Opettajien näkemyksiä tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta (TUVA) tavoitteiden ja minäpystyvyyden näkökulmista
Holappa, Pekka (2024-06-27)
Holappa, Pekka
P. Holappa
27.06.2024
© 2024 Pekka Holappa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406274977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406274977
Tiivistelmä
Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus eli TUVA yhdistää aikaisemmat valmentavat koulutukset yhden nimikkeen alle. Vuodesta 2022 alkaen toimineet TUVA-ryhmät ovat kehittäneet opiskelijoiden valmiuksia toisen asteen opintoja varten. Tässä tutkielmassa selvitetään ammatillisten oppilaitosten TUVA-ryhmien opettajien kokemuksia koulutuksen virallisten tavoitteiden toteutumisesta. Tutkin lisäksi TUVA-ryhmien opettajien minäpystyvyyden tunteita ja niiden yhteyttä koulutuksen tavoitteiden toteutumiseen. Teoreettinen viitekehykseni käsittelee valmentavaa koulutusta Suomessa ja kansainvälisesti. Aiemmissa tutkimuksissa tulokset valmentavan koulutuksen toimivuudesta ovat olleet vaihtelevia, joten on mielestäni tärkeää saada lisää tutkimustietoa uudenlaisesta koulutusmuodosta. Tarkastelen myös minäpystyvyyden tutkimuksia alan perusteorioiden ja tuoreiden tutkimusartikkeleiden avulla.
Tutkimusaineistoni keräsin kyselylomakkeella. Sain kerättyä aineistoin 41 vastauksesta, ja analysoin vastauksia tilastollisin menetelmin SPSS 28-ohjelmistolla. Enemmistö TUVA-ryhmien opettajista koki koulutuksen tavoitteiden toteutuneen ryhmän osalta. TUVA-ryhmien opettajat kokivat myös työssään minäpystyvyyden tunteita. Opettajien minäpystyvyyden tunteiden ja koulutuksen tavoitteiden toteutumisen välisen yhteyden tutkimista varten tein faktorianalyysin, jonka avulla muodostin keskiarvosummamuuttujia. Opettajien minäpystyvyyden ja koulutuksen tavoitteiden toteutumisen välille löytyi tilastollisesti merkitsevä yhteys. Myös opiskelijoiden oppimisvaikeudet vähensivät opettajien minäpystyvyyden tunteita, mikä oli aika yllättävää.
Tutkimukseni perusteella opettajien minäpystyvyyden tunteilla on yhteys koulutuksen tavoitteiden toteutumiseen. Minäpystyvyyden teemoista erityisesti nimeämäni työtyytyväisyys-faktori korreloi merkitsevästi koulutuksen tavoitteiden toteutumisen kanssa. Tulokseni antaa perusteita sille, että opettajien minäpystyvyyttä tulisi tukea riittävästi, jotta onnistumisen ja kehittymisen tunteita voisi kokea koko työuran ajan. Opiskelijoiden oppimisvaikeuksien negatiivinen yhteys opettajien minäpystyvyyden tunteisiin antaa aihetta vaatia erityisopetukseen lisää resursseja ja koulutusta. Preparatory education for an upper secondary qualification (TUVA) combines previous preparatory education programs under one name. Since 2022, TUVA groups have been developing students' readiness for upper secondary education. This thesis examines the experiences of teachers in TUVA groups in vocational institutions regarding the realization of the official objectives of the education. In addition, I discuss the feelings of self-efficacy of TUVA teachers and their connection to the realization of the objectives of the education. My theoretical framework deals with preparatory education in Finland and internationally. The results of previous research on the effectiveness of preparatory education have been mixed, so I believe it is important to obtain more research data on this new form of education. I also examine self-efficacy research using the basic theories of the field and recent articles.
I collected my research data using a questionnaire. I received data from 41 responses, which I analyzed using statistical methods with the SPSS 28 software. The majority of TUVA teachers felt that the objectives of the education had been met. TUVA teachers also experienced feelings of self-efficacy in their work. To examine the connection between teachers' feelings of self-efficacy and the realization of the objectives of the education, I performed a factor analysis, which I used to form mean sum variables. A statistically significant connection was found between teachers' self-efficacy and the realization of the objectives of the education. Students' learning difficulties also reduced teachers' feelings of self-efficacy.
According to my research, teachers' feelings of self-efficacy are related to the realization of the objectives of the education. Of the themes of self-efficacy, job satisfaction factor in particular correlated significantly with the realization of the objectives of the education. My results provide grounds for believing that teachers' self-efficacy should be adequately supported so that they can experience feelings of success and development throughout their working career. The negative connection between students' learning difficulties and teachers' feelings of self-efficacy gives reason to demand more resources and training for special education.
Tutkimusaineistoni keräsin kyselylomakkeella. Sain kerättyä aineistoin 41 vastauksesta, ja analysoin vastauksia tilastollisin menetelmin SPSS 28-ohjelmistolla. Enemmistö TUVA-ryhmien opettajista koki koulutuksen tavoitteiden toteutuneen ryhmän osalta. TUVA-ryhmien opettajat kokivat myös työssään minäpystyvyyden tunteita. Opettajien minäpystyvyyden tunteiden ja koulutuksen tavoitteiden toteutumisen välisen yhteyden tutkimista varten tein faktorianalyysin, jonka avulla muodostin keskiarvosummamuuttujia. Opettajien minäpystyvyyden ja koulutuksen tavoitteiden toteutumisen välille löytyi tilastollisesti merkitsevä yhteys. Myös opiskelijoiden oppimisvaikeudet vähensivät opettajien minäpystyvyyden tunteita, mikä oli aika yllättävää.
Tutkimukseni perusteella opettajien minäpystyvyyden tunteilla on yhteys koulutuksen tavoitteiden toteutumiseen. Minäpystyvyyden teemoista erityisesti nimeämäni työtyytyväisyys-faktori korreloi merkitsevästi koulutuksen tavoitteiden toteutumisen kanssa. Tulokseni antaa perusteita sille, että opettajien minäpystyvyyttä tulisi tukea riittävästi, jotta onnistumisen ja kehittymisen tunteita voisi kokea koko työuran ajan. Opiskelijoiden oppimisvaikeuksien negatiivinen yhteys opettajien minäpystyvyyden tunteisiin antaa aihetta vaatia erityisopetukseen lisää resursseja ja koulutusta.
I collected my research data using a questionnaire. I received data from 41 responses, which I analyzed using statistical methods with the SPSS 28 software. The majority of TUVA teachers felt that the objectives of the education had been met. TUVA teachers also experienced feelings of self-efficacy in their work. To examine the connection between teachers' feelings of self-efficacy and the realization of the objectives of the education, I performed a factor analysis, which I used to form mean sum variables. A statistically significant connection was found between teachers' self-efficacy and the realization of the objectives of the education. Students' learning difficulties also reduced teachers' feelings of self-efficacy.
According to my research, teachers' feelings of self-efficacy are related to the realization of the objectives of the education. Of the themes of self-efficacy, job satisfaction factor in particular correlated significantly with the realization of the objectives of the education. My results provide grounds for believing that teachers' self-efficacy should be adequately supported so that they can experience feelings of success and development throughout their working career. The negative connection between students' learning difficulties and teachers' feelings of self-efficacy gives reason to demand more resources and training for special education.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]