Musiikin vaikutus nuorten fyysiseen terveyteen yläkoulun ja lukion musiikkikasvatuksessa
Aaltonen, Emilia (2024-06-20)
Aaltonen, Emilia
E. Aaltonen
20.06.2024
© 2024, Emilia Aaltonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204786
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee musiikin vaikutuksia fyysiseen terveyteen ja hyvinvointiin yläkoulun ja lukion musiikkikasvatuksessa. Tutkielmassa tuodaan tarkemmin esiin musiikin vaikutuksia nuorten fyysisen terveyteen ja fysiologiaan, kuten aivotoimintaan ja hermostoon. Lisäksi tutkitaan, kuinka näitä edistetään musiikkikasvatuksessa muun muassa musiikkiliikunnan avulla käyttäen hyödyksi Dalcroze-pedagogiikkaa. Tutkielman tavoitteena on yhdistää aiemmat tutkimukset musiikin fyysisen terveyden vaikutuksista, sillä kokonaisvaltaista tutkimusta en itse aiheesta löytänyt.
Kandidaatintutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymykset tutkielmassa olivat: Miten musiikki vaikuttaa nuorten fyysiseen terveyteen? Minkälaisia liikunnallisia elementtejä näkyy yläkoulun ja lukion musiikkikasvatuksessa? sekä Miten musiikintunneilla voidaan edistää ja tukea nuorten fyysistä terveyttä? Tutkielman keskeisimmät käsitteet ovat fyysinen terveys, fysiologia sekä musiikkiliikunta.
Tutkielmassa käy ilmi, että musiikilla voidaan edistää ja tukea nuorten fyysistä terveyttä ja hyvinvointia musiikintunneilla. Musiikin kuuntelulla sekä harrastamisella on positiivisia vaikutuksia ihmisen fysiologiaan. Tämän lisäksi musiikilla voidaan parantaa kokemusta urheilusuorituksesta sekä edesauttaa kehon palautumista. Musiikkikasvatuksessa liikunnallisia elementtejä ilmeni musiikkiliikunnan kautta, jossa tarkoituksena on yhdistää liike ja kehollisuus musiikin keinoin. Tutkielmassa ilmeni musiikkiliikunnan harjoitteiden olevan monitasoisia ja monipuolisia edistämään nuorten fyysistä terveyttä.
Kandidaatintutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymykset tutkielmassa olivat: Miten musiikki vaikuttaa nuorten fyysiseen terveyteen? Minkälaisia liikunnallisia elementtejä näkyy yläkoulun ja lukion musiikkikasvatuksessa? sekä Miten musiikintunneilla voidaan edistää ja tukea nuorten fyysistä terveyttä? Tutkielman keskeisimmät käsitteet ovat fyysinen terveys, fysiologia sekä musiikkiliikunta.
Tutkielmassa käy ilmi, että musiikilla voidaan edistää ja tukea nuorten fyysistä terveyttä ja hyvinvointia musiikintunneilla. Musiikin kuuntelulla sekä harrastamisella on positiivisia vaikutuksia ihmisen fysiologiaan. Tämän lisäksi musiikilla voidaan parantaa kokemusta urheilusuorituksesta sekä edesauttaa kehon palautumista. Musiikkikasvatuksessa liikunnallisia elementtejä ilmeni musiikkiliikunnan kautta, jossa tarkoituksena on yhdistää liike ja kehollisuus musiikin keinoin. Tutkielmassa ilmeni musiikkiliikunnan harjoitteiden olevan monitasoisia ja monipuolisia edistämään nuorten fyysistä terveyttä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]