Kouluakäymättömyys ja kouluun kiinnittyminen alakoulussa : puuttumisen keinoja ja haasteita sekä käytössä olevia tukikeinoja
Jääskeläinen, Roosa (2024-07-01)
Jääskeläinen, Roosa
R. Jääskeläinen
01.07.2024
© 2024 Roosa Jääskeläinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202407015075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202407015075
Tiivistelmä
Kouluakäymättömyys ja koulunkäyntiin liittyvät ongelmat ovat nousseet julkisiksi huolenai- heiksi ja huolestuttavan yleistyviksi ilmiöiksi viime vuosina. Kouluakäymättömyys heijastuu oppilaan oppimiseen ja koulumenestykseen sekä vaikuttaa varsin negatiivisesti lapsen kehitykseen. Kouluun kiinnittyminen puolestaan edistää oppimista ja ennaltaehkäisee kouluakäymättömyyttä, joten sen vahvistaminen on tärkeää oppilaan kokonaisvaltaisen kehittymisen ja hyvinvoinnin kannalta.
Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkin alakoulujen käytössä olevia puuttumisen keinoja koulua- käymättömyyteen sekä tukikeinoja kouluakäymättömyyteen ja kouluun kiinnittymiseen. Tämän lisäksi selvitin vastaajien kokemuksia mahdollisista haasteista, jotka alakoulujen opetushenkilöstön ja johdon mielestä liittyvät kouluakäymättömyyteen puuttumiseen. Tavoitteena oli selvittää, miten kouluakäymättömyyteen puututaan, kuinka kouluakäymättömiä oppilaita tuetaan ja miten kouluissa tuetaan lasten kouluun kiinnittymistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin sähköisellä Webropol -kyselylomakkeella. Tutkimuksen aineisto koostuu alakoulun opetushenkilöstön ja johdon (n=31) vastauksista. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysimetodilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että alakouluilla on käytössään useita kouluakäymättömyyteen puuttumiseen liittyviä toimintamalleja, joiden vaihtelevuudesta huolimatta samat käytössä olevat tukikeinot kouluakäymättömyyteen ja kouluun kiinnittymiseen toistuvat. Tuen keinoja oli kouluissa käytössä useita, joista vaikuttavimmat keinot olivat poissaolojen syiden selvittäminen ja systemaattinen kartoittaminen sekä huoltajien ja kodin kanssa tehtävä yhteistyö. Tutkimus- tulokset osoittivat myös toimintamalleihin ja toimintatapoihin liittyvän myös eroja, joiden yhtenäistämistä valtakunnallisesti olisi syytä tarkastella. Koska kouluakäymättömyydellä on alakoulun oppilaille vakavia seurauksia, aiheesta tarvitaan kattavasti lisää laadullista ja määräl istä tutkimustietoa.
Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkin alakoulujen käytössä olevia puuttumisen keinoja koulua- käymättömyyteen sekä tukikeinoja kouluakäymättömyyteen ja kouluun kiinnittymiseen. Tämän lisäksi selvitin vastaajien kokemuksia mahdollisista haasteista, jotka alakoulujen opetushenkilöstön ja johdon mielestä liittyvät kouluakäymättömyyteen puuttumiseen. Tavoitteena oli selvittää, miten kouluakäymättömyyteen puututaan, kuinka kouluakäymättömiä oppilaita tuetaan ja miten kouluissa tuetaan lasten kouluun kiinnittymistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin sähköisellä Webropol -kyselylomakkeella. Tutkimuksen aineisto koostuu alakoulun opetushenkilöstön ja johdon (n=31) vastauksista. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysimetodilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että alakouluilla on käytössään useita kouluakäymättömyyteen puuttumiseen liittyviä toimintamalleja, joiden vaihtelevuudesta huolimatta samat käytössä olevat tukikeinot kouluakäymättömyyteen ja kouluun kiinnittymiseen toistuvat. Tuen keinoja oli kouluissa käytössä useita, joista vaikuttavimmat keinot olivat poissaolojen syiden selvittäminen ja systemaattinen kartoittaminen sekä huoltajien ja kodin kanssa tehtävä yhteistyö. Tutkimus- tulokset osoittivat myös toimintamalleihin ja toimintatapoihin liittyvän myös eroja, joiden yhtenäistämistä valtakunnallisesti olisi syytä tarkastella. Koska kouluakäymättömyydellä on alakoulun oppilaille vakavia seurauksia, aiheesta tarvitaan kattavasti lisää laadullista ja määräl istä tutkimustietoa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]