Kangaskontion päiväkoti: Restaurointi- ja käyttösuunnitelma
Soikkeli, Anu; Tiikkaja, Jaana; Krogius, Pia (2024-06-20)
Soikkeli, Anu
Tiikkaja, Jaana
Krogius, Pia
Editori
Soikkeli, Anu
Tiikkaja, Jaana
Krogius, Pia
Oulun yliopisto
20.06.2024
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406204780
Tiivistelmä
Johdanto
Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön arkkitehtuurin maisteriopiskelijoiden rakennussuojelun opintoihin on kevään 2024 aikana sisältynyt Arkkitehtuurin historian ja korjaussuunnittelun -aineryhmän Restaurointi -kurssi, jonka harjoitustyökohteena oli Kangaskontion päiväkoti. Kurssi on laaja maisterivaiheen syventymiskurssi, jossa käsitellään rakennussuojelun historiaa, suojelun filosofisia ja teoreettisia perusteita sekä rakennussuojelun ja arkkitehtisuunnittelun menetelmiä. Kurssiin liittyy olennaisesti sekä perehtyminen todelliseen kohteeseen että vuorovaikutteisuus ja yhteistyö esimerkiksi paikallisten viranomaisten, kiinteistön omistajien ja käyttäjien kanssa.
Kangaskontion päiväkoti valmistui vuonna 1988 Maikkulan kaupunginosaan. Kohteen suunnittelija, arkkitehti Esko Puijola on nostanut tärkeäksi kohteen suunnittelutavoitteeksi käyttäjälähtöisyyden. Alkuperäiskäytössään päiväkotina edelleen olevaa rakennusta onkin kuvattu kodinomaiseksi, leikitteleväksi ja kutsuvaksi. Uudempiin päiväkotirakennuksiin verrattuna rakennus on kooltaan suhteellisen pieni, mikä luo haasteita sen tulevalle käytölle. Rakennus edustaa monia Oulun kouluun liitettyjä ominaisuuksia, mikä johdattikin opiskelijat syventymään 1980-luvun regionalismia edustavaan suunnittelun tapaan, haastattelemaan monia aikalaisarkkitehteja sekä perehtymään ajan päiväkotirakentamiseen.
Kurssilla ja nyt käsillä olevassa kaksiosaisessa julkaisussa on tarkasteltu ryhmätyönä rakennusten säilyneisyyttä ja käytön muutoksia ajan kuluessa ja syvennytty aiheeseen liittyviin teemoihin, sekä sovitettu opiskelijoiden henkilökohtaisissa suunnittelutöissä nykyaikaisia vaatimuksia vastaavia käyttötapoja kohteeseen. Kurssilla opiskelijat ovat syventäneet omia restaurointinäkemyksiään ja tutustuneet korjausrakentamisen ja restauroinnin käytännön haasteisiin. Tehtävän tavoitteena on ollut tutkia ja nostaa esiin kohteen keskeisiä arvoja ja identiteetin tunnuspiirteitä niiden vaalimiseksi ja suojelemiseksi. Tämän pohjalta on määritelty kehittämistoimenpiteitä ja ohjauskeinoja, joilla voidaan tukea kohteen rakennustaiteellisten, historiallisten ja ympäristöllisten arvojen säilymistä ja edesautetaan alueen myönteistä kehitystä. Opiskelijat ovat inventoineet ja analysoineet kohteen arvoja sekä hahmottaneet tilaohjelmaa. Harjoitustyön tuloksena kukin opiskelija on tehnyt luonnokset kohteen restaurointi- tai korjaussuunnitelmaksi.
Tässä julkaisussa kuvataan Kangaskontion päiväkodin tarina: sen menneisyys, nykyisyys ja hahmotellaan sen tulevaisuuden visioita eri käyttötarkoituksiin liittyen. Samalla tuodaan esiin päiväkodille merkityksellisiä identiteetin osatekijöitä, osoitetaan rakennusten ja alueen vahvuuksia, niiden tarjoamia mahdollisuuksia sekä ratkaistaan esille tulleita haasteita. Sisällöltään julkaisu jakaantuu opiskelijoiden ryhmätöinä tekemiin selvityksiin ja niitä täydentäviin yksilötehtävinä laadittuihin toimenpide-ehdotuksiin, jotka sisältävät mm. suunnitelmia, korjaustapaohjeita sekä alueen täydennysrakentamisen ja pihan tarkastelua.
Toivomme tehdyn työn antavan tuoreita näkökulmia Kangaskontion päiväkodin vaalimiseen ja kehittämiseen, ja antavan myös ohjausta rakennusten korjaamiseen ja ylläpitoon. Kohde on ainutlaatuinen kokonaisuus, joka edelleen ammentaa arvonsa historiasta, sijainnista ja vahvasta identiteetistään.
Lämpimät kiitokset kaikille, jotka auttoivat kurssilaisia antamalla aikaansa muisteluille, haastatteluille, keskusteluille ja ennen kaikkia välittämällä työtä tehneille opiskelijoille vahvasti kokemuksensa kohteen identiteetistä ja arvoista sekä Oulun koulusta arkkitehtonisena suunnittelumetodina. Kiitos myös Oulun kaupungille sen tarjoamasta tilaisuudesta tutkia ja opiskella tätä ainutlaatuista kohdetta.
Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön arkkitehtuurin maisteriopiskelijoiden rakennussuojelun opintoihin on kevään 2024 aikana sisältynyt Arkkitehtuurin historian ja korjaussuunnittelun -aineryhmän Restaurointi -kurssi, jonka harjoitustyökohteena oli Kangaskontion päiväkoti. Kurssi on laaja maisterivaiheen syventymiskurssi, jossa käsitellään rakennussuojelun historiaa, suojelun filosofisia ja teoreettisia perusteita sekä rakennussuojelun ja arkkitehtisuunnittelun menetelmiä. Kurssiin liittyy olennaisesti sekä perehtyminen todelliseen kohteeseen että vuorovaikutteisuus ja yhteistyö esimerkiksi paikallisten viranomaisten, kiinteistön omistajien ja käyttäjien kanssa.
Kangaskontion päiväkoti valmistui vuonna 1988 Maikkulan kaupunginosaan. Kohteen suunnittelija, arkkitehti Esko Puijola on nostanut tärkeäksi kohteen suunnittelutavoitteeksi käyttäjälähtöisyyden. Alkuperäiskäytössään päiväkotina edelleen olevaa rakennusta onkin kuvattu kodinomaiseksi, leikitteleväksi ja kutsuvaksi. Uudempiin päiväkotirakennuksiin verrattuna rakennus on kooltaan suhteellisen pieni, mikä luo haasteita sen tulevalle käytölle. Rakennus edustaa monia Oulun kouluun liitettyjä ominaisuuksia, mikä johdattikin opiskelijat syventymään 1980-luvun regionalismia edustavaan suunnittelun tapaan, haastattelemaan monia aikalaisarkkitehteja sekä perehtymään ajan päiväkotirakentamiseen.
Kurssilla ja nyt käsillä olevassa kaksiosaisessa julkaisussa on tarkasteltu ryhmätyönä rakennusten säilyneisyyttä ja käytön muutoksia ajan kuluessa ja syvennytty aiheeseen liittyviin teemoihin, sekä sovitettu opiskelijoiden henkilökohtaisissa suunnittelutöissä nykyaikaisia vaatimuksia vastaavia käyttötapoja kohteeseen. Kurssilla opiskelijat ovat syventäneet omia restaurointinäkemyksiään ja tutustuneet korjausrakentamisen ja restauroinnin käytännön haasteisiin. Tehtävän tavoitteena on ollut tutkia ja nostaa esiin kohteen keskeisiä arvoja ja identiteetin tunnuspiirteitä niiden vaalimiseksi ja suojelemiseksi. Tämän pohjalta on määritelty kehittämistoimenpiteitä ja ohjauskeinoja, joilla voidaan tukea kohteen rakennustaiteellisten, historiallisten ja ympäristöllisten arvojen säilymistä ja edesautetaan alueen myönteistä kehitystä. Opiskelijat ovat inventoineet ja analysoineet kohteen arvoja sekä hahmottaneet tilaohjelmaa. Harjoitustyön tuloksena kukin opiskelija on tehnyt luonnokset kohteen restaurointi- tai korjaussuunnitelmaksi.
Tässä julkaisussa kuvataan Kangaskontion päiväkodin tarina: sen menneisyys, nykyisyys ja hahmotellaan sen tulevaisuuden visioita eri käyttötarkoituksiin liittyen. Samalla tuodaan esiin päiväkodille merkityksellisiä identiteetin osatekijöitä, osoitetaan rakennusten ja alueen vahvuuksia, niiden tarjoamia mahdollisuuksia sekä ratkaistaan esille tulleita haasteita. Sisällöltään julkaisu jakaantuu opiskelijoiden ryhmätöinä tekemiin selvityksiin ja niitä täydentäviin yksilötehtävinä laadittuihin toimenpide-ehdotuksiin, jotka sisältävät mm. suunnitelmia, korjaustapaohjeita sekä alueen täydennysrakentamisen ja pihan tarkastelua.
Toivomme tehdyn työn antavan tuoreita näkökulmia Kangaskontion päiväkodin vaalimiseen ja kehittämiseen, ja antavan myös ohjausta rakennusten korjaamiseen ja ylläpitoon. Kohde on ainutlaatuinen kokonaisuus, joka edelleen ammentaa arvonsa historiasta, sijainnista ja vahvasta identiteetistään.
Lämpimät kiitokset kaikille, jotka auttoivat kurssilaisia antamalla aikaansa muisteluille, haastatteluille, keskusteluille ja ennen kaikkia välittämällä työtä tehneille opiskelijoille vahvasti kokemuksensa kohteen identiteetistä ja arvoista sekä Oulun koulusta arkkitehtonisena suunnittelumetodina. Kiitos myös Oulun kaupungille sen tarjoamasta tilaisuudesta tutkia ja opiskella tätä ainutlaatuista kohdetta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]