"Muutos lapsessa oli käsittämätön" : aistiyliherkkien lasten vanhempien kuvauksia primitiivirefleksien sammuttamiseen perustuvan kuntoutuksen vaikutuksista lapsen toimintakykyyn. Narratiivinen tutkimus.
Korkiakoski, Anna (2024-08-05)
Korkiakoski, Anna
A. Korkiakoski
05.08.2024
© 2024 Anna Korkiakoski. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202408055207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202408055207
Tiivistelmä
Voimakkaat aistiyliherkkyydet voivat rajoittaa yksilön arkea merkittävästi. Tällöin ne kuormittavat yksilön lisäksi koko perhettä. Elämänlaatua ja toimintakykyä heikentävät aistiyliherkkyydet edellyttävät kuntoutusta.
Primitiivirefleksit eli kehitysheijasteet puolestaan ovat osa lapsen varhaista sensomotorista kehitystä. Kehityksen edetessä niiden kuuluisi sammua tai mennä lepotilaan. Joskus primitiivirefleksit kuitenkin säilyvät aktiivisena, jolloin puhutaan primitiivirefleksijäänteistä. Usean tai voimakkaan primitiivirefleksijäänteen esiintyminen voi jäädä taustalle häiritsemään kehityksen optimaalista etenemistä. Tämä voi näyttäytyä esimerkiksi aistiyliherkkyyksinä, levottomuutena sekä oppimisen ja keskittymisen haasteina.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, tapahtuuko primitiivirefleksien aktiivisuuden tasossa muutoksia primitiivirefleksien replikaatioon eli toistamiseen perustuvan kuntoutuksen alku- ja loppumittausten välillä vanhempien kertomana. Lisäksi tarkasteltiin, millaisiin arjessa lapsen aistiyliherkkyyksiin liitettyihin haasteisiin vanhemmat kertoivat havainneensa kuntoutuksen tuoneen myönteisiä muutoksia, sekä mikä on vanhempien kertoman mukaan olennaista aistiyliherkän lapsen tuen ja ymmärtämisen kannalta. Tutkimukseen osallistui 10 lapsen vanhemmat. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät numeerisia ja avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen avoimia kysymyksiä lähestyttiin narratiivisesti ja ne analysoitiin narratiivien analyysin avulla.
Kokonaisuudessaan primitiivirefleksijäänteiden aktiivisuuden taso laski vanhempien kertomana kuntoutuksen alku- ja loppumittauksien välillä kaikilla lapsilla. Vanhemmat kertoivat havainneensa kuntoutuksen tuoneen myönteisiä muutoksia lapsen aistiyliherkkyyksiin liitettyihin haasteisiin arjen eri tilanteissa. Lisäksi vanhemmat kertoivat havainneensa lapsen levottomuuden, tunnesäätelyn haasteiden ja kuormittuneisuuden vähentyneen. Tämä tutkimus ehdottaa primitiivirefleksien replikaatioon perustuvan kuntoutuksen vaikutusten tutkimista aistiyliherkkien lasten arjen haasteiden lieventämiseksi.
Primitiivirefleksit eli kehitysheijasteet puolestaan ovat osa lapsen varhaista sensomotorista kehitystä. Kehityksen edetessä niiden kuuluisi sammua tai mennä lepotilaan. Joskus primitiivirefleksit kuitenkin säilyvät aktiivisena, jolloin puhutaan primitiivirefleksijäänteistä. Usean tai voimakkaan primitiivirefleksijäänteen esiintyminen voi jäädä taustalle häiritsemään kehityksen optimaalista etenemistä. Tämä voi näyttäytyä esimerkiksi aistiyliherkkyyksinä, levottomuutena sekä oppimisen ja keskittymisen haasteina.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, tapahtuuko primitiivirefleksien aktiivisuuden tasossa muutoksia primitiivirefleksien replikaatioon eli toistamiseen perustuvan kuntoutuksen alku- ja loppumittausten välillä vanhempien kertomana. Lisäksi tarkasteltiin, millaisiin arjessa lapsen aistiyliherkkyyksiin liitettyihin haasteisiin vanhemmat kertoivat havainneensa kuntoutuksen tuoneen myönteisiä muutoksia, sekä mikä on vanhempien kertoman mukaan olennaista aistiyliherkän lapsen tuen ja ymmärtämisen kannalta. Tutkimukseen osallistui 10 lapsen vanhemmat. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät numeerisia ja avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen avoimia kysymyksiä lähestyttiin narratiivisesti ja ne analysoitiin narratiivien analyysin avulla.
Kokonaisuudessaan primitiivirefleksijäänteiden aktiivisuuden taso laski vanhempien kertomana kuntoutuksen alku- ja loppumittauksien välillä kaikilla lapsilla. Vanhemmat kertoivat havainneensa kuntoutuksen tuoneen myönteisiä muutoksia lapsen aistiyliherkkyyksiin liitettyihin haasteisiin arjen eri tilanteissa. Lisäksi vanhemmat kertoivat havainneensa lapsen levottomuuden, tunnesäätelyn haasteiden ja kuormittuneisuuden vähentyneen. Tämä tutkimus ehdottaa primitiivirefleksien replikaatioon perustuvan kuntoutuksen vaikutusten tutkimista aistiyliherkkien lasten arjen haasteiden lieventämiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34207]