Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden huomioiminen seksuaalikasvatuksessa
Suvanto, Assi (2024-06-19)
Suvanto, Assi
A. Suvanto
19.06.2024
© 2024 Assi Suvanto. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194731
Tiivistelmä
Seksuaalikasvatus on jokaisen ihmisoikeus ja se tukee lasten ja nuorten hyvinvointia. Koulun seksuaalikasvatuksen tulisikin olla jokainen oppilas huomioivaa ja vastata oppilaiden moni-naisiin tarpeisiin. Tutkielmani tulokset osoittavat, että suomalaisessa peruskoulussa seksuaa-likasvatus on edelleen heteronormatiivista ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä ei huomi-oida tarpeeksi. Tähän syynä on esimerkiksi opettajien heikko tietämys ja motivaatio opettaa seksuaalikasvatusta inklusiivisesti, opettajankoulutuksen epäonnistuminen kouluttaa opetta-jia seksuaalikasvatuksesta sekä opetussuunnitelman puutteellinen tieto inklusiivisen seksuaa-likasvatuksen toteuttamisesta konkreettisesti.
Tämä tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja sen tavoitteena on selvittää miksi seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden huomioiminen seksuaalikasva-tuksessa on tärkeää, sekä millaista on hyvä inklusiivinen seksuaalikasvatus.
Tutkimustuloksieni perusteella seksuaalisuuden ja sukupuolen huomiotta jättämisellä seksu-aalikasvatuksessa voi olla paljon negatiivisia vaikutuksia LGBTQ+-oppilaiden kouluhyvin-vointiin. Heteronormatiivinen seksuaalikasvatus mm. aiheuttaa LGBTQ+-oppilaille stressiä, häpeää ja korkeampaa riskiä mielenterveysongelmiin. Se myös heikentää näiden oppilaiden opiskelumotivaatiota ja voi aiheuttaa välttelemistä opetukseen osallistumiseen.
Hyvä inklusiivinen seksuaalikasvatus purkaa heteronormatiivisuutta. Siinä käsitellään seksu-aalisuuden ja sukupuolen moninaisuutta, puhutaan seksin monipuolisuudesta ja huomioidaan ehkäisystä opetettaessa myös samaa sukupuolta olevien seksi. Opettajalla tulee olla tarpeeksi tietoa moninaisuudesta eikä hänen tule olettaa oppilaiden seksuaali- tai sukupuoli-identiteettejä. Myös sukupuolisensitiivinen kieli kuuluu hyvään inklusiiviseen seksuaalikas-vatukseen.
Tämä tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja sen tavoitteena on selvittää miksi seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden huomioiminen seksuaalikasva-tuksessa on tärkeää, sekä millaista on hyvä inklusiivinen seksuaalikasvatus.
Tutkimustuloksieni perusteella seksuaalisuuden ja sukupuolen huomiotta jättämisellä seksu-aalikasvatuksessa voi olla paljon negatiivisia vaikutuksia LGBTQ+-oppilaiden kouluhyvin-vointiin. Heteronormatiivinen seksuaalikasvatus mm. aiheuttaa LGBTQ+-oppilaille stressiä, häpeää ja korkeampaa riskiä mielenterveysongelmiin. Se myös heikentää näiden oppilaiden opiskelumotivaatiota ja voi aiheuttaa välttelemistä opetukseen osallistumiseen.
Hyvä inklusiivinen seksuaalikasvatus purkaa heteronormatiivisuutta. Siinä käsitellään seksu-aalisuuden ja sukupuolen moninaisuutta, puhutaan seksin monipuolisuudesta ja huomioidaan ehkäisystä opetettaessa myös samaa sukupuolta olevien seksi. Opettajalla tulee olla tarpeeksi tietoa moninaisuudesta eikä hänen tule olettaa oppilaiden seksuaali- tai sukupuoli-identiteettejä. Myös sukupuolisensitiivinen kieli kuuluu hyvään inklusiiviseen seksuaalikas-vatukseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]