”Taustallani on valtava merkitys liikunnan opettamisen tapaani.” : Liikunnanopettajien kertomuksia liikuntasuhteestaan ja sen merkityksestä liikunnan opettamiseen
Lotvonen, Titta; Nieminen, Nea (2024-06-20)
Lotvonen, Titta
Nieminen, Nea
T. Lotvonen; N. Nieminen
20.06.2024
© 2024 Titta Lotvonen, Nea Nieminen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204812
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan liikunnanopettajien liikuntasuhdetta sekä sen merkitystä liikunnan opettamiseen opettajien kirjoitelmien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat kuvailevat liikuntasuhdettaan eli sen rakentumista, muuttumista ja liikunnalle annettuja merkityksiä sekä millaisia merkityksiä opettajan liikuntasuhteella voi olla liikunnan opettamiseen. Tavoitteena oli saada lisää ymmärrystä opettajan oman liikuntasuhteen merkityksestä hänen liikunnan opettamiseensa, jotta opettajat voisivat omien merkitystensä reflektoinnin kautta toteuttaa liikunnan opetusta, josta jokainen oppilas voisi saada eväitä liikunnalliseen elämäntapaan.
Tutkimus toteutettiin kerronnallisella lähestymistavalla, ja aineisto koostui kymmenen liikunnanopettajan kirjoitelmasta. Opettajat olivat sekä liikunnan aineenopettajia että muista koulutustaistoista tulevia opettajia, jotka opettavat tai olivat joskus opettaneet liikuntaa. Heitä pyydettiin kirjoittamaan suhteestaan liikuntaan sekä kokemuksistaan liikunnan opettamisesta omien ajatusten ja kokemusten pohjalta. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti kolmivaiheisen narratiivien analyysin avulla.
Tutkimustulokset tarjoavat näkökulmia liikunnanopettajan liikuntasuhteen merkityksestä liikunnan opettamiseen. Keskeistä oli se, kuinka opettajat kertoivat omasta liikuntasuhteestaan ja sen merkityksestä liikunnan opettamiseen. Kaikkien opettajien liikuntasuhteet olivat alkaneet muodostua jo lapsuudessa perheen, kodin sekä harrastusten piirissä. Opettajat olivat kiinnittyneet liikunnan maailmaan eri syvyyksin jo hyvin nuorina. Liikuntasuhteiden rakentumisen lisäksi huomattiin, että opettajien liikuntasuhteet olivat muuttuneet elämänmuutosten myötä. Erilaisista taustoista huolimatta kaikki opettajat olivat päätyneet opettamaan liikuntaa, mutta vain osa oli päätynyt liikunnan aineenopettajiksi. Yleisimmät liikunnan merkitykset liittyivät kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä sosiaalisiin merkityksiin.
Liikunnanopettajat toimivat myös liikunnan tuottajina, eli ammattinsa kautta luovat liikkumisen mahdollisuuksia. Opettajien kirjoitelmien pohjalta pystyttiin tarkastelemaan sitä, kuinka opettajan liikuntasuhde oli vaikuttanut opettamisen edellytyksiin sekä millainen rooli opettajalle oli muodostunut. Opettamisen edellytysten ja opettajan roolin tarkastelun kautta huomattiin, että hyvät motoriset taidot kiinnittivät liikunnan opettamiseen, mutta liiallinen liikunnan maailmaan kiinnittyminen ei aina tarkoita hyvää liikunnan opetusta eivätkä syvällä liikunnan maailmassa olevat opettajat myöskään aina nauttineet liikunnan opettamisesta. Taitavat liikunnanopettajat toimivat oppilaidensa innostajina sekä roolimalleina, kun taas liikunnanopettajat, jotka olivat kannustavia vertaisia, olivat vahvimmillaan empatiaa vaativissa vuorovaikutustilanteissa. Liikuntasuhteen merkitys liikunnan opettamisessa näkyi pääasiassa liikunnanopettajien liikunnalle antamien merkitysten kautta.
Tutkimus toteutettiin kerronnallisella lähestymistavalla, ja aineisto koostui kymmenen liikunnanopettajan kirjoitelmasta. Opettajat olivat sekä liikunnan aineenopettajia että muista koulutustaistoista tulevia opettajia, jotka opettavat tai olivat joskus opettaneet liikuntaa. Heitä pyydettiin kirjoittamaan suhteestaan liikuntaan sekä kokemuksistaan liikunnan opettamisesta omien ajatusten ja kokemusten pohjalta. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti kolmivaiheisen narratiivien analyysin avulla.
Tutkimustulokset tarjoavat näkökulmia liikunnanopettajan liikuntasuhteen merkityksestä liikunnan opettamiseen. Keskeistä oli se, kuinka opettajat kertoivat omasta liikuntasuhteestaan ja sen merkityksestä liikunnan opettamiseen. Kaikkien opettajien liikuntasuhteet olivat alkaneet muodostua jo lapsuudessa perheen, kodin sekä harrastusten piirissä. Opettajat olivat kiinnittyneet liikunnan maailmaan eri syvyyksin jo hyvin nuorina. Liikuntasuhteiden rakentumisen lisäksi huomattiin, että opettajien liikuntasuhteet olivat muuttuneet elämänmuutosten myötä. Erilaisista taustoista huolimatta kaikki opettajat olivat päätyneet opettamaan liikuntaa, mutta vain osa oli päätynyt liikunnan aineenopettajiksi. Yleisimmät liikunnan merkitykset liittyivät kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä sosiaalisiin merkityksiin.
Liikunnanopettajat toimivat myös liikunnan tuottajina, eli ammattinsa kautta luovat liikkumisen mahdollisuuksia. Opettajien kirjoitelmien pohjalta pystyttiin tarkastelemaan sitä, kuinka opettajan liikuntasuhde oli vaikuttanut opettamisen edellytyksiin sekä millainen rooli opettajalle oli muodostunut. Opettamisen edellytysten ja opettajan roolin tarkastelun kautta huomattiin, että hyvät motoriset taidot kiinnittivät liikunnan opettamiseen, mutta liiallinen liikunnan maailmaan kiinnittyminen ei aina tarkoita hyvää liikunnan opetusta eivätkä syvällä liikunnan maailmassa olevat opettajat myöskään aina nauttineet liikunnan opettamisesta. Taitavat liikunnanopettajat toimivat oppilaidensa innostajina sekä roolimalleina, kun taas liikunnanopettajat, jotka olivat kannustavia vertaisia, olivat vahvimmillaan empatiaa vaativissa vuorovaikutustilanteissa. Liikuntasuhteen merkitys liikunnan opettamisessa näkyi pääasiassa liikunnanopettajien liikunnalle antamien merkitysten kautta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34540]