Pelimusiikin mahdollisuudet tunnekasvatuksessa musiikin oppitunneilla
Leppälä, Joakim (2024-06-20)
Leppälä, Joakim
J. Leppälä
20.06.2024
© 2024 Joakim Leppälä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204787
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani pyrkimyksenä on selvittää pelimusiikin mahdollisuuksista tunnekasvatuksessa musiikin oppitunneilla. Tutkimus käsittelee tunteiden säätelyä, musiikin vaikutusta tunteisiin ja pelimusiikin tyypillisiä toimintatapoja.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymykseni ovat: ”Millä tavoilla pelimusiikki vaikuttaa tunteisiin?” sekä ”Miten pelimusiikin avulla voidaan toteuttaa tunnekasvatusta musiikin oppitunneilla?”
Tutkimuksessa selvisi musiikin vaikuttavan laajasti tunteisiin, tunteiden säätelyyn sekä vireystiloihin. Pelimusiikki on luonteeltaan dynaamista ja narratiivista, ja se suunnitellaan herättämään ja vahvistamaan tiettyjä tunnetiloja. Lisäksi tulkitsin lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet puoltavan tunnekasvatusta sekä pelimusiikin käyttöä.
Pelimusiikin käyttö musiikin oppitunneilla tunnekasvatuksessa on varmasti mahdollista, mutta eri menetelmiä olisi hyvä kokeilla ja tutkia löytääksemme toimivimmat harjoitteet. Esimerkiksi pelimusiikin avulla voisi opetella tunteiden tunnistamista ja niistä puhumista. Lisäksi voisi tarkastella millaisia tunteita kyseinen kappale herättää, tai pohtia millaiseen tilanteeseen musiikki
sopii.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymykseni ovat: ”Millä tavoilla pelimusiikki vaikuttaa tunteisiin?” sekä ”Miten pelimusiikin avulla voidaan toteuttaa tunnekasvatusta musiikin oppitunneilla?”
Tutkimuksessa selvisi musiikin vaikuttavan laajasti tunteisiin, tunteiden säätelyyn sekä vireystiloihin. Pelimusiikki on luonteeltaan dynaamista ja narratiivista, ja se suunnitellaan herättämään ja vahvistamaan tiettyjä tunnetiloja. Lisäksi tulkitsin lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet puoltavan tunnekasvatusta sekä pelimusiikin käyttöä.
Pelimusiikin käyttö musiikin oppitunneilla tunnekasvatuksessa on varmasti mahdollista, mutta eri menetelmiä olisi hyvä kokeilla ja tutkia löytääksemme toimivimmat harjoitteet. Esimerkiksi pelimusiikin avulla voisi opetella tunteiden tunnistamista ja niistä puhumista. Lisäksi voisi tarkastella millaisia tunteita kyseinen kappale herättää, tai pohtia millaiseen tilanteeseen musiikki
sopii.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34540]