Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalifikaatio, sosialisaatio ja subjektifikaatio inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa

Hourula, Aliisa (2024-06-25)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202406254912.pdf (442.7Kt)
nbnfioulu-202406254912_mods.xml (10.84Kt)
nbnfioulu-202406254912_pdfa_report.xml (232.3Kt)
Lataukset: 


Hourula, Aliisa
A. Hourula
25.06.2024
© 2024, Aliisa Hourula. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406254912
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin inklusiivisen varhaiskasvatuksen päämäärää, peilaten inklusiivista varhaiskasvatusta Gert Biestan kasvatuksen päämäärän teoriaan kvalifikaatiosta, sosialisaatiosta ja subjektifikaatiosta. Tutkielman tavoitteena on löytää tapoja, joilla inklusiivinen varhaiskasvatus edistää lasten kasvua näihin kolmeen kasvatuksen päämäärän osa-alueeseen.

Tämä laadullinen tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka orientaatioista se edustaa integroivaa muotoa. Tutkielman analyysi on teoreettinen ja lähteinä toimii sekä kotimaisia, että kansainvälisiä kirjoja ja artikkeleita eri tietokannoista. Lähteitä etsiessä olen kiinnittänyt erityistä huomiota tekstien luotettavuuteen ja kirjoittajien asiantuntijuuteen. Kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation määrittelyn lähteenä on erityisesti Biestan teoria, jota tukee muiden aihetta tutkineiden filosofien ja kasvatustieteilijöiden määritelmät.

Käsitykseksemme kasvatuksen päämäärästä on sidonnainen kasvatusarvoihimme, ja täten myös taustalla kasvatusmenetelmissämme. Inklusiivisten toimintatapojen korostuminen varhaiskasvatuksessa lisää inkluusion tutkimusten ajankohtaisuutta ja tärkeyttä, joten inklusiivista varhaiskasvatusta tulee tutkia erilaisista näkökulmista.

Tutkielman tuloksista on havaittavissa, että inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa on yhtäläisyyksiä kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation sisältöjen kanssa. Inklusiivinen varhaiskasvatus korostaa lasten yksilöllisyyttä, joka tukee kvalifikaation osa-alueen toteutumista. Lisäksi inkluusio perustuu tietyille arvoille, joiden toivomme kasvatuksessa välittyvän lapsille, ja samalla kasvatamme heitä osaksi sosialisaatiota ja yhteiskuntaamme. Subjektfikaatio taas vaatii kasvattajan ja kasvatettavan välistä vuorovaikutusta ja lasten yksilöllisyyden huomioimista. Myös osallisuuden merkitys korostuu jokaisessa osa-alueessa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38841]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen