjallisuuskatsaus pyrkii ottamaan huomioon myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen väliset eriävät haasteet ja ottamaan erityisesti trans* sukupuolivähemmistön huomioon. Erityisrasitteita tutkitaan vähemmistöstressin, heteronormatiivisuuden sekä työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tutkimuksia analysoidaan myös intersektionaalisuuden perspektiivistä ja tutkimuksien metodologian inklusiivisuutta arvioiden. Tutkimuksen keskiössä ovat myös globaalit ilmiöt kuten homo- ja transfobian lisääntyminen, äärioikeistolaiset sekä fundamentalistiset anti-LGBT+ sekä antifeministiset liikkeet, lisääntynyt väkivalta sateenkaarivähemmistöä kohtaan ja kouluhyvinvoinnin tarkastelu sateenkaarevan linssin läpi. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena nousi esille, että opettajan ammatissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistö kohtaavat erilaisia haasteita työpaikoillaan ja arkielämässä. Mahdollisiksi isoiksi haasteiksi sateenkaariopettajille löydettiin olevan mahdollisesti työpaikkojen ja koulujen heteronormatiivisuus, opettajiin kohdistuvat hetero-oletukset, opettajan rooli heteronormatiivisena mallina, lisääntynyt koulukiusaaminen kouluissa, kasvanut vihamielisyys LGBT+ vähemmistöä kohtaan, seksuaalisuuden tai sukupuolen piilottelu työpaikalla ja seksuaalivähemmistöihin rajoittunut sateenkaarityöntekijöihin kohdistuva tutkimus. Kirjallisuuskatsauksessa löydettiin, että sateenkaaritutkimuksessa on iso aukko ajankohtaisesta sateenkaariopettajiin kohdistuvasta työhyvinvointi tutkimuksesta.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen