Peligenren vaikutukset peliin pelaajan näkökulmasta
Korhonen, Miko (2024-07-11)
Korhonen, Miko
M. Korhonen
11.07.2024
© 2024, Miko Korhonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202407115151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202407115151
Tiivistelmä
Videopelejä on monenlaisia ja niiden jakaminen eri kategorioihin tapahtuu yleensä niiden genren avulla. Videopelien genreillä on yleensä eroja, kuten millä peliohjaimella pelaaja mieluummin pelaa tietyn genren pelejä tai millainen kuva pelaajalla on tietystä peligenrestä tai mitä hän odottaa peliltä, jos sen genre on ennestään tuttu. Yhtenä osoituksena siitä, että peleillä on eroja voidaan sanoa, että kaksi eri peliä, jotka edustavat eri genrejä ei välttämättä tarkoita sitä, että pelaaja joka pitää videopeleistä pitäisi molemmista peleistä.
Tämän tutkimuksen ongelma on rajattu tutkimaan genren vaikutuksista peleihin pelaajan näkökulmasta. Tähän sisältyy pelien pelaattavuus tietyillä aluistoilla, pelin ohjattavuus ja tietyn peligenren pelaamisen vaikutuksista pelaajaan. Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuustutkimusta missä etsitään tutkimuksia, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen ja käsittelevät sen aihetta. Koottujen tutkimusten tulosten perusteella vastataan tutkimuskysymyksiin.
Tutkimusten tulosten perusteella saatiin selville, että videopeligenreissä on huomattu olevan eroja pelaajan näkökulmasta. Tutkimalla tutkimuksia, jotka käsittelivät tätä aihetta ja niiden tuloksia voidaan todeta, että eroja löytyy siitä millaisella ohjaimella halutaan pelata tietyn genren pelejä tai mitkä kognitiiviset taidot kehittyvät parhaiten kun pelataan eri genren pelejä.
Tämän tutkimuksen ongelma on rajattu tutkimaan genren vaikutuksista peleihin pelaajan näkökulmasta. Tähän sisältyy pelien pelaattavuus tietyillä aluistoilla, pelin ohjattavuus ja tietyn peligenren pelaamisen vaikutuksista pelaajaan. Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuustutkimusta missä etsitään tutkimuksia, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen ja käsittelevät sen aihetta. Koottujen tutkimusten tulosten perusteella vastataan tutkimuskysymyksiin.
Tutkimusten tulosten perusteella saatiin selville, että videopeligenreissä on huomattu olevan eroja pelaajan näkökulmasta. Tutkimalla tutkimuksia, jotka käsittelivät tätä aihetta ja niiden tuloksia voidaan todeta, että eroja löytyy siitä millaisella ohjaimella halutaan pelata tietyn genren pelejä tai mitkä kognitiiviset taidot kehittyvät parhaiten kun pelataan eri genren pelejä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37744]