Opettajan merkitys oppilaiden oppimismotivaatiolle alakoulussa
Mälkiä, Maria (2024-07-10)
Mälkiä, Maria
M. Mälkiä
10.07.2024
© 2024, Maria Mälkiä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202407105147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202407105147
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on pyrkiä selvittämään mikä on opettajan merkitys oppilaan oppimismotivaatioon alakoulussa. Käsittelen tutkielmassani motivaation ja oppimismotivaation käsitteitä sekä kolmea erilaista motivaatioteoriaa. Tarkastelen oppilaan oppimismotivaatiota tässä tutkielmassa erityisesti niistä lähtökohdista, miten opettaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen. Pohdin tutkielmassani myös sitä, miksi opettajan estävästä merkityksestä oppilaiden oppimismotivaatiolle on kirjoitettu niin vähän, kun kuitenkin toisaalta myös se voi olla mahdollista.
Aiheen valintaan ja rajaukseen vaikutti se, että minusta on tärkeää tarkastella oppimismotivaatiota alakoulukontekstissa, koska aivan oppilaan ensimmäisistä kouluvuosista lähtien rakennetaan pohjaa oppilaan oppimismotivaatiolle tulevia kouluvuosia varten. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, narratiivista orientaatiota hyödyntäen.
Aiheen valintaan ja rajaukseen vaikutti se, että minusta on tärkeää tarkastella oppimismotivaatiota alakoulukontekstissa, koska aivan oppilaan ensimmäisistä kouluvuosista lähtien rakennetaan pohjaa oppilaan oppimismotivaatiolle tulevia kouluvuosia varten. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, narratiivista orientaatiota hyödyntäen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37647]