Liikuntasovelluksista terveyspeleihin : teknologia yleiskunnon kohentajana
Julkunen, Santeri (2024-06-28)
Julkunen, Santeri
S. Julkunen
28.06.2024
© 2024 Santeri Julkunen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406285062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406285062
Tiivistelmä
Vähäinen liikunta ja huononeva yleiskunto ovat globaaleja ongelmia. Osasyyksi niille epäillään älylaitteiden yleistymistä, minkä takia erilaiset teknologiat kuten liikuntasovellukset nähdään mahdollisina keinoina saada yleiskunto takaisin nousuun. Tämä kirjallisuuskatsaus perehtyi liikuntasovellusten ja terveyspelien tutkimukseen, ja pyrki selvittämään, kuinka ne auttavat käyttäjiään kunnonnostossa. Lisäksi tutkielmassa pohdittiin näiden teknologioiden heikkouksia ja vahvuuksia.
Kirjallisuuskatsauksessa kävi ilmi, että liikuntasovellukset todistettavasti tehostivat eri liikunnan muotoja, mutta niissä ilmeni ongelmia pysyvien elintapojen muutosten aikaansaannissa ja epäaktiivisten käyttäjien saavuttamisessa. Terveyspelien tehokkuus liikuntamuotona jäi kyseenalaiseksi, mutta niiden todettiin toimivan hyvänä siltana liikuntaan, sekä saavuttavan epäaktiivisia käyttäjiä liikuntasovelluksia paremmin.
Jatkoa ajatellen, tämä kirjallisuuskatsaus suositteli liikuntasovellusten keskittyvän tehokkuuden sijaan osoittamaan käyttäjilleen liikunnan hyötyjä ja estämään heitä palaamasta vanhoihin tapoihinsa. Terveyspelien kannattaa pysyä samalla linjalla, eli toimia lähestyttävänä tapana liikkua, ja hyvänä ponnahduslautana parempiin elämäntapoihin.
Kirjallisuuskatsauksessa kävi ilmi, että liikuntasovellukset todistettavasti tehostivat eri liikunnan muotoja, mutta niissä ilmeni ongelmia pysyvien elintapojen muutosten aikaansaannissa ja epäaktiivisten käyttäjien saavuttamisessa. Terveyspelien tehokkuus liikuntamuotona jäi kyseenalaiseksi, mutta niiden todettiin toimivan hyvänä siltana liikuntaan, sekä saavuttavan epäaktiivisia käyttäjiä liikuntasovelluksia paremmin.
Jatkoa ajatellen, tämä kirjallisuuskatsaus suositteli liikuntasovellusten keskittyvän tehokkuuden sijaan osoittamaan käyttäjilleen liikunnan hyötyjä ja estämään heitä palaamasta vanhoihin tapoihinsa. Terveyspelien kannattaa pysyä samalla linjalla, eli toimia lähestyttävänä tapana liikkua, ja hyvänä ponnahduslautana parempiin elämäntapoihin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]