Sähköisen maastoajoneuvon jousituksen energian talteenotto
Mikkola, Samuli (2024-06-19)
Mikkola, Samuli
S. Mikkola
19.06.2024
© 2024, Samuli Mikkola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194776
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää mitä tutkimuksia ajoneuvojen jousituksen energian talteenotosta on tehty. Työssä tutkitaan myös mitä tekniikoita on käytetty jousituksen energian talteen ottamiseksi ja kuinka paljoa energiaa voidaan saada talteen. Lisäksi työssä selvitetään mikä olisi sähköisissä maastoajoneuvoissa energian talteenoton potentiaali verrattuna autoihin. Työn tavoitteena on saada yleiskäsitys mistä jousituksen energian talteenotossa on kyse ja miten sitä voi hyödyntää. Työ on rajattu teoreettiseksi selvitystyöksi, jossa keskitytään olemassa olevien energian talteenottotekniikoiden löytämiseen ja esittelyyn, sekä itse ajoneuvojen jousitukseen.
Työssä hyödynnetään kirjallisuuslähteitä ja maailmalla tehtyjä tutkimuksia. Lisäksi työssä käytetään verkkolähteitä apuna ja analysoidaan maastoajoneuvolla mitattua dataa. Näiden pohjalta johtopäätöksenä on, että maastoajoneuvoissa voi olla selvästi enemmän potentiaalia jousituksen energian talteenotossa, kuin esimerkiksi autoissa.
Työssä hyödynnetään kirjallisuuslähteitä ja maailmalla tehtyjä tutkimuksia. Lisäksi työssä käytetään verkkolähteitä apuna ja analysoidaan maastoajoneuvolla mitattua dataa. Näiden pohjalta johtopäätöksenä on, että maastoajoneuvoissa voi olla selvästi enemmän potentiaalia jousituksen energian talteenotossa, kuin esimerkiksi autoissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34540]