Lasten tunnetaitojen kehittäminen varhaiskasvatusympäristössä intervention avulla : tunnetaitointerventio tapaustutkimuksena
Lämsä, Sini (2024-06-27)
Lämsä, Sini
S. Lämsä
27.06.2024
© 2024 Sini Lämsä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406274978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406274978
Tiivistelmä
Tunnetaidot sekä sosioemotionaaliset taidot ovat keskeisessä osassa lasten fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia. Lasten tunne- ja sosioemotionaalisten taitojen on havaittu olevan myönteisessä yhteydessä oppimistuloksiin ja oppimisvaikeuksien ehkäisyyn. Hyvät tunnetaidot ennustavat myöhempää akateemista menestystä sekä menestystä työelämässä ja ihmissuhteissa. Koska hyvät tunne- ja sosioemotionaaliset taidot ovat tärkeässä roolissa lasten myöhemmässä elämässä ja oppimisessa, tulisi näiden taitojen oppimista tukea toimivien menetelmien avulla. Tunnetaitoja koskevaa interventiotutkimusta on jonkin verran, mutta perustunnetaitoihin keskittyvää interventiotutkimusta ei ole tehty laajemmin.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, voidaanko 5–6-vuotiaiden lasten perustunnetaitoihin ja siten sosioemotionaalisiin taitoihin vaikuttaa varhaiskasvatuksen ympäristössä suunnitelmallisen intervention avulla. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, siirtyykö tunnetaitointerventiosta saatu mahdollinen hyöty lasten toimintaan. Tutkimus koostuu alkumittauksesta, interventiojaksosta sekä loppumittauksesta. Tutkimukseen osallistuivat erään päiväkotiryhmän lapset (n = 4), jotka valittiin tutkimukseen ennalta asetettujenvalintakriteerien perusteella. Valintakriteerit täyttävillä lapsilla havaittiin haasteita mm. tunteiden nimeämisessä, ilmaisemisessa ja säätelyssä sekä vuorovaikutustaidoissa. Intervention vaikuttavuutta mitattiin vertailemalla lasten alku- ja loppumittauksen tuloksia keskenään.
Interventiojakso kesti kaiken kaikkiaan seitsemän viikkoa ja interventiotunteja oli yhteensä yhdeksän. Tutkimuksen tulosten mukaan näyttäisi siltä, että interventiolla oli myönteisiä vaikutuksia lasten osaamiseen tunne- ja sosioemotionaalisissa taidoissa. Kaikki lapset paransivat tuloksiaan tunteiden tunnistamista, ymmärtämistä ja nimeämistä mittavassa loppuhaastattelussa.
Tutkimuksen tulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että suunnitelmallisella tunnetaitoihin kohdistuvalla interventiolla voidaan vaikuttaa myönteisesti lasten tunne- ja sosioemotionaalisten taitojen kehittymiseen. On kuitenkin vaikea arvioida, kuinka suuri merkitys interventiolla oli lasten kehittymiseen. Tämä tutkimus tarjoaa uutta tietoa siitä, millaisten konkreettisten keinojen avulla lasten tunnetaitojen kehittymistä voidaan tukea päiväkotiympäristössä. Emotional skills and socio-emotional skills are a key part of children's physical and psycho-logical well-being. Emotional and socio-emotional skills have been found to have an im-portant connection with learning outcomes and the prevention of learning difficulties. Chil-dren’s emotional skills predict later academic success as well as success in working life and relationships. Since good emotional and socio-emotional skills are important in children's later life and learning, the learning of these skills should be supported by effective methods. There is some intervention research on emotional skills, but intervention research focusing on grounded emotional skills has not been carried out more widely.
The aim of this master’s thesis is to find out if planned intervention influence for the basic emotional skills of 5–6-year-old children, and thereby to their socio-emotional skills in ECE-environment. In addition to whether the benefit obtained from the emotional skills interven-tion changes the children's functioning. Research consists of initial measurement, interven-tion period and final measurement. Children from the kindergarten group (n = 4) participated in the study, who were selected for the study based on the selection criteria. Children meet-ing the selection criteria were found to have challenges, e.g. in naming, expressing and regu-lating emotions and in interaction skills. The effectiveness of the intervention was measured by effectively comparing the results of the children's initial and final measurements.
