Hailuodon matkailun kestävä kehittäminen kesä- ja talvikausina matkailijoiden näkökulmasta
Vähämetsä, Anna-Riina (2024-06-25)
Vähämetsä, Anna-Riina
A.-R. Vähämetsä
25.06.2024
© 2024 Anna-Riina Vähämetsä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406254913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406254913
Tiivistelmä
Tämä Pro gradu -tutkielma käsittelee Hailuodon kestävän matkailun kehittämistä. Tavoitteena on selvittää matkailijoiden tietoisuus kestävän ja uudistavan matkailun käsitteistä. Lisäksi selvitetään matkailijoiden kokemukset ja mielipiteet Hailuodon matkailun tilanteesta. Näiden pohjalta on tarkoitus muodostaa kestäviä kehittämisehdotuksia matkailun tulevaisuuden varalle.
Tutkielman aineisto koostuu 23 Hailuodossa vierailleen matkailijan haastattelusta. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Analyysissa hyödynnettiin luokittelua, teemoittelua ja teoriaohjaavuutta.
Tulosten perusteella matkailijoiden tulkinnat kestävyydestä vastaavat hyvin kestävän kehityksen teoreettista viitekehystä. Matkailijoiden tietoisuus kestävyydestä painottuu ekologiseen kestävyyteen, missä luonnonympäristön huomiointi korostuu muita tekijöitä voimakkaammin. Matkailuelinkeino nähdään tärkeänä saaren elinvoimaisuuden kannalta. Itse matkailuelinkeino ja kakkosasuminen lisäävät matkailun merkitystä saaressa. Hailuodon kestävää matkailukehitystä hidastavat tekijät ovat markkinointi, kausiluonteisuus, saavutettavuus sekä jätteiden käsittely. Näistä tekijöistä markkinoinnin puutteellisuus korostuu voimakkaimmin. Hailuodon luonnonympäristö osoittautuu merkittäväksi vetovoimatekijäksi matkailun näkökulmasta, minkä vuoksi sen hyödyntäminen matkailupalveluissa korostuu. Uudistavan matkailun hyödyntäminen osana luonnon myönteisvaikutuksia osoittautuu haasteelliseksi. Myös Hailuodon kulttuuriympäristön merkitys korostuu. Sekä luonnonympäristön, että paikallisen kulttuurin säilymistä voidaan tukea eri ohjelmapalveluiden kautta. Paikallisten elinkeinojen ja matkailun välisen yhteyden vahvistaminen korostuu, sillä se tukee saaren elinvoimaisuutta ja kestävyyttä. Sisämaan matkailun kehittäminen nousi esiin tuloksissa. Hailuodon matkailukehityksen kannalta markkinointia tulee parantaa, mutta siinä tulee huomioida myös paikallisen yhteisön osallisuus. Kestävän matkailukehityksen näkökulmasta myös matkailun ympärivuotisuuden kehittäminen on tärkeää. Lisääntyvä kakkosasuminen tukee matkailun ympärivuotisuutta. Rakenteilla oleva kiinteä yhteys tulee lisäämään matkailijamääriä, mikä voi aiheuttaa rasitusta erityisesti luontoon. Tämä lisää tarvetta kestävän matkailukehityksen käytäntöönpanolle.
Tutkielman aineisto koostuu 23 Hailuodossa vierailleen matkailijan haastattelusta. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Analyysissa hyödynnettiin luokittelua, teemoittelua ja teoriaohjaavuutta.
Tulosten perusteella matkailijoiden tulkinnat kestävyydestä vastaavat hyvin kestävän kehityksen teoreettista viitekehystä. Matkailijoiden tietoisuus kestävyydestä painottuu ekologiseen kestävyyteen, missä luonnonympäristön huomiointi korostuu muita tekijöitä voimakkaammin. Matkailuelinkeino nähdään tärkeänä saaren elinvoimaisuuden kannalta. Itse matkailuelinkeino ja kakkosasuminen lisäävät matkailun merkitystä saaressa. Hailuodon kestävää matkailukehitystä hidastavat tekijät ovat markkinointi, kausiluonteisuus, saavutettavuus sekä jätteiden käsittely. Näistä tekijöistä markkinoinnin puutteellisuus korostuu voimakkaimmin. Hailuodon luonnonympäristö osoittautuu merkittäväksi vetovoimatekijäksi matkailun näkökulmasta, minkä vuoksi sen hyödyntäminen matkailupalveluissa korostuu. Uudistavan matkailun hyödyntäminen osana luonnon myönteisvaikutuksia osoittautuu haasteelliseksi. Myös Hailuodon kulttuuriympäristön merkitys korostuu. Sekä luonnonympäristön, että paikallisen kulttuurin säilymistä voidaan tukea eri ohjelmapalveluiden kautta. Paikallisten elinkeinojen ja matkailun välisen yhteyden vahvistaminen korostuu, sillä se tukee saaren elinvoimaisuutta ja kestävyyttä. Sisämaan matkailun kehittäminen nousi esiin tuloksissa. Hailuodon matkailukehityksen kannalta markkinointia tulee parantaa, mutta siinä tulee huomioida myös paikallisen yhteisön osallisuus. Kestävän matkailukehityksen näkökulmasta myös matkailun ympärivuotisuuden kehittäminen on tärkeää. Lisääntyvä kakkosasuminen tukee matkailun ympärivuotisuutta. Rakenteilla oleva kiinteä yhteys tulee lisäämään matkailijamääriä, mikä voi aiheuttaa rasitusta erityisesti luontoon. Tämä lisää tarvetta kestävän matkailukehityksen käytäntöönpanolle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]