Oppilaiden osallisuuden tukeminen soveltavan liikuntakasvatuksen avulla
Oikarinen, Siiri (2024-06-19)
Oikarinen, Siiri
S. Oikarinen
19.06.2024
© 2024 Siiri Oikarinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194732
Tiivistelmä
Viimeiset vuosikymmenet yksi merkittävimmistä suomalaiseen perusopetukseen vaikuttavista kehityssuunnista on ollut inkluusioperiaate. Tämä kehitys on muokannut myös liikunnanopetusta. Tänä päivänä liikuntakasvatusta toteutetaan usein hyvin heterogeenisissä ryhmissä, joissa opetukseen osallistuu joukko hyvin erilaisia oppijoita. Tämän kandidaatintutkielman tavoite oli selvittää, miten oppilaiden osallisuutta voidaan tukea soveltavan liikuntakasvatuksen avulla ja miten inkluusio toteutuu liikuntakasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa keräsin suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista. Pyrin aineistoa analysoimalla koostamaan laajan kuvan tutkimastani aiheesta.
Soveltavalla liikuntakasvatuksella tarkoitetaan liikunnanopetuksen muokkaamista niin, että se huomioi oppilaiden yksilölliset tarpeet, valmiudet ja lähtökohdat. Tutkielman tulosten mukaan oppilaiden osallisuuden tukeminen liikuntatunneilla vaatii opetuksen muokkaamista monella tasolla. Tärkein rooli soveltavan liikuntakasvatuksen järjestämisessä on opettajalla. Lisäksi oppilaiden osallisuutta voidaan tukea lisäämällä oppilaiden välistä myönteistä vuorovaikutusta, eriyttämällä opetusta yksilöllisten tarpeiden mukaan, sekä hyödyntämällä yhteistyötä eri toimijoiden välillä opetuksen järjestämisessä. Tämän tutkielman tulokset liikuntakasvatuksen inklusiivisuudesta osoittavat, että inkluusion toteutumisessa on vielä haasteita. Tukea tarvitsevilla oppilailla kokemukset liikuntatunneista eivät läheskään aina ole positiivisia. Liikuntakasvatuksessa on nähtävissä normeja ja odotuksia, jotka syrjivät osaa oppilaista. Nämä arvot ja normit heijastuvat esimerkiksi arviointiin. Haasteita inkluusion toteutumisessa on erityisesti vaativaa tukea tarvitsevien oppilaiden näkökulmasta.
Tulokset antavat viitteitä siitä, että soveltavan liikuntakasvatuksen käytäntöjen kehittäminen kouluissa on tärkeää. Osallisuutta edistäviä käytäntöjä ei myöskään voi yleistää toimivaksi kaikkien oppilaiden kohdalla. Lisäksi liikunnanopetuksen voidaan päätellä heijastelevan yhteiskunnan normeja ja odotuksia, joten muutosta tarvittaisiin myös koulua laajemmalla tasolla.
Soveltavalla liikuntakasvatuksella tarkoitetaan liikunnanopetuksen muokkaamista niin, että se huomioi oppilaiden yksilölliset tarpeet, valmiudet ja lähtökohdat. Tutkielman tulosten mukaan oppilaiden osallisuuden tukeminen liikuntatunneilla vaatii opetuksen muokkaamista monella tasolla. Tärkein rooli soveltavan liikuntakasvatuksen järjestämisessä on opettajalla. Lisäksi oppilaiden osallisuutta voidaan tukea lisäämällä oppilaiden välistä myönteistä vuorovaikutusta, eriyttämällä opetusta yksilöllisten tarpeiden mukaan, sekä hyödyntämällä yhteistyötä eri toimijoiden välillä opetuksen järjestämisessä. Tämän tutkielman tulokset liikuntakasvatuksen inklusiivisuudesta osoittavat, että inkluusion toteutumisessa on vielä haasteita. Tukea tarvitsevilla oppilailla kokemukset liikuntatunneista eivät läheskään aina ole positiivisia. Liikuntakasvatuksessa on nähtävissä normeja ja odotuksia, jotka syrjivät osaa oppilaista. Nämä arvot ja normit heijastuvat esimerkiksi arviointiin. Haasteita inkluusion toteutumisessa on erityisesti vaativaa tukea tarvitsevien oppilaiden näkökulmasta.
Tulokset antavat viitteitä siitä, että soveltavan liikuntakasvatuksen käytäntöjen kehittäminen kouluissa on tärkeää. Osallisuutta edistäviä käytäntöjä ei myöskään voi yleistää toimivaksi kaikkien oppilaiden kohdalla. Lisäksi liikunnanopetuksen voidaan päätellä heijastelevan yhteiskunnan normeja ja odotuksia, joten muutosta tarvittaisiin myös koulua laajemmalla tasolla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]