The intervention period lasted a total of seven weeks and there was a total of nine interven-tion lessons. According to the results of the study, it would seem that the intervention was positive for children's competence in emotional and emotional skills. All children improved their results in the final interview measuring recognition, understanding and naming of emo-tions.
Based on the results of the research, it would affect the plan, that the intervention targeting emotional skills will have a positive impact on the development of children's emotional and socio-emotional skills. However, it is difficult to assess how important the intervention was to the children's development. This study offers new information about what concrete means can be used to support the development of children's emotional skills in a kindergarten envi-ronment.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, voidaanko 5–6-vuotiaiden lasten perustunnetaitoihin ja siten sosioemotionaalisiin taitoihin vaikuttaa varhaiskasvatuksen ympäristössä suunnitelmallisen intervention avulla. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, siirtyykö tunnetaitointerventiosta saatu mahdollinen hyöty lasten toimintaan. Tutkimus koostuu alkumittauksesta, interventiojaksosta sekä loppumittauksesta. Tutkimukseen osallistuivat erään päiväkotiryhmän lapset (n = 4), jotka valittiin tutkimukseen ennalta asetettujenvalintakriteerien perusteella. Valintakriteerit täyttävillä lapsilla havaittiin haasteita mm. tunteiden nimeämisessä, ilmaisemisessa ja säätelyssä sekä vuorovaikutustaidoissa. Intervention vaikuttavuutta mitattiin vertailemalla lasten alku- ja loppumittauksen tuloksia keskenään.
Interventiojakso kesti kaiken kaikkiaan seitsemän viikkoa ja interventiotunteja oli yhteensä yhdeksän. Tutkimuksen tulosten mukaan näyttäisi siltä, että interventiolla oli myönteisiä vaikutuksia lasten osaamiseen tunne- ja sosioemotionaalisissa taidoissa. Kaikki lapset paransivat tuloksiaan tunteiden tunnistamista, ymmärtämistä ja nimeämistä mittavassa loppuhaastattelussa.
Tutkimuksen tulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että suunnitelmallisella tunnetaitoihin kohdistuvalla interventiolla voidaan vaikuttaa myönteisesti lasten tunne- ja sosioemotionaalisten taitojen kehittymiseen. On kuitenkin vaikea arvioida, kuinka suuri merkitys interventiolla oli lasten kehittymiseen. Tämä tutkimus tarjoaa uutta tietoa siitä, millaisten konkreettisten keinojen avulla lasten tunnetaitojen kehittymistä voidaan tukea päiväkotiympäristössä.
The aim of this master’s thesis is to find out if planned intervention influence for the basic emotional skills of 5–6-year-old children, and thereby to their socio-emotional skills in ECE-environment. In addition to whether the benefit obtained from the emotional skills interven-tion changes the children's functioning. Research consists of initial measurement, interven-tion period and final measurement. Children from the kindergarten group (n = 4) participated in the study, who were selected for the study based on the selection criteria. Children meet-ing the selection criteria were found to have challenges, e.g. in naming, expressing and regu-lating emotions and in interaction skills. The effectiveness of the intervention was measured by effectively comparing the results of the children's initial and final measurements.
The intervention period lasted a total of seven weeks and there was a total of nine interven-tion lessons. According to the results of the study, it would seem that the intervention was positive for children's competence in emotional and emotional skills. All children improved their results in the final interview measuring recognition, understanding and naming of emo-tions.
Based on the results of the research, it would affect the plan, that the intervention targeting emotional skills will have a positive impact on the development of children's emotional and socio-emotional skills. However, it is difficult to assess how important the intervention was to the children's development. This study offers new information about what concrete means can be used to support the development of children's emotional skills in a kindergarten envi-ronment.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]