Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasten lukivalmiuksien arviointi varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa : haasteiden tunnistamisen ja tukemisen avain

Koivulahti, Jenni-Marja; Tuomaala, Emilia (2024-06-26)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202406264942.pdf (732.4Kt)
nbnfioulu-202406264942_mods.xml (12.89Kt)
nbnfioulu-202406264942_pdfa_report.xml (244.9Kt)
Lataukset: 


Koivulahti, Jenni-Marja
Tuomaala, Emilia
J.-M. Koivulahti; E. Tuomaala
26.06.2024
© 2024, Jenni-Marja Koivulahti, Emilia Tuomaala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406264942
Tiivistelmä
Lukivalmiudet kertovat merkittävästi lapsen alkavasta lukutaidosta sekä ennustavat mahdollisia lukemisen haasteista jo 3,5–6-vuotiailla lapsilla. Tästä syystä lukivalmiuksien arviointia voidaan pitää merkityksellisenä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, sillä lukutaito on tärkeä akateeminen taito, jota tarvitsee läpi elämän. Tässä tutkimuksessa on selvitetty varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lasten lukivalmiuksien arvioimisen hyödyistä sekä haitoista varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Lisäksi on tarkasteltu varhaiskasvatuksen opettajien suhtautumista koko ikäryhmän seulomiseen lukivalmiuksien osalta.

Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella Varhaiskasvatuksen opettajat – ja Eskariopen eväspussi-Facebook- ryhmien jäseniltä. Lisäksi kyselylomake lähetettiin kahdellekymmenelle päiväkodin johtajalle ja varajohtajalle, jotta he voisivat jakaa lomaketta varhaiskasvatuksen opettajille. Kyselylomake sisälsi taustoittavia kysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 21 varhaiskasvatuksen opettajaa 12:sta eri paikkakunnalta eri puolilta Suomea. Aineiston sisällönanalyysi on toteutettu teoriaohjaavasti ja aineistolähtöisesti.

Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokevat lukivalmiuksien arvioimisen hyödyiksi tiedon lapsen osaamisesta, jonka perusteella tukea ja opetusta voidaan suunnitella sekä lapsen osallisuuden ja tiedonsiirron. Haasteiksi opettajat nimeävät materiaalin ja tuen puutteen, resurssipulan, lapsen muut haasteet, lapsen kaksikielisyyden ja arviointien luotettavuuden. Lukivalmiuksien seulomiseen koko ikäryhmän osalta varhaiskasvatuksen opettajat suhtautuvat positiivisesti, negatiivisesti tai kriittisesti. Pääsääntöisesti opettajat kuitenkin kannattavat lukivalmiuksien seulomista jo varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kokevat tärkeäksi, että lukivalmiuksia arvioitaisiin ja seulottaisiin, mutta arvioinnin mahdollistamiseksi arviointimenetelmiä ja arviointikulttuuria tulisi kehittää.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38841]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen