Luokanopettajan keinoja puuttua koulukiusaamiseen
Komulainen, Annika; Kurki, Silja (2024-06-19)
Komulainen, Annika
Kurki, Silja
A. Komulainen; S. Kurki
19.06.2024
© 2024, Annika Komulainen, Silja Kurki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194778
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmamme tavoitteena on selvittää, millä tavoin luokanopettaja voi puuttua kiusaamiseen. Käsittelemme tutkielmassamme myös sitä, miten luokanopettaja voi ehkäistä koulukiusaamista, koska sen on yksi puuttumisen muoto. Vastaamme tutkielmassamme tutkimuskysymykseen: Millä keinoilla luokanopettaja voi puuttua koulukiusaamiseen? Tutkimusmenetelmämme on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella aiheesta pyritään rakentamaan kokonaiskuva. Aineistoa olemme keränneet useista eri tietokannoista sekä hyödyntämiemme lähteiden lähdeluetteloista.
Luokanopettaja voi puuttua kiusaamiseen ehkäisemällä sitä ennen sen alkamista, sekä puuttumalla kiusaamiseen sen puhjetessa. Luokanopettaja voi ehkäistä kiusaamista luokan ilmapiirin, pisarapuuttumisen ja KiVa-Koulu mallin avulla. Kiusaamisen puhjetessa luokanopettaja voi puuttua siihen eri menetelmien avulla, näitä menetelmiä ovat Pikasin malli, No Blame Approach, Farsta-menetelmä ja vertaissovittelu. Opettajan on tärkeää olla tietoinen eri menetelmistä puuttua kiusaamiseen, jotta hän pystyy valita tapaukselle sopivan tavan käsitellä kiusaamista. Jokainen kiusaamistapaus on erilainen, eikä siis ole olemassa yhtä tiettyä tapaa toimia kiusaamistilanteessa.
Olemme kokeneet, ettei luokanopettajan koulutuksen kandivaiheessa olla käsitelty koulukiusaamiseen puuttumista paljoakaan. Aihe on kuitenkin erittäin tärkeä, ja tieto eri menetelmistä olisi jokaiselle lasten ja nuorten kanssa työskentelevälle tarpeellista.
Luokanopettaja voi puuttua kiusaamiseen ehkäisemällä sitä ennen sen alkamista, sekä puuttumalla kiusaamiseen sen puhjetessa. Luokanopettaja voi ehkäistä kiusaamista luokan ilmapiirin, pisarapuuttumisen ja KiVa-Koulu mallin avulla. Kiusaamisen puhjetessa luokanopettaja voi puuttua siihen eri menetelmien avulla, näitä menetelmiä ovat Pikasin malli, No Blame Approach, Farsta-menetelmä ja vertaissovittelu. Opettajan on tärkeää olla tietoinen eri menetelmistä puuttua kiusaamiseen, jotta hän pystyy valita tapaukselle sopivan tavan käsitellä kiusaamista. Jokainen kiusaamistapaus on erilainen, eikä siis ole olemassa yhtä tiettyä tapaa toimia kiusaamistilanteessa.
Olemme kokeneet, ettei luokanopettajan koulutuksen kandivaiheessa olla käsitelty koulukiusaamiseen puuttumista paljoakaan. Aihe on kuitenkin erittäin tärkeä, ja tieto eri menetelmistä olisi jokaiselle lasten ja nuorten kanssa työskentelevälle tarpeellista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37777]