Matematiikka-ahdistus ja sen yhteys matematiikan osaamiseen kolmannella luokalla
Känsäkoski, Mira; Mononen, Riikka (2024-04-30)
Känsäkoski, Mira
Mononen, Riikka
Suomen psykologinen seura
30.04.2024
Känsäkoski, M. & Mononen, R. (2024). Matematiikka-ahdistus ja sen yhteys matematiikan osaamiseen kolmannella luokalla. Psykologia 59(1), 57-73, 91.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© 2024 Suomen psykologinen seura
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© 2024 Suomen psykologinen seura
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202407015069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202407015069
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Matematiikka-ahdistus on useissa tutkimuksissa liitetty heikompaan matematiikan osaamiseen. Tutkimusta alakouluikäisten oppilaiden matematiikka-ahdistuksesta ja sen yhteydestä matematiikan osaamiseen on kuitenkin vielä vähän. Tämä tutkimus selvitti, eroaako matematiikan osaaminen niillä oppilailla, joilla on matematiikka-ahdistusta, verrattuna niihin, joilla ei ole matematiikka-ahdistusta. Lisäksi kontrolloitiin sukupuolen ja iän vaikutus. Osallistujina oli 204 norjalaista kolmasluokkalaista (ikä KA = 8 v 10 kk). Oppilaat vastasivat matematiikka-ahdistusta kartoittavaan kyselyyn. Tämän perusteella heidät jaettiin kahteen ryhmään: niihin, joilla oli jonkinasteista matematiikka-ahdistusta (n = 21), ja niihin, joilla ei ollut matematiikka-ahdistusta (n = 183). Matematiikan osaamista arvioitiin yhteen- ja vähennyslaskun sujuvuuden testillä ja kolmannen luokan matematiikan oppisisältöjen testillä. Matematiikka-ahdistusta kokevat oppilaat olivat kaikissa matematiikan taidoissa heikompia kuin oppilaat, joilla ei ollut matematiikka-ahdistusta. Ryhmien välinen ero säilyi, kun sukupuoli ja ikä kontrolloitiin. Tutkimus osoitti, että osa oppilaista kokee matematiikka-ahdistusta jo alaluokilla, ja se on yhteydessä myös heikompaan osaamiseen matematiikassa. Tästä syystä oppilaiden matematiikka-ahdistukseen ja heikkoihin taitoihin tulisi kiinnittää huomiota jo alimmilla luokilla, jotta niihin voidaan puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Matematiikka-ahdistus on useissa tutkimuksissa liitetty heikompaan matematiikan osaamiseen. Tutkimusta alakouluikäisten oppilaiden matematiikka-ahdistuksesta ja sen yhteydestä matematiikan osaamiseen on kuitenkin vielä vähän. Tämä tutkimus selvitti, eroaako matematiikan osaaminen niillä oppilailla, joilla on matematiikka-ahdistusta, verrattuna niihin, joilla ei ole matematiikka-ahdistusta. Lisäksi kontrolloitiin sukupuolen ja iän vaikutus. Osallistujina oli 204 norjalaista kolmasluokkalaista (ikä KA = 8 v 10 kk). Oppilaat vastasivat matematiikka-ahdistusta kartoittavaan kyselyyn. Tämän perusteella heidät jaettiin kahteen ryhmään: niihin, joilla oli jonkinasteista matematiikka-ahdistusta (n = 21), ja niihin, joilla ei ollut matematiikka-ahdistusta (n = 183). Matematiikan osaamista arvioitiin yhteen- ja vähennyslaskun sujuvuuden testillä ja kolmannen luokan matematiikan oppisisältöjen testillä. Matematiikka-ahdistusta kokevat oppilaat olivat kaikissa matematiikan taidoissa heikompia kuin oppilaat, joilla ei ollut matematiikka-ahdistusta. Ryhmien välinen ero säilyi, kun sukupuoli ja ikä kontrolloitiin. Tutkimus osoitti, että osa oppilaista kokee matematiikka-ahdistusta jo alaluokilla, ja se on yhteydessä myös heikompaan osaamiseen matematiikassa. Tästä syystä oppilaiden matematiikka-ahdistukseen ja heikkoihin taitoihin tulisi kiinnittää huomiota jo alimmilla luokilla, jotta niihin voidaan puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]