Digitaaliset tuotepassit osana kestäviä tuotteita
Tuomala, Milla (2024-06-20)
Tuomala, Milla
M. Tuomala
20.06.2024
© 2024 Milla Tuomala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204829
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä käsitellään digitaalista tuotepassia ja sen toteutusta eri tuoteryhmissä. Työn tavoitteena on vastata seuraaviin tutkimuskysymyksiin: mikä digitaalinen tuotepassi on, miksi se on kehitetty ja miten sitä voidaan hyödyntää eri tuoteryhmissä. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka tärkeimpinä lähteinä toimivat Euroopan komission julkaisut sekä eri asiantuntijajärjestöjen julkaisut.
Alussa käsitellään kiertotalouden edistämistä Euroopan unionissa. Tämän jälkeen käsitellään digitaalista tuotepassia ja sen mahdollisia toteutusteknologioita yleisesti. Lisäksi käsitellään eri tuoteryhmiä, joissa digitaalinen tuotepassi otetaan ensimmäisenä käyttöön. Näitä tuoteryhmiä ovat akut, tekstiilit ja rakennustuotteet. Lopuksi pohditaan, mitä mahdollisuuksia ja haasteita digitaalisen tuotepassin toteuttamiseen liittyy eri tuoteryhmissä.
Työssä käy ilmi digitaalisen tuotepassin lisäävän tuotteiden elinkaaren läpinäkyvyyttä ja siten edistävän kestävien tuotteiden suunnittelua ja kiertotaloutta. Muut digitaalisen tuotepassin tarjoamat mahdollisuudet riippuvat tuoteryhmästä ja digitaalisen tuotepassin käyttäjäryhmästä. Suurimmat haasteet digitaalisen tuotepassin toteuttamiselle liittyvät sen toteutusteknologiaan ja käytettävän datan hallintaan. This Bachelor´s thesis is about digital product passport and how it can be implemented in different product groups. The aim is to answer these following research questions: what is a digital product passport, why is it developed and what are its benefits in different product groups. The research is done as a literature review. The main sources are publications by European Commission and different associations.
To begin with, the promotion of the circular economy in the European Union is discussed. After this, the digital product passport and its possible implementation technologies are discussed in general. In addition, different product groups, where the digital product passport will be implemented first, are presented. These product groups include batteries, textiles and construction products. Finally, the opportunities and challenges of digital product passport in different product groups are considered.
The Bachelor´s thesis shows that the digital product passport increases transparency of the products' life cycle and thus promotes the design of sustainable products and the circular economy. Other opportunities depend on the product group and the user group of the digital product passport. The biggest challenges for the implementation of the digital product passport are related to its implementation technology and the management of the data that is being used.
Alussa käsitellään kiertotalouden edistämistä Euroopan unionissa. Tämän jälkeen käsitellään digitaalista tuotepassia ja sen mahdollisia toteutusteknologioita yleisesti. Lisäksi käsitellään eri tuoteryhmiä, joissa digitaalinen tuotepassi otetaan ensimmäisenä käyttöön. Näitä tuoteryhmiä ovat akut, tekstiilit ja rakennustuotteet. Lopuksi pohditaan, mitä mahdollisuuksia ja haasteita digitaalisen tuotepassin toteuttamiseen liittyy eri tuoteryhmissä.
Työssä käy ilmi digitaalisen tuotepassin lisäävän tuotteiden elinkaaren läpinäkyvyyttä ja siten edistävän kestävien tuotteiden suunnittelua ja kiertotaloutta. Muut digitaalisen tuotepassin tarjoamat mahdollisuudet riippuvat tuoteryhmästä ja digitaalisen tuotepassin käyttäjäryhmästä. Suurimmat haasteet digitaalisen tuotepassin toteuttamiselle liittyvät sen toteutusteknologiaan ja käytettävän datan hallintaan.
To begin with, the promotion of the circular economy in the European Union is discussed. After this, the digital product passport and its possible implementation technologies are discussed in general. In addition, different product groups, where the digital product passport will be implemented first, are presented. These product groups include batteries, textiles and construction products. Finally, the opportunities and challenges of digital product passport in different product groups are considered.
The Bachelor´s thesis shows that the digital product passport increases transparency of the products' life cycle and thus promotes the design of sustainable products and the circular economy. Other opportunities depend on the product group and the user group of the digital product passport. The biggest challenges for the implementation of the digital product passport are related to its implementation technology and the management of the data that is being used.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]