Vetäytyvien lasten tukeminen syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä päiväkotiryhmässä
Sarajärvi, Anniina; Kähkönen, Katariina (2024-06-20)
Sarajärvi, Anniina
Kähkönen, Katariina
A. Sarajärvi; K. Kähkönen
20.06.2024
© 2024 Anniina Sarajärvi, Katariina Kähkönen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204839
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitämme päiväkoti-ikäisten lasten vetäytyvän käytöksen yhteyttä heidän syrjäytymiseensä päiväkodin ryhmässä. Tutkimme myös kasvattajan ja lapsen välistä vuorovaikutusta sekä kasvattajan pedagogisia keinoja vetäytyvän lapsen tukemisessa. Toteutamme tutkimuksen laadullisena kirjallisuuskatsauksena. Käytämme kuvailevaa, tarkemmin narratiivista katsausta, sillä se antaa tutkittavasta ilmiöstä laajan kuvan.
Vetäytyvät lapset eivät tuo itseään esille eikä heidän käytöksensä häiritse muita. Tämän vuoksi he voivat jäädä herkästi kasvattajan huomion ulkopuolelle päiväkodin arjessa. Olemme huomanneet tämän myös itse päiväkodissa työskennellessämme. Tutkielmamme aihe on tärkeä, sillä myös vetäytyvillä lapsilla on oikeus tulla nähdyksi ja kuulluksi. Lisäksi vetäytyvää käytöstä on tutkittu vähemmän verrattuna ulospäinsuuntautuneeseen haastavaan käytökseen. Lähestymme tutkimuksessamme vetäytyvää käytöstä sosioemotionaalisten haasteiden sekä luontaisen temperamenttipiirteiden kautta. Lasten ja nuorten syrjäytyminen on ollut yhteiskunnallisen keskustelun aiheena jo pitkään. Tutkimuksessamme selvitämme, voiko syrjäytymistä havaita jo päiväkoti-ikäisillä ja onko vetäytyvyys yksi riskitekijöistä.
Tutkimustulokset osoittavat, että vetäytyvyys aiheuttaa ongelmia vertaissuhteiden muodostamisessa ja ylläpitämisessä. Lisäksi se on yhteydessä vertaisilta saatuun torjuntaan ja ulkopuolelle jäämiseen. Nämä tekijät saattavat johtaa pitkään jatkuessaan lapsen syrjäytymiseen. Tutkimusten mukaan kasvattajalla on merkittävä rooli vetäytyvän lapsen emotionaalisessa tukemisessa, ryhmään liittymisessä sekä vertaissuhteiden muodostamisessa. Lämmin kasvattaja-lapsi-suhde voi vähentää vetäytyvyyden negatiivisia vaikutuksia.
Johtopäätöksenä tästä tutkimuksesta voimme todeta, että kasvattajan pedagogiset ratkaisut ja vuorovaikutustavan valinta ovat oleellisessa osassa vetäytyvän lapsen tukemisessa. Onnistuessaan nämä voivat ennaltaehkäistä vetäytyvästä käytöksestä mahdollisesti aiheutuvaa syrjäytymistä.
Vetäytyvät lapset eivät tuo itseään esille eikä heidän käytöksensä häiritse muita. Tämän vuoksi he voivat jäädä herkästi kasvattajan huomion ulkopuolelle päiväkodin arjessa. Olemme huomanneet tämän myös itse päiväkodissa työskennellessämme. Tutkielmamme aihe on tärkeä, sillä myös vetäytyvillä lapsilla on oikeus tulla nähdyksi ja kuulluksi. Lisäksi vetäytyvää käytöstä on tutkittu vähemmän verrattuna ulospäinsuuntautuneeseen haastavaan käytökseen. Lähestymme tutkimuksessamme vetäytyvää käytöstä sosioemotionaalisten haasteiden sekä luontaisen temperamenttipiirteiden kautta. Lasten ja nuorten syrjäytyminen on ollut yhteiskunnallisen keskustelun aiheena jo pitkään. Tutkimuksessamme selvitämme, voiko syrjäytymistä havaita jo päiväkoti-ikäisillä ja onko vetäytyvyys yksi riskitekijöistä.
Tutkimustulokset osoittavat, että vetäytyvyys aiheuttaa ongelmia vertaissuhteiden muodostamisessa ja ylläpitämisessä. Lisäksi se on yhteydessä vertaisilta saatuun torjuntaan ja ulkopuolelle jäämiseen. Nämä tekijät saattavat johtaa pitkään jatkuessaan lapsen syrjäytymiseen. Tutkimusten mukaan kasvattajalla on merkittävä rooli vetäytyvän lapsen emotionaalisessa tukemisessa, ryhmään liittymisessä sekä vertaissuhteiden muodostamisessa. Lämmin kasvattaja-lapsi-suhde voi vähentää vetäytyvyyden negatiivisia vaikutuksia.
Johtopäätöksenä tästä tutkimuksesta voimme todeta, että kasvattajan pedagogiset ratkaisut ja vuorovaikutustavan valinta ovat oleellisessa osassa vetäytyvän lapsen tukemisessa. Onnistuessaan nämä voivat ennaltaehkäistä vetäytyvästä käytöksestä mahdollisesti aiheutuvaa syrjäytymistä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37837]