Selektiivisesti mutistisen oppilaan haasteet ja vuorovaikutustaitojen tukeminen koulussa
Kurtti, Liisa (2024-06-19)
Kurtti, Liisa
L. Kurtti
19.06.2024
© 2024 Liisa Kurtti. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202406194728
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää selektiivisen mutismin ilmenemistä ja tukemista kouluympäristössä. Tutkimuskysymyksinä tutkielmassa ovat: mitä haasteita selektiivisen mutismin diagnoosin saaneet oppilaat kohtaavat koulussa ja, kuinka heidän vuorovaikutustaitojansa voidaan tukea. Selektiivinen mutismi vaikuttaa diagnoosin omaavan henkilön elämään moniulotteisesti. Haasteet näkyvät usein vahvasti kouluympäristössä ja varsinkin vuorovaikutustaidoissa. Selektiivisesti mutistisen oppilaan vuorovaikutustaitojen tukeminen voi tuntua koulun henkilökunnan jäsenistä haastavalta ja tukikeinot voivat olla tuntemattomia.
Tämä tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkemmin määriteltynä se on toteutettu narratiivisen metodin mukaan. Näiden metodien avulla saadaan tehtyä laaja yleiskatsaus selektiivisen mutismin haasteisiin ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen. Tutkielmassa on hyödynnetty monipuolisesti useita erilaisia lähteitä, joista suurin osa on kansainvälisiä vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään selektiivisen mutismin ja vuorovaikutustaitojen käsitteitä.
Tutkimuksen tuloksissa tuli esille, että selektiivisen mutismin haasteet näkyvät kouluympäristössä akateemisessa taidoissa, koulutyöskentelyssä, ihmissuhteiden muodostamisessa ja oppilaan suurena ahdistuksena. Haasteet näkyvät varsinkin verbaalisessa ja nonverbaalisessa kommunikaatiossa. Mutistisen oppilaan koulutyöskentelyä täytyy tukea erilaisten tukikeinojen avulla. Tukikeinoina voivat toimia erilaiset interventiot, toimintaympäristön muokkaaminen ja opetusjärjestelyiden muokkaaminen. Tärkeintä mutistisen oppilaan tukemisessa on alkuvaiheessa ahdistavien tilanteiden vähentäminen ja jatkossa myönteisten kasvu- ja oppikokemusten mahdollistaminen.
Tämä tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkemmin määriteltynä se on toteutettu narratiivisen metodin mukaan. Näiden metodien avulla saadaan tehtyä laaja yleiskatsaus selektiivisen mutismin haasteisiin ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen. Tutkielmassa on hyödynnetty monipuolisesti useita erilaisia lähteitä, joista suurin osa on kansainvälisiä vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään selektiivisen mutismin ja vuorovaikutustaitojen käsitteitä.
Tutkimuksen tuloksissa tuli esille, että selektiivisen mutismin haasteet näkyvät kouluympäristössä akateemisessa taidoissa, koulutyöskentelyssä, ihmissuhteiden muodostamisessa ja oppilaan suurena ahdistuksena. Haasteet näkyvät varsinkin verbaalisessa ja nonverbaalisessa kommunikaatiossa. Mutistisen oppilaan koulutyöskentelyä täytyy tukea erilaisten tukikeinojen avulla. Tukikeinoina voivat toimia erilaiset interventiot, toimintaympäristön muokkaaminen ja opetusjärjestelyiden muokkaaminen. Tärkeintä mutistisen oppilaan tukemisessa on alkuvaiheessa ahdistavien tilanteiden vähentäminen ja jatkossa myönteisten kasvu- ja oppikokemusten mahdollistaminen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38821]