”Jotenki musta tuntuu, että opiskelijat on aika ahtaalla.” : Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden kertomuksia opiskeluhyvinvoinnistaan opintojensa aikana
Valtanen, Anniina (2024-06-26)
Valtanen, Anniina
A. Valtanen
26.06.2024
© 2024 Anniina Valtanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406264939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406264939
Tiivistelmä
Opiskeluhyvinvointia voidaan luonnehtia pysyväksi tilaksi, jolle tyypillisiä ominaispiirteitä ovat opiskelijan psyykkinen joustavuus, positiivinen asenne ja mieliala sekä tyytyväisyys itseensä, opiskelukokemuksiin ja ihmissuhteisiin. Opiskeluhyvinvointi sisältää monia ulottuvuuksia ja vaikuttaa useisiin opiskelijan eri toiminta-alueisiin, mutta ennen kaikkea oppimiseen. Opiskeluhyvinvointiin liittyy myös läheisesti käsite opiskelukyky. Opiskelijan kyky opiskella muodostuu opiskelijan omista voimavaroista, opiskelutaidoista, opetustoiminnasta ja opiskeluympäristöstä.
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opiskelijoiden kertomuksia opiskeluhyvinvoinnistaan opintojensa aikana. Tutkielmani toteutin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynsin narratiivista tutkimusotetta. Tutkimukseni aineistonkeruun toteutin Zoom-videoneuvottelu- ja webinaaripalvelussa järjestetyssä ryhmäkeskustelussa. Tutkimukseni aineisto on koottu yhteensä 5 varhaiskasvatuksen kandi- sekä maisterivaiheen opiskelijan ryhmäkeskustelusta. Tutkimukseeni osallistuneet maisterivaiheen opiskelijat olivat suuntautuneet varhaiskasvatuksen sekä varhaiserityiskasvatuksen maisteritutkintoon. Ryhmäkeskustelussa pyysin varhaiskasvatuksen opiskelijoita kertomaan heidän opiskeluhyvinvointinsa tilasta, opiskeluhyvinvoinnin muutoksesta, opintojen ulkopuolisesta elämästä, opiskeluterveydenhuollon tuesta ja yliopisto-opinnoista. Tutkimusaineistoni analyysin toteutin aineistolähtöisen temaattisen analyysin avulla. Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden ryhmäkeskustelukertomuksista muodostui useita opiskelijoiden hyvää sekä huonoa opiskeluhyvinvointia kuvastaneita teemoja.
Tutkimusaineistossa varhaiskasvatuksen opiskelijoiden hyvää opiskeluhyvinvointia kuvastaneet kertomukset keskittyivät opiskeluhyvinvointia tukeneisiin teemoihin. Keskeisiä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden hyvää opiskeluhyvinvointia kuvastaneita teemoja olivat opintojen alkuvaiheen, koronapandemian hyötyjen, vaihtokokemuksen, sosiaalisen tuen ja yhteisöllisyyden sekä opintoihin keskittymisen merkitys heidän opiskeluhyvinvoinnilleen. Vastaavasti varhaiskasvatuksen opiskelijoiden huonoa opiskeluhyvinvointia kuvastaneet kertomukset keskittyivät opiskeluhyvinvointia heikentäneisiin teemoihin. Keskeisiä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden huonoa opiskeluhyvinvointia kuvastaneita teemoja olivat koronapandemian, opiskeluympäristön vaatimusten, opiskelumotivaatiota heikentävien kokemusten, opiskeluympäristön haasteellisten opiskeluolosuhteiden ja opiskeluterveydenhuollon haasteiden merkitys heidän opiskeluhyvinvoinnilleen.
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opiskelijoiden kertomuksia opiskeluhyvinvoinnistaan opintojensa aikana. Tutkielmani toteutin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynsin narratiivista tutkimusotetta. Tutkimukseni aineistonkeruun toteutin Zoom-videoneuvottelu- ja webinaaripalvelussa järjestetyssä ryhmäkeskustelussa. Tutkimukseni aineisto on koottu yhteensä 5 varhaiskasvatuksen kandi- sekä maisterivaiheen opiskelijan ryhmäkeskustelusta. Tutkimukseeni osallistuneet maisterivaiheen opiskelijat olivat suuntautuneet varhaiskasvatuksen sekä varhaiserityiskasvatuksen maisteritutkintoon. Ryhmäkeskustelussa pyysin varhaiskasvatuksen opiskelijoita kertomaan heidän opiskeluhyvinvointinsa tilasta, opiskeluhyvinvoinnin muutoksesta, opintojen ulkopuolisesta elämästä, opiskeluterveydenhuollon tuesta ja yliopisto-opinnoista. Tutkimusaineistoni analyysin toteutin aineistolähtöisen temaattisen analyysin avulla. Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden ryhmäkeskustelukertomuksista muodostui useita opiskelijoiden hyvää sekä huonoa opiskeluhyvinvointia kuvastaneita teemoja.
Tutkimusaineistossa varhaiskasvatuksen opiskelijoiden hyvää opiskeluhyvinvointia kuvastaneet kertomukset keskittyivät opiskeluhyvinvointia tukeneisiin teemoihin. Keskeisiä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden hyvää opiskeluhyvinvointia kuvastaneita teemoja olivat opintojen alkuvaiheen, koronapandemian hyötyjen, vaihtokokemuksen, sosiaalisen tuen ja yhteisöllisyyden sekä opintoihin keskittymisen merkitys heidän opiskeluhyvinvoinnilleen. Vastaavasti varhaiskasvatuksen opiskelijoiden huonoa opiskeluhyvinvointia kuvastaneet kertomukset keskittyivät opiskeluhyvinvointia heikentäneisiin teemoihin. Keskeisiä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden huonoa opiskeluhyvinvointia kuvastaneita teemoja olivat koronapandemian, opiskeluympäristön vaatimusten, opiskelumotivaatiota heikentävien kokemusten, opiskeluympäristön haasteellisten opiskeluolosuhteiden ja opiskeluterveydenhuollon haasteiden merkitys heidän opiskeluhyvinvoinnilleen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]