Lastenkirjallisuus tunnetaitojen edistäjänä varhaiskasvatuksessa
Heikkinen, Soile (2024-06-20)
Heikkinen, Soile
S. Heikkinen
20.06.2024
© 2024 Soile Heikkinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204842
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani aihe on ”Lastenkirjallisuus tunnetaitojen edistäjänä varhaiskasva-tuksessa”. Tutkielmassani tuon esiin monia tunnetaitojen tukemisen keinoja lastenkirjalli-suuden avulla ja lastenkirjallisuuden merkityksellisyyttä tunnekasvatuksessa. Käsittelen tut-kielmassani lasten tunnetaitoja, lastenkirjallisuutta ja varhaiskasvattajan roolia tunnekasva-tuksen edistäjänä kirjallisuuden keinoja hyödyntäen. Tuon myös esiin mitä hyötyä lastenkir-jallisuudesta on lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja hyvinvoinnin tukemiseksi. Lapset reflek-toivat kirjojen kautta omia kokemuksia ja tunteita omiin tunteisiinsa ja näin lasten vuorovai-kutustaidot kehittyvät.
Toteutan tutkielmani narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Olen kerännyt ja koonnut kirjal-lisuutta ja tutkimustuloksia kandidaatintyöhöni, jonka jälkeen olen jäsentänyt tiedon tähän tutkielmaan. Käyttämäni kirjallisuus ja tutkimukset, joita käytän kandidaatintutkielmassa, on kotimaista ja kansainvälistä sekä relevanttia ja tieteellisesti vertaisarvioitua. Narratiivinen kirjallisuuskatsaus antaa kokonaiskuvan aiheesta käyttäen olemassa olevaa tutkittua tietoa.
Tutkielmassa etsin vastausta ensimmäiseen ja toiseen tutkimuskysymykseeni, mikä on las-tenkirjallisuuden merkitys tunnetaitojen tukemisessa ja siihen, kuinka tukea tunnekasvatusta lastenkirjallisuuden avulla. Kolmantena tutkimuskysymyksenä oli mitä hyötyä on lastenkir-jallisuudesta? Tieteellisen kirjallisuuden ja tutkimusten kautta sain selville, että lastenkirjal-lisuuden avulla lapset oppivat säätelemään tunteitansa paremmin, heidän vuorovaikutustai-tonsa kehittyvät sekä he oppivat tuntemaan empatiaa enemmän toisia ihmisiä kohtaan. Las-tenkirjat ovat tukena haastavissa tilanteissa ja aiheissa, kuten vihan ja surun kohtaamisessa ja sanoittamisessa. Lastenkirjojen katselun avulla lapset oppivat tunnistamaan, nimeämään ja erottelemaan tunteita, mikä opettaa lasta eläytymään muiden ihmisten tunnetiloihin.
Käsittelin tutkielmassani myös sitä, kuinka varhaiskasvattajat voivat edistää tunnekasvatusta kirjallisuuden avulla. Kävi ilmi, että varhaiskasvattajilla on lukuisia tapoja kirjallisuuden avulla parantaa lasten tunnetaitoja. Tarinat, sadut ja runot antavat ratkaisuja kaikenikäisten lasten parissa ja arjen muuttuvissa tilanteissa. Lapsen kohdatessa vaikeita tunnetilanteita varhaiskasvattajat voivat keskustelun avulla johdattaa lapsen ajatuksia kohti kirjoja pohti-maan erilaisia ratkaisumalleja tilanteeseen yhdessä. Sadut ovat luonnollinen tapa lapselle tutustua tunteisiin. Kasvattajien lukiessa lapsi on aktiivinen vastaanottaja: hän kysyy, kom-mentoi ja pohtii kirjasta nousseita asioita lukijan kanssa. Varhaiskasvatuksen ammattilainen ohjaa lasta sanallistamaan ajatuksiaan ja tunteitaan aikuisen tukemana. Sanallistaminen käy kuin luonnostaan tarinahetkessä leikin, sadun, kuvakirjan, runojen tai nukkehahmon avulla sensitiivisesti ja turvallisesti. Toiminta varhaiskasvatuksessa perustuu pitkälti mielikuvituk-siin ja satuihin, joiden kautta lapset pääsevät oppimaan elämän tärkeitä taitoja.
Toteutan tutkielmani narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Olen kerännyt ja koonnut kirjal-lisuutta ja tutkimustuloksia kandidaatintyöhöni, jonka jälkeen olen jäsentänyt tiedon tähän tutkielmaan. Käyttämäni kirjallisuus ja tutkimukset, joita käytän kandidaatintutkielmassa, on kotimaista ja kansainvälistä sekä relevanttia ja tieteellisesti vertaisarvioitua. Narratiivinen kirjallisuuskatsaus antaa kokonaiskuvan aiheesta käyttäen olemassa olevaa tutkittua tietoa.
Tutkielmassa etsin vastausta ensimmäiseen ja toiseen tutkimuskysymykseeni, mikä on las-tenkirjallisuuden merkitys tunnetaitojen tukemisessa ja siihen, kuinka tukea tunnekasvatusta lastenkirjallisuuden avulla. Kolmantena tutkimuskysymyksenä oli mitä hyötyä on lastenkir-jallisuudesta? Tieteellisen kirjallisuuden ja tutkimusten kautta sain selville, että lastenkirjal-lisuuden avulla lapset oppivat säätelemään tunteitansa paremmin, heidän vuorovaikutustai-tonsa kehittyvät sekä he oppivat tuntemaan empatiaa enemmän toisia ihmisiä kohtaan. Las-tenkirjat ovat tukena haastavissa tilanteissa ja aiheissa, kuten vihan ja surun kohtaamisessa ja sanoittamisessa. Lastenkirjojen katselun avulla lapset oppivat tunnistamaan, nimeämään ja erottelemaan tunteita, mikä opettaa lasta eläytymään muiden ihmisten tunnetiloihin.
Käsittelin tutkielmassani myös sitä, kuinka varhaiskasvattajat voivat edistää tunnekasvatusta kirjallisuuden avulla. Kävi ilmi, että varhaiskasvattajilla on lukuisia tapoja kirjallisuuden avulla parantaa lasten tunnetaitoja. Tarinat, sadut ja runot antavat ratkaisuja kaikenikäisten lasten parissa ja arjen muuttuvissa tilanteissa. Lapsen kohdatessa vaikeita tunnetilanteita varhaiskasvattajat voivat keskustelun avulla johdattaa lapsen ajatuksia kohti kirjoja pohti-maan erilaisia ratkaisumalleja tilanteeseen yhdessä. Sadut ovat luonnollinen tapa lapselle tutustua tunteisiin. Kasvattajien lukiessa lapsi on aktiivinen vastaanottaja: hän kysyy, kom-mentoi ja pohtii kirjasta nousseita asioita lukijan kanssa. Varhaiskasvatuksen ammattilainen ohjaa lasta sanallistamaan ajatuksiaan ja tunteitaan aikuisen tukemana. Sanallistaminen käy kuin luonnostaan tarinahetkessä leikin, sadun, kuvakirjan, runojen tai nukkehahmon avulla sensitiivisesti ja turvallisesti. Toiminta varhaiskasvatuksessa perustuu pitkälti mielikuvituk-siin ja satuihin, joiden kautta lapset pääsevät oppimaan elämän tärkeitä taitoja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34513]