AGV:n implementointi tuotantoon : layout-suunnittelu
Sormunen, Jere (2024-06-19)
Sormunen, Jere
J. Sormunen
19.06.2024
© 2024, Jere Sormunen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194738
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena on AGV:n (Automated Guided Vehicle) implementoinnin suunnittelu Valmet Automotiven autotehtaan tuotantoon. Työ keskittyy erityisesti layout-suunnitteluun ja sen standardisointiin. Reittisuunnittelu on suuri osa layout-suunnittelua, yrityksessä ei ole tehty aiempaa tutkimusta aiheesta. Kyseessä on Valmet Automotiven autotehtaan ensimmäinen sisälogistiikan materiaalivirran automatisointiratkaisu, missä käytetään AGV:ta, joka on yhteistoiminnassa manuaalisen liikenteen kanssa. Tämän takia on tärkeää, että työssä AGV:n toiminta-alue kartoitetaan tarkasti, jotta implementointiprosessi on turvallinen ja selkeä. Täten saadaan mahdollisimman hyvä pohja tulevaisuuden ratkaisuja varten.
Tutkimusmenetelmänä käytetään nykytila-analyysia, jonka tukena käytetään kirjallisuuskatsausta. Työssä kartoitetaan nykyhetken layoutia, johon piirretään AGV-turvastandardien mukaisia vaatimuksia, esimerkiksi käytävien leveydet ja AGV-reitit. Työssä käytetään vika- ja vaikutusanalyysia (FMEA) sekä suunnitellaan yksinkertainen laskentamalli AGV:n kapasiteetille.
Tärkeimpänä tuloksena saadaan selkeä layout-piirustus AGV:n toiminta-alueesta ja lisäksi aluetta tutkimalla saadaan selville liikenteessä olevat riskialueet. Työssä saatuja tuloksia voidaan käyttää tulevaisuuden AGV-projekteissa. Työstä saatua tulosta voidaan käyttää koulutusmateriaalina ja tiedonjakotyökaluna sisälogistiikan manuaalista liikennettä ja suunnittelua varten. Työstä voidaan tehdä tiivistetty ohjekirja AGV:n implementoinnille, missä keskitytään sisälogistiikan optimointiin. This master’s thesis deals with the implementation of an AGV in production, where the focus is on layout planning and its standardization. Route planning is an integral part of layout planning as it has not been previously studied in detail at Valmet Automotive. This is the first material flow automation solution for internal logistics, which work seamlessly with manual traffic. Thus, accurate mapping of the AGV operating area is important, so that the implementation of AGV is safe and clear. Because of this, it is important that the AGV operating area is accurately mapped, so that the implementation of the AGV is safe and clear. This provides the best possible basis for future solutions.
Current state analysis is used as a research method, which is supported by a literature review. The thesis maps the current layout and overlays needed features such as corridor widths and AGV routes according to relevant safety standards. The work uses Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) and designs a simple calculation model for AGV capacity.
The most important result is a set of clear layout images of the AGV's operating area, and the locations of risk areas in traffic. The results obtained in the thesis can be used in future AGV projects, for example as training material or as an information sharing tool for manual traffic in internal logistics. In addition, the study can be turned into a handbook for AGV implementation, focusing on optimizing internal logistics.
Tutkimusmenetelmänä käytetään nykytila-analyysia, jonka tukena käytetään kirjallisuuskatsausta. Työssä kartoitetaan nykyhetken layoutia, johon piirretään AGV-turvastandardien mukaisia vaatimuksia, esimerkiksi käytävien leveydet ja AGV-reitit. Työssä käytetään vika- ja vaikutusanalyysia (FMEA) sekä suunnitellaan yksinkertainen laskentamalli AGV:n kapasiteetille.
Tärkeimpänä tuloksena saadaan selkeä layout-piirustus AGV:n toiminta-alueesta ja lisäksi aluetta tutkimalla saadaan selville liikenteessä olevat riskialueet. Työssä saatuja tuloksia voidaan käyttää tulevaisuuden AGV-projekteissa. Työstä saatua tulosta voidaan käyttää koulutusmateriaalina ja tiedonjakotyökaluna sisälogistiikan manuaalista liikennettä ja suunnittelua varten. Työstä voidaan tehdä tiivistetty ohjekirja AGV:n implementoinnille, missä keskitytään sisälogistiikan optimointiin.
Current state analysis is used as a research method, which is supported by a literature review. The thesis maps the current layout and overlays needed features such as corridor widths and AGV routes according to relevant safety standards. The work uses Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) and designs a simple calculation model for AGV capacity.
The most important result is a set of clear layout images of the AGV's operating area, and the locations of risk areas in traffic. The results obtained in the thesis can be used in future AGV projects, for example as training material or as an information sharing tool for manual traffic in internal logistics. In addition, the study can be turned into a handbook for AGV implementation, focusing on optimizing internal logistics.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]