Korkeakouluopintoja pohtivien nuorten mielikuvia opettajan työhön liittyvistä kuormitustekijöistä
Takalo, Tiia; Mäki-Lohiluoma, Sanni (2024-06-25)
Takalo, Tiia
Mäki-Lohiluoma, Sanni
T. Takalo; S. Mäki-Lohiluoma
25.06.2024
© 2024 Tiia Takalo, Sanni Mäki-Lohiluoma. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406254892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406254892
Tiivistelmä
Opettajien työssä kuormittuminen on ajankohtainen aihe. Suomessa opettajan ammattia pidetään yhteiskunnallisesti arvostettuna ja opettajankoulutus on ollut perinteisesti suosiossa. Kuitenkin tutkimusten mukaan opettajat kokevat muita ammattiryhmiä enemmän työstressiä.
Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkasteltu opettajan ammatin liittyvää työkuormitusta lukiolaisten mielikuvien pohjalta. Tutkielman aineistona on käytetty Jyväskylän yliopiston keräämää aineistoa Opettajankoulutuksen vetovoima: fokusryhmähaastattelu 2020. Aineiston pohjalta on tutkittu, miten opettajan ammattiin liittyvät kuormitustekijät määrittyvät korkeakouluopintoja pohtivien nuorten puheessa sekä mitkä tekijät ovat vaikuttaneet nuorten mielikuvien syntymiseen opettajan työn kuormitustekijöistä. Tutkielma on toteutettu yleisenä laadullisena tutkimuksena, ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty opettajan työnkuvaa, työssä kuormittumista ja mielikuvia opettajan työstä. Opettajan työnkuvaan liittyen on tarkasteltu opettajan työtä määritteleviä tekijöitä ja työn vaatimuksia. Opettajien työkuormituksen ja mielikuvien osalta on perehdytty erityisesti aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa esille nousseisiin tuloksiin.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan korkeakouluopintoja pohtivat nuoret tunnistavat varsin laajasti opettajan työhön liittyviä kuormitustekijöitä. Tällaisia kuormitustekijöitä ovat leikkaukset ja resurssipula, inkluusio, työmäärän kasvu, ulkopuolelta tulevat paineet ja opetussuunnitelmauudistus. Mielikuvien syntyyn ovat vaikuttaneet opettajat lähipiirissä, omat opettajat ja koulukokemukset, uutisointi ja sosiaalinen media sekä ulkopuolisten kommentointi. Saadut tulokset opettajan työn kuormitustekijöistä mukailevat pitkälti aiempien tutkimusten tuloksia.
Opettajien työkuormituksen tiedostaminen ja ennaltaehkäisy on tärkeää paitsi opettajien itsensä myös mahdollisten uuden sukupolven opettajien kannalta. Ennaltaehkäisemällä opettajien työkuormitusta, tukemalla heidän työolojaan ja levittämällä myönteisempää kuvaa opettajan työstä voitaisiin mahdollisesti lisätä myös halukkuutta hakeutua opettajaksi. Työolot ovat tutkitustiyhteydessä ammattiin hakeutumiseen ja siihen sitoutumiseen.
Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkasteltu opettajan ammatin liittyvää työkuormitusta lukiolaisten mielikuvien pohjalta. Tutkielman aineistona on käytetty Jyväskylän yliopiston keräämää aineistoa Opettajankoulutuksen vetovoima: fokusryhmähaastattelu 2020. Aineiston pohjalta on tutkittu, miten opettajan ammattiin liittyvät kuormitustekijät määrittyvät korkeakouluopintoja pohtivien nuorten puheessa sekä mitkä tekijät ovat vaikuttaneet nuorten mielikuvien syntymiseen opettajan työn kuormitustekijöistä. Tutkielma on toteutettu yleisenä laadullisena tutkimuksena, ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty opettajan työnkuvaa, työssä kuormittumista ja mielikuvia opettajan työstä. Opettajan työnkuvaan liittyen on tarkasteltu opettajan työtä määritteleviä tekijöitä ja työn vaatimuksia. Opettajien työkuormituksen ja mielikuvien osalta on perehdytty erityisesti aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa esille nousseisiin tuloksiin.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan korkeakouluopintoja pohtivat nuoret tunnistavat varsin laajasti opettajan työhön liittyviä kuormitustekijöitä. Tällaisia kuormitustekijöitä ovat leikkaukset ja resurssipula, inkluusio, työmäärän kasvu, ulkopuolelta tulevat paineet ja opetussuunnitelmauudistus. Mielikuvien syntyyn ovat vaikuttaneet opettajat lähipiirissä, omat opettajat ja koulukokemukset, uutisointi ja sosiaalinen media sekä ulkopuolisten kommentointi. Saadut tulokset opettajan työn kuormitustekijöistä mukailevat pitkälti aiempien tutkimusten tuloksia.
Opettajien työkuormituksen tiedostaminen ja ennaltaehkäisy on tärkeää paitsi opettajien itsensä myös mahdollisten uuden sukupolven opettajien kannalta. Ennaltaehkäisemällä opettajien työkuormitusta, tukemalla heidän työolojaan ja levittämällä myönteisempää kuvaa opettajan työstä voitaisiin mahdollisesti lisätä myös halukkuutta hakeutua opettajaksi. Työolot ovat tutkitustiyhteydessä ammattiin hakeutumiseen ja siihen sitoutumiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]